Bussien kunto

Teliautoista saattoi muuten jokunen saada korinsa Kiitokorinkin pajalla. 1990-luvun loppupuolella toimittiin noin isompien tilausten kohdalla. Jonkin tilauserän autoja koritettiin peräti kolmella tehtaalla: Vantaa, Kausala (Kiitokori) ja Puola.

Minäkin väittäisin että nuo vt 375-377 ovat kiitokoreja ja osa Veolioista on myös Puolasta :)
 
Taitaapi näistä luetelluista autoista ainakin #136, #361, #362, #363, #364, #365, #366, #367, #368, #369, #370 ja #371 olla Puolassa valmistettu, ilmeisesti myös #375, #376 ja #377, joille en ole ainakaan vielä löytänyt vastaavuutta Wiiman tuotannosta.

Ohjaamossa olevan pienen metallikilven mukaan näitä on valmistettu Vantaalla ja Kausalassa. Toki voin varmistaa asian, mutta olen melko varma asiasta. VT:n busseista sarja 227-239 on käsittääkseni ensimmäinen Puolassa valmistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Ohjaamossa olevan pienen metallikilven mukaan näitä on valmistettu Vantaalla ja Kausalassa. Toki voin varmistaa asian, mutta olen melko varma asiasta. VT:n busseista sarja 227-239 on käsittääkseni ensimmäinen Puolassa valmistettu.

Olin väärässä eli VT:n bussisarja 361:stä eteenpäin on valmistettu Puolassa. Itseäni hämäsi se, että kyseiset bussit ovat vuodelta 1998, vaikka Carruksia valmistettiin Suomessa vielä 2001 ja näitten valmistuskilvessä lukee Carrus Oy Helsinki. Pidän silti VT:n bussisarjaa 361-385 hyvänä, toisinkuin sarjaa 225-239. Jostain syystä jälkimmäisen sarjan busseissa on paljon huonoa, mm. ovien toiminta, kaasua painettaessa auto miettii kauan ennenkuin lähtee liikkeelle ja muutenkin kori tuntuu kuin se heijaisi koko ajan johonkin suuntaan eli tietty jämäkkyys puuttuu mikä edeltävässä mallissa oli.
 
Olin väärässä eli VT:n bussisarja 361:stä eteenpäin on valmistettu Puolassa. Itseäni hämäsi se, että kyseiset bussit ovat vuodelta 1998, vaikka Carruksia valmistettiin Suomessa vielä 2001 ja näitten valmistuskilvessä lukee Carrus Oy Helsinki. Pidän silti VT:n bussisarjaa 361-385 hyvänä, toisinkuin sarjaa 225-239. Jostain syystä jälkimmäisen sarjan busseissa on paljon huonoa, mm. ovien toiminta, kaasua painettaessa auto miettii kauan ennenkuin lähtee liikkeelle ja muutenkin kori tuntuu kuin se heijaisi koko ajan johonkin suuntaan eli tietty jämäkkyys puuttuu mikä edeltävässä mallissa oli.

Onhan nobinallakin 98-99 mallin Carruksia Puolasta ja 00 mallisia Kausalasta ja Vantaalta. Carruksella on ollut kait niin paljon tilauksia että toimitukset olisivat ontuneet pahasti ilman tälläisiä järjestelyjä ;)
 
Ohjaamossa olevan pienen metallikilven mukaan näitä on valmistettu Vantaalla ja Kausalassa. Toki voin varmistaa asian, mutta olen melko varma asiasta. VT:n busseista sarja 227-239 on käsittääkseni ensimmäinen Puolassa valmistettu.

Olin väärässä eli VT:n bussisarja 361:stä eteenpäin on valmistettu Puolassa. Itseäni hämäsi se, että kyseiset bussit ovat vuodelta 1998, vaikka Carruksia valmistettiin Suomessa vielä 2001 ja näitten valmistuskilvessä lukee Carrus Oy Helsinki. Pidän silti VT:n bussisarjaa 361-385 hyvänä, toisinkuin sarjaa 225-239.

#226 alkaen myös alustat tulivat Puolasta, tosiaan näissä 90-luvun lopun CityL:ssä vain kori on Puolasta peräisin.

Jos vielä viitsit näitä tyyppikilpiä käydä läpi, niin voisitko kerätä näiden Puolassa valmistettujen korinumeroita ylös (ja toimittaa minulle), itsellä kun on vain #366 ja #367 tiedot ylhäällä (korit C-231 ja C-232) :cool:
 
Busseissa kasvaa sieniä – katso kuvat

Metron toimitukseen on viime viikkoina tullut lukijoiden ottamia kuvia linja-autojen sisällä kasvavista sienistä. Lukijoiden mukaan sieniä on havaittu lokakuussa linjan 165 bussissa ja marraskuussa linjan 212 bussissa. Sienet kasvoivat molemmissa tapauksissa linja-auton lattialla penkkien tuntumassa.
Koko juttu Metrossa
 
Aika kovia juttuja puhuvat :lol:

Metro.fi sanoi:
Autot peräisin konkurssipesästä

Bussilinjojen 165 ja 212 liikennöinnistä vastaa tällä hetkellä Nobina. Yhtiön liikennejohtaja Mårten Winqvist ei ole kuullut linja-autojen sieniongelmasta.

- En ole aikaisemmin kuullut, että sieniä voi kasvaa autoissakin, hän ihmettelee.

Mainitut bussilinjat eivät ole olleet Nobinan ajettavina kovin kauaa.

- Ne siirtyivät meille Westendin linjalta yhtiön konkurssin jälkeen. Linjojen autot eivät ole ihan tuliterimmästä päästä, mutta ennen käyttöönottoa ne on kyllä huollettu ja pesty perin pohjin. Siksi on erikoista, jos niistä on tällaisia löytöjä tehty.

Mitä autoja muka Nobinalle tuli Westendiltä?
 
Nobinan liikennejohtaja edellisen viestin lainauksessa.

Nobinan liikennejohtaja puhuu linjojen tulleen Nobinalle Westendin Linjan konkurssin jälkeen (tosin 165 tuli jo aiemmin kilpailuvoiton kautta), toimittaja on siis ymmärtänyt väärin, että autot olisivat tulleet. :)
 
Ensimmäisessä kuvassa näyttäisi olevan Volvo 8700, jollaisia eikai Westendin Linjalla ollut yhtäkään?
 
Takaisin
Ylös