Bussien kunto

Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2012

Tänään tuli Hakaniemessä nähtyä kahden Nobinan bussin kohtaus. Eka huusi kuin viimeistä päivää, en tiedä miksi bussin pitää hurista ja möristä kuin mikäkin nurkkaan ahdistettu mörkö. Huolto saattaisi auttaa asiaa. Tokasta puolestaan roikkui pakoputki kiinni kadussa, kipinät vaan lenteli. Vaan eipä se kauaa siinä roikkunut, lähti kokonaan irti.

Tuli mieleen miten Teneriffalla 80-luvulla tuli nähtyä bussi, jonka ovi tippui pysäkillä kadulle. Mentiin sitten taksilla. Siihenköhän Stadissakin ollaan menossa?

Jaa, jotain hyvääkin: kumpikaan bussi ei alkanut peruutella Siltasaarenkadulla. ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2012

Tänään tuli Hakaniemessä nähtyä kahden Nobinan bussin kohtaus. Eka huusi kuin viimeistä päivää, en tiedä miksi bussin pitää hurista ja möristä kuin mikäkin nurkkaan ahdistettu mörkö. Huolto saattaisi auttaa asiaa. Tokasta puolestaan roikkui pakoputki kiinni kadussa, kipinät vaan lenteli. Vaan eipä se kauaa siinä roikkunut, lähti kokonaan irti.

Tuli mieleen miten Teneriffalla 80-luvulla tuli nähtyä bussi, jonka ovi tippui pysäkillä kadulle. Mentiin sitten taksilla. Siihenköhän Stadissakin ollaan menossa?

Jaa, jotain hyvääkin: kumpikaan bussi ei alkanut peruutella Siltasaarenkadulla. ;)

Noh noh, ei tuo vielä mitään... Pohjolan Liikenteellä joku kuljettaja tykkää rikkoa autoja... Huomasin tänään että esim. autosta PL 760 oli revitty mikrofoni tankoineen kaikkineen irti, HELMI-laitteesta vedetty piuhat pois, Buscomin GPS ei toiminut, sekä siinä neljän paikan kohdalla vasemmalle puolella eli joku lyönyt/potkassut seinään aikamoisen aukon, josta törrötti piuhoja ;) Että se siitä mahtavasta ja siististä Pohjolan Liikenteestä. Ja kannattaa niitä sisätiloja katsoa Pohjolan Crossareissa.. Kamalan näkösiä. Ulkoapäin pidetään siistissä kunnossa, mutta sisältä löytyy vikoja vaikka muille jakaa..

Lisäksi esim. autossa 704 ei mikrofoni toiminut sekä etuoven viiksi, eli etuoven jos auki halusi, joitui painamaat sitä nappia josta aukeaa kaikki ovet, eli pelkkää etuovea et millään saanut auki. Kuulemma ollut jo muutaman päivän sama vika.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2012

Pohjolan Liikenteellä joku kuljettaja tykkää rikkoa autoja.
Ikävä homma. Mutta, oletkos nimenomaan nähnyt/tiedätkö, että joku kuljettaja on nuo rikkonut? Meidän firmassa kaluston tahallinen ilkivalta/vandalisointi on välitön irtisanomisperuste, sen jokainen PL:llä työskentelevä tietää.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2012

Ikävä homma. Mutta, oletkos nimenomaan nähnyt/tiedätkö, että joku kuljettaja on nuo rikkonut? Meidän firmassa kaluston tahallinen ilkivalta/vandalisointi on välitön irtisanomisperuste, sen jokainen PL:llä työskentelevä tietää.

Tälläistä kuulin nimeltä mainitsemattomalta kuljettajalta. Se jälki miten nuo mainitsemani oli saatu rikki, oli selvästi jonkun tahallinen ilkivalta. Pohjolan Liikenteen varikolle ei ulkopuoliset pääse melkeinpä ollenkaan busseja valdalisoimaan, joten kuljettaja se on pakko olla, eri asia sitten kuka... Jos HELMI ja GPS tuhotaan pois käytöstä, viittaa se enemmän siihen että olisi vieläpä joku kuljettaja, joka käyttää autoa väärin..

Tuo matkustamon puolella oleva iso halkeama/lommo bussin sisäseinässä on todennäköisesti matkustajat aiheuttama, tiedä sitten onko tahallinen vai vahingossa, mutta sellaista jälkeä ei kyllä vahingossa saisi millään.

