Bussi-Jokeri

Juurikin näin. Ja keskiovesta sisään astuminen on sisäistetty niin hyvin että kun avaan etu-ja keskiovet niin etuovesta tulee sisään yksi ja loput kymmenen odottavat keskiovilla että 10-15 tulee ensin ulos, sitten sisään mennessä vielä näytetään kausilippu lukijalle. Eli pysäkillä menee usein enemmän aikaa kuin ennen avorahastuskokeilua :mad:

tai sitten päinvastoin, kuten itselläni kerran linjalla 550 matkustaessa, että pysäkiltä tulee 10-15 ihmistä kyytiin ja kaikki jonottaa kiltisti etuovelle.
 
Matkustin tänään 550:llä. Viikinmäen pysäkillä etuovesta ei tullut ketään, mutta keskiovella noin 15 ihmistä jonotti päästäkseen sisään.
 
Tarkoitus ei ole sanoa tätä ilkeydellä, mutta taitaa olla joillekin matkustajille helpotus kun ei tarvitse kohdata kuljettajaa kasvotusten. Välillä vaan tuntuu siltä kun kohtaa matkustajia, toki 99% matkustajista on perusasiallisia:lol: Ehkä tämä on helpotus joillekin kuskeillekin;)
 
^
En tiedä muista, mutta minä ainakin tervehdin kuljettajaa kun nousen kyytiin (etuovesta) ja kiitän kädenheilautuksella (niin siis moikkaamalla) kun jään pois. Anyone?
 
^
En tiedä muista, mutta minä ainakin tervehdin kuljettajaa kun nousen kyytiin (etuovesta) ja kiitän kädenheilautuksella (niin siis moikkaamalla) kun jään pois. Anyone?

Karkeasti 25% tervehtii kyytiin tullessaan, 5% heilauttaa kättä lähtiessään ja 1% huutaa kiitoksen. Jotkut ihmettelevät, kun kuski ei vastaa tervehdykseen, mutta tässä kohtaa voi olla että matkustajan tervehdys vei kuljettajalta sanat suusta :D
Osa matkustajista ihan oikeasti välttelee katsekontaktia ja näyttävät kiusaantuneelta leimatessaan lippua..
 
Niille pelokkaille on kuljettaja ehkä joskus jotain sanonut tai neuvonut vaikka siinä leimaamisessa ja nyt pelkäävät että se toistuu. Eli äkkiä pois siitä tilanteesta ettei kukaan ehdi sanomaan mitään yhtään mistään.

Tyylihän näyttää olevan että paukatetaan se matkakortti voimalla lukijaa vasten ja sitten äkkiä käännytään pois niin että pää kääntyy vajaassa sekunnissa matkustamon suuntaan ja ehkä painuu vähän alaskin jolloin ei synny edes alle puolen sekunnin katsekontaktia kuljettajaan. Aivan kun siinä ei olisi ketään ajamassa vaan bussi ajelee ihan itsestään heidän mielestä.

Voi olla että ei ymmärretä että kuljettaja osaa puhua ja koetaan hyvin outona tilanne jossa niin tapahtuu. Koetaan ettei osata vastata ja vältetään tilannetta missä pitäisi tietää miten vastataan.
 
Karkeasti 25% tervehtii kyytiin tullessaan, 5% heilauttaa kättä lähtiessään ja 1% huutaa kiitoksen. Jotkut ihmettelevät, kun kuski ei vastaa tervehdykseen, mutta tässä kohtaa voi olla että matkustajan tervehdys vei kuljettajalta sanat suusta :D
Osa matkustajista ihan oikeasti välttelee katsekontaktia ja näyttävät kiusaantuneelta leimatessaan lippua..


Osa ihmisistä on opetettu, että asiakaspalvelija (tässä tapauksessa bussinkuljettaja) tervehtii aina ensin. Jos ei tervehdi niin ei asiakkaan (matkustajan) tarvi myöskään tervehtiä.

Metrossa ja ratikoissa matkustavat ovat tottuneet ettei kuljettajaa välttämättä näe ollenkaan koko matkan aikana. Tuntuu vieraalta miksi sitten bussissa pitäisi harjoittaa katsekontaktia. :)
 
Osa ihmisistä on opetettu, että asiakaspalvelija (tässä tapauksessa bussinkuljettaja) tervehtii aina ensin. Jos ei tervehdi niin ei asiakkaan (matkustajan) tarvi myöskään tervehtiä.

Metrossa ja ratikoissa matkustavat ovat tottuneet ettei kuljettajaa välttämättä näe ollenkaan koko matkan aikana. Tuntuu vieraalta miksi sitten bussissa pitäisi harjoittaa katsekontaktia. :)

Ratikoita ja metroja liikkuu kuitenkin melko pienellä alueella. Minut taas on opetettu niin, että kun menen kylään tai bussiin niin minä tervehdin ensin:lol:
 
Väittäisin kyllä, että HelBin aikana Jokerilla tullaan näkemään jos jonkin sorttista ruoskaa. Nythän noita uusia Scaloja ei ole pahemmin testattu. Enkä myöskään ihmettelisi jos ainakin viikonloppusin näitä jokeriautoja näkyisi siellä sun täällä. Ja väitätkö tosiaan, että HelB tuliteriä Scaloja seisottaisi? Eiköhän niistäkin kaikki irti oteta ja ovat 7 vuoden päästä vähintään samassa kunnossa kun Namibian Volvot.. Sitä paitsi, nythän ne jokerivolvot alkaa vasta volvoja olemaan kun muutama miljoona on mittarissa, pikkusen kaipaa vaan pientä pintaremonttia..

