Bussien kunto

Se että autot pidetään kunnossa ja korjataan ajallaan on
mahdollisten suurempien huoltotarpeiden minimoimista.

Näin se on! Eikä ole edes kovin vaikea yhtälö ymmärtää. Siksi on aika käsittämätöntä, että jossain toimitaankin päinvastoin. Jos siis ajatellaan pelkästään rahaa, sitä säästyy pitemmässä juoksussa kun ylläpito on ennakoivaa.
Ja jos ajatellaan vaikkapa turvallisuuspuolta ja yleistä mukavuutta niin iso merkitys on niilläkin niin matkustajille kuin kuljettajallekin sekä muille tielläliikkujille.

Pieni lisäys vielä tuohon mukavuus- ja turvallisuuspuoleen; toki niidenkin puolien kunnossaolo merkitsevät myös selvää rahansäästöä. Ei sekään tietty näy suoraan excelissä vaan toteutuu pitemmässä juoksussa.
 
Viimeksi muokattu:
Olen itsekin pannut merkille, että juuri Nobinan autot ovat pahimmassa kunnossa. En ymmärrä miten juuri Helsingissä autot ovat huonossa kunnossa vaikka suomen pääkaupunki onkin (ei periaatteessa liity aiheeseen). Mielestäni bussien kunto on ihan liikennöitsijöiden viitseliäisyydestä kiinni. Tosin ei liikeinnöitsijäkään voi kaikkea tehdä jos on täysin kaheleita kuskeja. Mielestäni pääkaupunkiseudulla saisi panostaa enemmän kuljettajiin ja kuljettajien ajotaitoihin.

En ymmärrä miksi HSL-alueella tuntuu olevan trendi "tuhota" autot heti uutena. Tampereellakin on kalusto pysynyt ihan kohtuullisessa kunnossa enkä ole kenenkään kuullut hirveästi mutisevan autojen ulkoisesta/sisäisestä kunnosta. Esimerkiksi Tampereen ja Helsingin joukkoliikenteen välisten autojen kuntoa voi ihan selata foorumin käyttäjien kuvista. Tässä hyvä esimerkki hyvin pidetystä linjavaunusta: http://elias.1g.fi/kuvat/Elokuu+2012/IMG_2814.JPG . En ihan heti uskoisi HSL-aluueella näkevän näin siisti kuntoista linjavaunua, ainakaan yli 3v ikäistä. Kyseessähän 11/1995 käyttöönotettu Carrus CityL
 
En muista oliko täällä keskustelua siitä että tuhoavatko vahvasti alkoholin vaikutuksen alaisena olevat ihmiset busseja, mutta niin tästä tilanteesta kaverini nappaisi röyhkeästi ja suoraan kuvan.
Eikö kuljettaja ole huomannut vahvasti päihtynyttä henkilöä, eikä seurannut hänen tekemisiään kun hän selvästi kaataa reilulla kädellä viinaa kurkusta alas ja kuolaa vielä samalla?
Jos suoraansanottuna bussit alkavat täyttymään tälläisistä juopoista, kuinka käy jos he alkavat örveltämään?
Ja tämä kuva on otettu uudesta Nobinan VDL:ästä kuten penkeistä näkee.
 
Ja mitä kuljettajan pitäisi tehdä, mennä ottamaan juopolta turpaan tai pullosta päähän?
 
Linja-auto ei ole ravintola, siellä ei tarjoilla juotavia, siksi siis omat eväät :D ja ihmisiä ei voi potkia pihalle pelkästään juopuneisuuden takia. Sitten vasta jos käytös rupeaa olemaan häiritsevää tulee ulos potkiminen aiheelliseksi.
 
Linja-auto ei ole ravintola, siellä ei tarjoilla juotavia, siksi siis omat eväät :D ja ihmisiä ei voi potkia pihalle pelkästään juopuneisuuden takia. Sitten vasta jos käytös rupeaa olemaan häiritsevää tulee ulos potkiminen aiheelliseksi.

Viime Keskiviikko-iltana klo 23 jälkeen matkustin linjan v55 bussilla Pakkalasta kotiin Pähkinärinteseen, heti kuljettajan aition takana olevalle penkille oli nukahtanut mieshenkilö. Myyrmäen aseman pysäkille tuli poliisipartio joka korjasi miehen mukaansa, ilmeisesti kuljettaja oli "tilannut" partion jo matkan varrelta. Tämä bussista poistettu henkilö oli vahvasti humaltunut mutta ei kuitenkaan aiheuttanut minkäänlaista häiriötä koska nukkui. Naispuolinen kuljettaja kertoi poliisille poistamisen syyksi, että koska hän ajaa syrjäiselle Variston päätepysäkille, niin ei halua ottaa riskiä että matkustaja alkaa herätettäessä riehumaan tai muuten häiriköimään. Omasta mielestäni kuljettaja toimi tilanteessa täysin oikein, tuohon vuorokaudenaikaan ja syrjäiselle päätepysäkille ajettaessa on ihan oman turvallisuuden kannalta parempi pyytää poliisia poistamaan nukahtanut ja päihtynyt matkustaja.
 
Tottakai tuo edellä mainittu on ymmärrettävää. Tilanne ei kuitenkaan olisi välttämättä edennyt noin jos tämä samainen matkustaja olisi ollut tuhannen soossissa rauhallisesti mutta hereillä :S
Viime kerran kun mulla oli nukahtanut tyyppi kyydissä, poliisit sattuivat muuten vaan paikalle ja korjasivat uneliaan kyytiinsä
 
Ja mitä kuljettajan pitäisi tehdä, mennä ottamaan juopolta turpaan tai pullosta päähän?

Ei vaan niinkuin Nak sanoi, tilata partio poistamaan ko. Henkilö, eihän julkisella paikalla tai linja-autossa edes saa nauttia alkoholia, se on rikos.
 
Ei vaan niinkuin Nak sanoi, tilata partio poistamaan ko. Henkilö, eihän julkisella paikalla tai linja-autossa edes saa nauttia alkoholia, se on rikos.

No, tarkkaan ottaen ei rikos vaan vaan rike. Sanktio 20€. Joka tapauksessa säädösten vastaista toimintaa.
 
Ei vaan niinkuin Nak sanoi, tilata partio poistamaan ko. Henkilö, eihän julkisella paikalla tai linja-autossa edes saa nauttia alkoholia, se on rikos.

Mutta tässä valtiossa sitä poliisia ei aina kyllä paikalle saa, silloin kun sitä tarvitsee. Eli joko annetaan sen rauhassa juoda, jossei mitään ongelmia aiheuta ja jää omalla pysäkillään pois, tai sitten odotetaan sitä poliisia. Omasta mielestäni ensimmäinen vaihtoehto on kuitenkin järkevin.

Juuri äsken olin N-junassa menossa kotiin. Siinä kaksi isoa miestä joi isoa Karjala tölkkiä. Konduktööri huomasi asian, muttei sanonut mitään. Juttelin konduktöörin (tuttu) kanssa, ja hän totesi ettei viitsi alkaa heillä asiasta huomauttamaan, kun eivät häiriötä aiheuta siinä. Jos heille olis huomauttanut, olisivat nokkiinsa saattaneet ottaa ja riehumaan asiasta, ja vartijoita/poliiseja ei niin helpolla paikalle olisi saanut (lähimmät vartijat olisivat todennäköisesti olleet Tikkurilan kutosella). Joten ajatteli että näin parempi, ja hänen kannallaan kyllä asiassa olen. Tuskin itsekkään yksin menisin valittamaan, eri asia jos olisi toinen konduktööri vieressä.
 
Juuri äsken olin N-junassa menossa kotiin.
Saanen muistuttaa että juna ja linja-auto ovat kaksi eri asiaa, busseille poliisin voi saada nopeammin kuin juna-asemalle, eräs kuljettaja soitti 530:seen poliisit kun juoppo sielä otti huikkaa eikä suostunut poistumaan, meni n. 5 min. ja poliisit olivat Espoontorilla.
 
Saanen muistuttaa että juna ja linja-auto ovat kaksi eri asiaa, busseille poliisin voi saada nopeammin kuin juna-asemalle, eräs kuljettaja soitti 530:seen poliisit kun juoppo sielä otti huikkaa eikä suostunut poistumaan, meni n. 5 min. ja poliisit olivat Espoontorilla.

Mun mielipide on se, että kyllä junalla saadaan nopeammin apu, kuin busseihin. Puhut linjasta 530, jonka reitti on suhtkoht hyvä, jos vertaa että mihin saadaan poliisit äkkiä. On monia linjoja, joilla tilanne ei ole yhtä hyvä. Kyllä bussit on listalla alimpina, mihin saadaan nopeiten apu.
 
Puhut linjasta 530, jonka reitti on suhtkoht hyvä, jos vertaa että mihin saadaan poliisit äkkiä. On monia linjoja, joilla tilanne ei ole yhtä hyvä.
Puhun linjoista yleiseisesti, en nyt pelkästään tästä 530:n tapauksesta, olen varma siitä että on myös 95% muutakin linjaa joitten varrelle saa poliisit nopeasti paikalle.

Kyllä bussit on listalla alimpina
Pidätkö oikein listaakin ? :rolleyes:
 
Puhun linjoista yleiseisesti, en nyt pelkästään tästä 530:n tapauksesta, olen varma siitä että on myös 95% muutakin linjaa joitten varrelle saa poliisit nopeasti paikalle.

Olen itse vieläkin eri mieltä, mutta kukin ajattelee omalla tavallaan.. En kyllä silti suosittelisi kuskin menevän puuttumaan asiaan, tietty jos jaksaa poliisit kutsua paikalle, mutta omasta mielestäni naurettavaa alkaa riitaa haastamaan jos rauhassa sitä nauttii muita häiritsemättä ja siististi, vaikka sitten onkin laissa kielletty.. :smile:
 
Takaisin
Ylös