Ja jos olisin nähnyt omin silmin kuljettajan tekemässä jotain sellasta, olisin jo ilmoittanut välittömästi Pohjolalle ja saattanut jopa kuvata todistusmateriaalia jos olisi ollut mahdollista.
 
Miten Helmin tai Buscomin GPS:n puuttuminen heikensi sinun matkustajapalvelukokemustasi? Ethän olisi edes tiennyt noista, jollei ko. kuljettaja olisi esitellyt niitä sinulle. Mikrofonin puuttuminenkaan eo yleensä vaikeuta kuljettajan työtä, toki joidenkin, jotka sitä tykkäävät käyttää ;). Ja, kuten sanoit itsekin, matkustamon vaurioiden alkuperää on vaikea jäljittää.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2012

Tänään tuli Hakaniemessä nähtyä kahden Nobinan bussin kohtaus. Eka huusi kuin viimeistä päivää, en tiedä miksi bussin pitää hurista ja möristä kuin mikäkin nurkkaan ahdistettu mörkö. Huolto saattaisi auttaa asiaa.

kuulostaa siltä että auto on käynyt kuumana, tai ainakin lämpimänä ja jäähdyttäjän puhallin on huutanut kuin viimeistä päivää. Hyvin yleistä b10ble:ssä, vanhemmissa b12ble:ssä ja k-sarjan scanioissa. Jäähdyttäjien pesu keväisin auttaa tähän vaivaan, mutta nobinalla ei tietääkseni ole tästä kuultu mitään. PS. Kymmenet kerrat olen tämän asian takia hävennyt silmät päästäni, kun ei ole ollut edes helteet. Ei ole asiallista, että puhaltimen humina kuuluu järvenperään, kun lähtee vanhastakartanosta liikkeelle :lol:
 
Pitää tähän väliin sanoa jotain positiivistakin. Olen huomioinut, että Länsi-Vantaan suunnalla olevat Nobinan Volvot 66x-67X ovat aika siistikuntoisia. Tämä siis vertauksena yhtiön muihin samanikäisiin autoihin. Tämä saattaa olla myös mutuilua, mutta en ole huomannut näissä puuttuvia puskureita tai rutussa olevia nurkkia...
 
Pitää tähän väliin sanoa jotain positiivistakin. Olen huomioinut, että Länsi-Vantaan suunnalla olevat Nobinan Volvot 66x-67X ovat aika siistikuntoisia. Tämä siis vertauksena yhtiön muihin samanikäisiin autoihin. Tämä saattaa olla myös mutuilua, mutta en ole huomannut näissä puuttuvia puskureita tai rutussa olevia nurkkia...

saman voisin todeta nobinan irisbusseista, en uskoisi nobinalaisiksi ellei niissä niin lukisi :)
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2012

kuulostaa siltä että auto on käynyt kuumana, tai ainakin lämpimänä ja jäähdyttäjän puhallin on huutanut kuin viimeistä päivää. Hyvin yleistä b10ble:ssä, vanhemmissa b12ble:ssä ja k-sarjan scanioissa. Jäähdyttäjien pesu keväisin auttaa tähän vaivaan, mutta nobinalla ei tietääkseni ole tästä kuultu mitään. PS. Kymmenet kerrat olen tämän asian takia hävennyt silmät päästäni, kun ei ole ollut edes helteet. Ei ole asiallista, että puhaltimen humina kuuluu järvenperään, kun lähtee vanhastakartanosta liikkeelle :lol:

Joo, olen myös Niipperissä bussia odotellessa todennut, että jaahas, taisi juuri B10BLE lähteä Kalajärveltä huminan perusteella. :lol: Mutta ei tämä yksinomaan Nobinan ongelma ole, huutavia puhaltimia löytyy joka firmasta..
 
saman voisin todeta nobinan irisbusseista, en uskoisi nobinalaisiksi ellei niissä niin lukisi :)

Tähän on pakko yhtyä! :) Ne eivät edes nitise ja en ole nähnyt niissä yhtään sotkua. Ehkäpä pienillä varikoilla autoistakin pidetään paremmin huolta, yhtiöstä riippumatta. Noiden bussien käyttöaluetta kun en usko perusteeksi niiden hyväkuntoisuuteen. ;)
 
Mitkähän mahtavat olla tilaajan realistiset mahdollisuudet kontrolloida tätä? Voisiko tilaaja vaatia tietyn huolto-ohjelman noudattamista ja todistusten toimittamista tehtyistä huolloista? Laatia siisteydelle kriteerit ja valvoa niitä pistokokein? Laatia desibelirajat ja havainnoida niitä mittarin kanssa kadulla tai tehdä yllättäen tarkastuskäyntejä varikolle?