Tai sitten lastaamalla se täyteen tiiliskiviä ja siirtelemällä niitä edes takas siellä peräpään terraariossa. Mutta käytännön testaus olisi ollut paikallaan. Ei se muuta olisi vaatinut kuin bussi täyteen vaikka kadulta haalituilla ihmisillä ja sillä ympäri ruskeasuon varikkoa. Se että, miksi eivät seisottaisi niitä on siinä, kun HelBin linjoilla näkee muutenkin jos jonkinlaista romua. Sitten kun nämä romut leviävät (esimerkkinä surullisen kuuluisat lentokenttämannit) niin helppohan siitä on ottaa tuliterää Scalaa linjalle :D Se että jos otetaan muutama tonni pois liikennöintikorvauksista tuskin tuota taloa kaataa..

Tämä kiinnostaa minuakin. Mitäs sitä testaamaan, kun 7 vuotta sitten ensimmäiset samanlaiset KUB-kyttyrät rymisteli Helsinkiin ja siitä lähtien on tiedetty, että se liikkuu eteen ja taakse, päästelee välillä kunnon savupilviä ja matkustajat saavat keskisillan takapuolelle ahtautua kun sillit purkkiin

Se on jotain harhaista utopiaa, että Jokerilla ei jatkossa nähtäisi muita kuin oransseja busseja. Neljä varabussia 33:lle on aika vähän. Vaihtoehto tietenkin maalata pari Ikarusta oranssiksi ja laittaa varan varoiksi ;)

Toki tietyllä hetkellä jonkun HelB:n ajojärjestelijän mahdollinen 'tietämättömyys' tai 'osaamattomuus' voi johtaa siihen, että oranssi runkolinjabussi eksyykin aivan väärälle linjalle.

Pessimisti ei pety ;)
Joillain on odotukset vähän turhan korkealla liikennöitsijävaihdoksen osalta. Linjalla on kuitenkin "isoja" muutoksia, avorahastus ja liikenteenohjaus jotka ovat kaikille ihan uusi asia. Kaiken ei voi olettaa sujuvan kuin rasvattu heti alusta :)

Olettaisin, että 4 vara-autoa jaetaan varikoiden kesken niin, että molemmilla on kaksi. Silloin ei tarvitse enää olla kuin vaikka kaksi kolarikorjauksessa ja yhden muuten vaan pajalla, niin ollaan valinnan edessä jätetäänkö ajamatta vai laitetaanko Ikarus ajamaan yksi sivu ;)
Nobinallakin useimmiten on näkynyt muu, kuin jokeribussi korvaamassa lisänumeroa, joka on laitettu korvaamaan varsinaista jokeria. Nyt kesä on poikkeuksellista aikaa kun jokerit roikkuvat maalaamolla, elokuussa niillä ei muuten saisi ajaa mitään..
Ihan nyt vain mielenkiinnosta haluaisin tämän hetkiset mielipiteet edellisiin kirjoituksiin viitaten? Onko näistä etukäteis haukkumisista ym. jotain toteutunut? Vai miten se runkolinja 550:n liikennöinti on nyt reilun kuukauden aikana Helbin osalta sujunut? Montako muuta autoa kuin oransseja siellä on näkynyt? Entä oransseja muilla linjoilla? Ajamattomia lähtöjä? Muuta?
 
Mielestäni on turhan aikaista muodostaa mielipidettä vielä. Olisi pikemminkin huolestuttavaa jos ensimmäisen kuukauden jälkeen voisi kerätä listan virheistä ja puutteista ;)
Mitä olen seurannut liikennettä "tavallisena" pullaisena, ei linjalla tapahtunut muutakuin se, että tuli uudet bussit. Eräänä aamuna viime viikolla, olikohan maanantaina, bussit ajoivat tuttuun tapaan otaniemen läpi kolmen jonossa :)
Toivotaan, että lumi ei ole kauhean liukasta talvella niin säästytään suuremmilta peltivaurioilta. Tämä koskee kyllä kaikkea liikennettä :lol:
 
Mielestäni on turhan aikaista muodostaa mielipidettä vielä. Olisi pikemminkin huolestuttavaa jos ensimmäisen kuukauden jälkeen voisi kerätä listan virheistä ja puutteista ;)
Mitä olen seurannut liikennettä "tavallisena" pullaisena, ei linjalla tapahtunut muutakuin se, että tuli uudet bussit. Eräänä aamuna viime viikolla, olikohan maanantaina, bussit ajoivat tuttuun tapaan otaniemen läpi kolmen jonossa :)
Toivotaan, että lumi ei ole kauhean liukasta talvella niin säästytään suuremmilta peltivaurioilta. Tämä koskee kyllä kaikkea liikennettä :lol:
Tuota peräkkäin ajamista on lähes mahdotonta estää 3 minuutin vuoroväleillä, jokainen voi vaikka kokeilla kaveriporukassa omalla autolla :lol: Uho vaan oli niin kova monella että "ei siitä mitään tule"... :mad: Liikennöitsijästä ja linjasta riippumatta samat ongelmat talvella, silmätikkuja vaan ollaan näköjään 550:llä. Onneksi alku mennyt hyvin, kyllä täällä olisi kirjoiteltu jos olisi mokattu... Ja ne taitaa kyllä olla muovi/lasikuituvaurioita nykyään...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös