Bussi-Jokeri

Ratakiskoako sinulle pitäisi vääntää? Ulkonappi avaa oven ja jos kuljettaja sattuu painamaan ohjaamossa oven avaus/sulkemisnappia vaikka sadasosasekunnin myöhemmin, se kuljettajan nappi sulkee oven, mitä kohtaa tässä et ymmärrä?

Ei minulle tässä ratakiskoa tarvitse vääntää, koska kyse ei nyt ole siitä miten niiden nappien tekniikka on toteutettu vaan mikä ongelma siitä seuraa: avausnappi ei toimi niin kuin avausnapin pitäisi, koska avausnapilla efektiivisesti voi estää ovien avautumisen. Ja se on virheellisellä suunnittelulla aiheutettu ongelma, ei tekninen ongelma sinänsä, koska ei vain ole mietitty asiaa matkustajien toiminnan kannalta. Ja se pitäisi korjata niin, että silloin kun sekä kuljettaja että matkustaja haluavat avata ovet, ovet aukeavat. Kuten Nak totesi, yksinkertaisinta tämä on toteuttaa niin, että kuljettajalle nappi ei ole sekä avaus- että sulkunappi. Näin tämä minusta on ratikoissakin. Tämä on vain asia, joka olisi pitänyt HSL:n osata vaatia, mutta toisaalta minusta myös asia, joka bussin suunnittelijan pitäisi ymmärtää muutenkin: mitä tapahtuu jos sekä kuljettaja että matkustaja painavat avausnappia yhtä aikaa? Eikö oikeasti kenellekään ole tullut mieleen, että kun yksi toiminto yhdistetään moneen nappiin, järjestelmän pitää pystyä toimimaan loogisesti silloinkin, kun nappeja painetaan yhtä aikaa?

---------- Viestit yhdistetty klo 14:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:10 ----------

Varmuuden vuoksi kuitenkin vähän sitä ratakiskoa. Kyseessähän on nyt kaksi tilannetta (joissa kuljettaja molemmissa joka tapauksessa painaa avausnappia yhtä aikaa tai vähän matkustajan jälkeen):

a) Matkustaja ei paina avausnappia. Ovet aukeavat.

b) Matkustaja painaa avausnappia. Ovet eivät aukea.

Toimiiko tällöin avausnappi niin kuin sen kuuluu, eli että se avaa ovet? Vaikka virheellinen toiminta viime kädessä aiheutuukin siitä, että kuljettaja painaa nappia ja siksi sulkee ovet, efektiivinen vaikutus kuitenkin on se, että nimenomaan avausnapin painamisella ovet saatiin pysymään kiinni ja ovet olisivat auenneet, jos sitä oltaisiin jätetty painamatta.
 
Jotkut linjan 550 kuljettajat ovat näköjään omaksuneet juuri oikeanlaisen toimintatavan avorahatuksen järjestelmässä.

Alla olevassa kuvassa ko. linjan bussi saapui Leppävaaran sillan pysäkille, avasi ensin kaikki ovet, sammutti bussin moottorin ja sitten sulki etuoven. Lisäksi auto oli pysäytetty kohtaan, josta sillalle nousevat matkustajat tulevat suoraan avoimien keskiovien kohdalle. Esimerkillisen hienoa toimintaa; tuli hyvä mieli, kun kuljettaja oli sisäistänyt homman näin hyvin. :)

http://db.tt/hPZ1YXum
 
Jotkut linjan 550 kuljettajat ovat näköjään omaksuneet juuri oikeanlaisen toimintatavan avorahatuksen järjestelmässä.

Alla olevassa kuvassa ko. linjan bussi saapui Leppävaaran sillan pysäkille, avasi ensin kaikki ovet, sammutti bussin moottorin ja sitten sulki etuoven. Lisäksi auto oli pysäytetty kohtaan, josta sillalle nousevat matkustajat tulevat suoraan avoimien keskiovien kohdalle. Esimerkillisen hienoa toimintaa; tuli hyvä mieli, kun kuljettaja oli sisäistänyt homman näin hyvin. :)

http://db.tt/hPZ1YXum

Todella hienoa toimintaa kuljettajalta, minulta taputukset hänelle! :)
 
No, se ulkonappi on edelleen vain avausnappi, riippumatta siitä miten se tätä nykyä toimii, minä en sitä ole suunnitellut :) Ja minun ajaessa, tuo nappi ei ole käytössä, juurikin edellämainituista epäkohdista johtuen. Kaikki halukkaat pääsevät silti se etu-että keskiovista sisään :D
 
Jotkut linjan 550 kuljettajat ovat näköjään omaksuneet juuri oikeanlaisen toimintatavan avorahatuksen järjestelmässä.

Alla olevassa kuvassa ko. linjan bussi saapui Leppävaaran sillan pysäkille, avasi ensin kaikki ovet, sammutti bussin moottorin ja sitten sulki etuoven. Lisäksi auto oli pysäytetty kohtaan, josta sillalle nousevat matkustajat tulevat suoraan avoimien keskiovien kohdalle. Esimerkillisen hienoa toimintaa; tuli hyvä mieli, kun kuljettaja oli sisäistänyt homman näin hyvin. :)

http://db.tt/hPZ1YXum

Tuo kohdistus portaiden kohdalle voi olla hiukan vaikeaa, kun jokaiselta kolmelta laiturilta tulee portaat sillalle... :)
 
Jotkut linjan 550 kuljettajat ovat näköjään omaksuneet juuri oikeanlaisen toimintatavan avorahatuksen järjestelmässä.

Alla olevassa kuvassa ko. linjan bussi saapui Leppävaaran sillan pysäkille, avasi ensin kaikki ovet, sammutti bussin moottorin ja sitten sulki etuoven. Lisäksi auto oli pysäytetty kohtaan, josta sillalle nousevat matkustajat tulevat suoraan avoimien keskiovien kohdalle. Esimerkillisen hienoa toimintaa; tuli hyvä mieli, kun kuljettaja oli sisäistänyt homman näin hyvin. :)

http://db.tt/hPZ1YXum
Tuota noin, minä kyllä mieluummin pysäytän etuoven siihen portaiden kohdalle, näen siitä myös ne viime hetken juoksijat rappusissa. Jos keskiovet sillä kohdalla, käy helposti niin että laitan ovet kiinni ja lähden liikkelle kun juoksijoita ei näe peilistä ennenkuin ovat 2 metrin päässä auton kyljestä... Mutta ei siinä jos se olisi parempaa palvelua :lol Ja lisäksi takaovella on kielletyn suunnan merkki sisälle mennessä, avoimet ovet siis kuuluisi olla etu-ja keskiovi :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kohdistus portaiden kohdalle voi olla hiukan vaikeaa, kun jokaiselta kolmelta laiturilta tulee portaat sillalle... :)
Näsäviisaus on taiteenlaji sinänsä, mutta täsmennetään nyt vielä, että bussilla ajetaan kyseisen bussilinjan bussipysäkin kohdalle ja aina pyritään pysäkkialueen kärkeen (jos se on mahdollista). Näinollen kuvailemassani tapauksessa ko. linjan 550 bussipysähtyi etummaisten laituriportaiden kohdalle.
 
Yhä monet näyttävät sitä matkakorttia laitteelle vaikka siinä selvästi on jo lippu tai kausi. Etuovella se käy vielä järkeen että vanhasta tottumuksesta mutta miksi näyttää keskiovella lippulaitteelle semmoista kun edes teoriassa kukaan ei katso kun näytät sen kortin.

Kuljettajia ei taida liiemmin asia kiinnostaa eli antaa ihmisten leimata etuovellakin. Mutta en vain käsitä sitä robottimaista toimintaa. On vain niin helppoa jättää se kortti sinne vaikka taskuun ja tallustella kyytiin sitä esittelemättä.

Ihan sama kuin kaupassa kulkisi ilmaisen pikkuruisen vaikka leivos maistiaisen kanssa kassalle ja laittaisi sen hihnalle ja söisi sen sitten siellä hihnan toisessa päässä ihan sen takia ettei kertakaikkiaan kykene sitä syömään ellei kassahenkilö ole varmasti nähnyt että hänellä on pieni ilmainen leivos jonka hän saa syödä ilmaiseksi. Kassaa ei kiinnosta nähdä jokaisen henkilön ilmaista leivosta erikseen vaan asiakas saa syödä sen kaupan puolella tai viedä vaikka kotiin. Mutta sitä ei tarvitse laittaa hihnalle ennen syömistä koska siitä ei kuitenkaan tarttee maksaa mitään jolloin se on ihan hölmöä ja ajanhukkaa.

Tai jos joka kerta bussiin noustessa ostaisit uuden kertalipun vaikka vanha on vielä kauan voimassa, vain koska et kykene jättämään sitä lipunosto vaihetta välistä.

Muilla linjoilla kuljettaja saattaa seurata kun ihmiset leimaavat lipun, kausilippu näytetään laitteelle silloin jotta kuljettaja näkee että on lippu. Mutta jos kuljettajaa ei ole, eli kuljetajan paikka on tyhjä. Turha sitä silloin on näyttää jos siinä lippu on jo. Osa tosin jopa tervehtii kohti kuljettajan paikkaa vaikka tämä ei olisi lähimaillakaan.
 
Etuovella se käy vielä järkeen että vanhasta tottumuksesta mutta miksi näyttää keskiovella lippulaitteelle semmoista kun edes teoriassa kukaan ei katso kun näytät sen kortin.

Lippua näyttämällä saa kuitenkin tietää onko kausi vielä voimassa ja miten pitkään. Monelle matkustajalle tämä on kiinnostava tieto, ettei tule vahingossa matkustettua ilman lippua.
 