Vaikka liikennöitsijä ei ole HSL, niin HSL on kuitenkin matkustajille viime kädessä vastuussa siitä, että bussit ovat ehjiä, turvallisia ja siistejä. Tarvittaneen siis kovempia keinoja kuin nykyiset, mitkä ne nykyiset sitten ovatkaan, että saadaan homma ruotuun.

Ja juu, taas nousee kustannukset, jos ei kehitysmaataso kelpaakaan. Ja sitten tulee valivali, esim. allekirjoittaneelta. ;) Mutta kyllä jonkunlaiseen laatuun täytyisi voida luottaa ja jotain siitä täytyy voida maksaakin.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2012

Pohjolan Liikenteellä joku kuljettaja tykkää rikkoa autoja... Huomasin tänään että esim. autosta PL 760 oli revitty mikrofoni tankoineen kaikkineen irti, HELMI-laitteesta vedetty piuhat pois, Buscomin GPS ei toiminut, sekä siinä neljän paikan kohdalla vasemmalle puolella eli joku lyönyt/potkassut seinään aikamoisen aukon, josta törrötti piuhoja ;) Että se siitä mahtavasta ja siististä Pohjolan Liikenteestä.
Tsekkasin tänään PL760:n läpi. Matkustamon puolella on tosiaankin halkeama seinässä, kuten sanoit. Sensijaan mainitsemasi Helmi-laitteen piuhat sekä ajotavanseurantalaitteen antennit olivat paikoillaan, kuten kuuluukin. Buscomin GPS:n puuttuminen ei vaikuta lipunmyyttiin ja askelluskin pelaa, kuten se toimi ennen satelliittipaikannustakin.
 
Viimeksi muokattu:
Ja juu, taas nousee kustannukset, jos ei kehitysmaataso kelpaakaan. Ja sitten tulee valivali, esim. allekirjoittaneelta. ;) Mutta kyllä jonkunlaiseen laatuun täytyisi voida luottaa ja jotain siitä täytyy voida maksaakin.
Mistä kehitysmaatasosta puhut? Täällähän on tutkitusti Euroopan paras joukkoliikenne.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2012

Tsekkasin tänään PL760:n läpi. Matkustamon puolella on tosiaankin halkeama seinässä, kuten sanoit. Sensijaan mainitsemasi Helmi-laitteen piuhat sekä ajotavanseurantalaitteen antennit olivat paikoillaan, kuten kuuluukin. Buscomin GPS:n puuttuminen ei vaikuta lipunmyyttiin ja askelluskin pelaa, kuten se toimi ennen satelliittipaikannustakin.

Voisiko olla että ne on laitettu kuntoon su-ma aikana? Kuljettaja teki nimittäin siitä autopuhelimella varikolle ilmoituksen. En tiedä kuinka nopeesti teillä toimitaan asioissa, mutta luulisi että HELMI-laitteen fixaaminen on aika prioriteettilistan kärjessä, vai? Juu askellus pelaa, huonompihan se kuitenkin on kuin GPS etenkin jos kuljettaja unohtaa painaa F+8 (mikskä sitä toimintoa nyt kutsutaan virallisella nimellä), silloinhan askellus on ihan pielessä ja näyttää ihan omiaan. Tietty niinkuin mainitsit, monet näistä eivät vaikuta matkustukseen tippaakaan, mutta itse kyllä matkustaja arvostaisin jos näen seuraavan pysäkin nimen, etenkin vieraspaikkakuntalainen jos olisin. Näytöthän saavat tiedot HELMI:stä, ja jos se HELMI on täysin pimeenä, niin matkustamon näyttökään ei mitään näytä. Mutta nämä ovat pikkuasioita joita tavallinen tallaaja ei huomaa, paitsi se halkeama minkä eilen huomasin (on muuten aivan järkyttävän näkönen, miten sellanen on saatu aikaan....).
 
Takaisin
Ylös