Lippua näyttämällä saa kuitenkin tietää onko kausi vielä voimassa ja miten pitkään. Monelle matkustajalle tämä on kiinnostava tieto, ettei tule vahingossa matkustettua ilman lippua.

Siinä tapauksessa toki näkisimme ratikoissa ihan yhtä paljon lippujen leimaajia (l. tarkistajia). Eiköhän noista 550:n leimaajista 95 % näytä sen lipun, koska a) ei uskalla mennä bussikuskin ohi näyttämättä, b) vanhasta tottumuksesta ja c) ei edes tiedä, että ilman lipun näyttämistä saisi mennä.
 
Siinä tapauksessa toki näkisimme ratikoissa ihan yhtä paljon lippujen leimaajia (l. tarkistajia). Eiköhän noista 550:n leimaajista 95 % näytä sen lipun, koska a) ei uskalla mennä bussikuskin ohi näyttämättä, b) vanhasta tottumuksesta ja c) ei edes tiedä, että ilman lipun näyttämistä saisi mennä.
Juurikin näin. Ja keskiovesta sisään astuminen on sisäistetty niin hyvin että kun avaan etu-ja keskiovet niin etuovesta tulee sisään yksi ja loput kymmenen odottavat keskiovilla että 10-15 tulee ensin ulos, sitten sisään mennessä vielä näytetään kausilippu lukijalle. Eli pysäkillä menee usein enemmän aikaa kuin ennen avorahastuskokeilua :mad:
 
Ja keskiovesta sisään astuminen on sisäistetty niin hyvin että kun avaan etu-ja keskiovet niin etuovesta tulee sisään yksi ja loput kymmenen odottavat keskiovilla että 10-15 tulee ensin ulos, sitten sisään mennessä vielä näytetään kausilippu lukijalle. Eli pysäkillä menee usein enemmän aikaa kuin ennen avorahastuskokeilua :mad:

Olen huomannut saman, mutta täytynee odottaa ja katsoa tasaantuuko tilanne. Ihmiset viehättyvät uuteen asiaan, ja kannattaa myös muistaa, että nämä keskiovelle vaihtajathan ovat juuri niitä, jotka ovat aktiivisesti vaihtaneet rutiiniaan. Heiltä siis voisi odottaa myös aktiivista tarttumista asiaan myöhemminkin. Nyt moni ehkä käyttänee keskiovia vain, koska "on kivaa tehdä uutta", "on kivaa olla erilainen" ja "on kivaa näyttää, että minä tiedän, että keskiovistakin saa mennä sisään".

Tosin tässä ehkä aletaan myös huomata se korkean ja kapean takaoven ongelma. Tuo ongelma olisi ainakin pienempi, jos takaovestakin saisi nousta sisään.

Ja toisaalta pitää muistaa, että kyseessä on kokeilu. Nyt todella testataan, toimiiko vaiko ei. Voihan olla, että (ainakin Suomessa) bussissa vain etuovesta sisään meno on kuitenkin se käytännön optimiratkaisu. Joskushan kokeellinen testaus tuottaa yllättäviäkin tuloksia. Esimerkiksi lentoyhtiöt ovat oikeasti testanneet, millä tavoin lentokone saadaan täytettyä mahdollisimman nopeasti: ensinkö takarivit sisään ja sitten eturivit, vai ihan missä järjestyksessä tahansa vai jotenkin muuten? Lopputulos oli, että satunnainen järjestys on kaikkein tehokkain, mikä on sinänsä yllättävä tulos.
 
Toisaalta tuo useaan kertaan mittaamani pysäkeillä viipymisaika (eim. 550:llä 4-7 min./sivu) on sitä luokkaa että ajoaikaan sillä ei juuri olisi merkitystä vaikka muutamalla ruuhkaisimmalla pysäkillä toiminta olisi sen korkeintaan 5-10 sekuntia nopeampaa :lol: Varsinkin kun nykyiselläänkin saa ajella todella rauhallisesti ja silti väliaika pysäkeillä saa usein seisoa hetken tasaamassa aikaa... :smile:
 
Esimerkiksi lentoyhtiöt ovat oikeasti testanneet, millä tavoin lentokone saadaan täytettyä mahdollisimman nopeasti: ensinkö takarivit sisään ja sitten eturivit, vai ihan missä järjestyksessä tahansa vai jotenkin muuten? Lopputulos oli, että satunnainen järjestys on kaikkein tehokkain, mikä on sinänsä yllättävä tulos.

Menee tehokkaasti offtopiciksi, mutta: Esimerkiksi Myytinmurtajien testissä satunnainen (ilman etukäteen varattuja istuimia) oli todellakin nopein (joskin matkustajia vähiten tyydyttävä). Toisen TV-ohjelman testissä saatiin hiukan poikkeava tulos; satunnainen oli edelleen nykysysteemiä parempi, mutta vielä sitäkin parempi järjestys on olemassa.
 
Takaisin
Ylös