Bussien kunto

Minulla ei tuollaiseen ole tarvetta. Ei ole "suosikkifirmaakaan".
Töhryjäkään en tarkoita enkä muuta ilkivaltaa. Ne eivät ole liikennöitsijän huoltamattomuutta. Se, että auto lähetetään linjalle siten, että esim. penkkejä puuttuu, kehikot on, on toinen asia.
Ulkonäkö on kuitenkin se, mikä eniten silmään pistää. Helmapellit retkottaa vääntyneinä, yleensä vasen takakulma roikkuu maata viistäen. Moottori pauhaa mutta auto tuskin liikkuu jne.

Eiköhän kumminkin tämä N:llä alkava firma hoida parhaansa mukaan kalustojensa kuntoa, huom. "parhaansa" mukaan, kuka sitten luokittelee miten hyvin ja miten huonosti on taas eriasia.

Esimerkiksi VT Tuupakan autot mitkä ovat ajossa ovat älyttömän hyvässä kunnossa, olen yhden ainoan kerran törmännyt huonokuntoiseen bussiin ja sekin oli vanhoja lentokenttä-scaloja #186, (kai) jossa moottori savusi takana vähän aikaa mutta lakkasi. Kuljettaja ei saanut Tikkurilassa käyntiin ja paikalle tarvittiin apua. Sen jälkeen autoa "ei saanut sammuttaa". Muuten ainakin Tuupakka on hoitanut kalustonsa kunnon erittäin hyvin. Hakunilassa sama juttu ainakin mitä tiedän, h74 autot ovat ihan hyvässä kunnossa, ei moittimista.

Sitten H:lla alkavan firman autot, mitä niihin tulee on taas toinen asia, rippuu merkistä ja mallista, kuten MANnit ovat ihan p****a.. Moottoristakin kuuluu hirvee meteli esim. Lentokenttä-linjojen autoissa että en toista kertaa mene, töhryjä ovat e22/23-linjojen autot täynnä, liekö niitä puhdista ikinä kukaan?

N:lla alkavalla firmalla on hyvässä kunnossa minun mielestä uusimpia ja osa vanhempia, ei minun silmääni osu huonokuntoisuus, PAITSI Seutulinjan 550 Teli-volvo 8700:set. Hyi! :-x
 
Niin, eihän minunkaan tarkoitukseni ole haukkua N:llä alkavaa firmaa pelkästä haukkumisen ilosta. Pohjois-Espoossa asuvana nyt kuitenkin kyseisen puljun autoilla tulee eniten liikuttua ja fakta on, että varsinkin Ikarus-Scaniat alkavat olla jo aivan karmaisevassa kunnossa. Viisi vuotta sitten tänne tuli paljon uudenkarheita Volvo 8700 LE:itä, joista osasta on jo nyt lattia kupruilla ja helmat ja kulmat rutussa milloin mistäkin. Ja kyse on VIISIvuotiaista autoista. Esimerkiksi Pohjolalla on puolet vanhempia autoja, jotka ovat paremmassa kunnossa.

Tokihan tänne on syksyllä taas tulossa iso liuta uusia VDL:iä ja muutama Volvokin, mutta missä kunnossa ne ovat muutaman vuoden kuluttua onkin sitten jo toinen asia.

Lisättäköön tähän nyt kuitenkin, että bussit ovat yleensä kuitenkin kulkeneet ajallaan, kuusi vuotta olen täällä asunut ja hyvin harvassa ovat ne kerrat, kun on vuoro tulematta jäänyt. Siitä kiitos.
 
Esimerkiksi Pohjolalla on puolet vanhempia autoja, jotka ovat paremmassa kunnossa.

Pohjolaan on kuitenkin turha verrata. Omasta mielestäni Pohjolon Liikenteen kalustoa ei voi mitenkään verrata näihin muiden firmojen busseihin (puhutaan siis nyt isosta liikennöitsijöistä, ei ÅL). Pohjolalla on kaluston laatukriteerit korkealla. PL pitää kalustoa AINA hyvässä kunnossa. VR-yhtymään kun kuuluu niin kalusto on aina tiptop kunnossa (vaikka kuljettajien asenne ei oliskaan mitään parasta), joten minun mielestäni on aika törkeätä verrata Nobinaa, Veoliaa tai HelB:iä PL:ään.
 
Jaa no anteeksi tämä sanoinkuvaamaton törkeys, ei kyllä ollut tarkoituksellista tai edes tietoista. :rolleyes: Ja on Pöhlölälläkin elähtäneitä autoja liikenteessä, esimerkiksi kaikki OmniShittyt.
 
Jaa no anteeksi tämä sanoinkuvaamaton törkeys, ei kyllä ollut tarkoituksellista tai edes tietoista. :rolleyes: Ja on Pöhlölälläkin elähtäneitä autoja liikenteessä, esimerkiksi kaikki OmniShittyt.
:lol: naurahdin, mutta Zige, kyllä on mahdollista verrata vaikka lumipalloa ja pölhölää jos vain tahtoo mutta mielipiteensä kaikilla, mutta rajansa niilläkin jos ääneen sanoo.
 
Onko Suomesta poistunut sananvapaus, vai minkä takia yrityksistä pitää puhua vihjaillen ja alkukirjaimilla?

Mitä tulee aiheeseen ja kinasteluun siitä, millä firmalla asiat ovat mitenkin, eikös asia kannattaisi selvittää vaikka kuvaamalla eri alueilla vilkkailla paikoilla tunnin aikana kaikki bussit. Siitä vaan sitten kuvien perusteella taulukkoa pystyyn, että kellä mikäkin repsottaa.
 
Onko Suomesta poistunut sananvapaus, vai minkä takia yrityksistä pitää puhua vihjaillen ja alkukirjaimilla?

Mitä tulee aiheeseen ja kinasteluun siitä, millä firmalla asiat ovat mitenkin, eikös asia kannattaisi selvittää vaikka kuvaamalla eri alueilla vilkkailla paikoilla tunnin aikana kaikki bussit. Siitä vaan sitten kuvien perusteella taulukkoa pystyyn, että kellä mikäkin repsottaa.

Ei Suomesta vaan tältä foorumilta, ja tuo idea että kuvaa autoja siihen aikaan ja juuri sitä autoa joka on ns. hajalla.
 
Hyvä, että kaluston kunnosta (ja kunnossapidon tasosta) puhutaan. Itselleni matkustajan näkökulmasta se on tärkeää ja eiköhän se ole yleisemminkin eräs ratkaiseva tekijä niin mukavuuden kuin turvallisuudenkin suhteen.

niin kalusto on aina tiptop kunnossa (vaikka kuljettajien asenne ei oliskaan mitään parasta), joten minun mielestäni on aika törkeätä verrata Nobinaa, Veoliaa tai HelB:iä PL:ään.

Maallikolla herää kysymys; miksei voisi verrata? Siis jos jollain firmalla on kunnossapito selkeästi kunnossa niin miksei myös muilla saman toimintaympäristön toimijoilla se pitäisi olla sillä samalla tasolla? Jos ja kun kaluston kunnossa on parannettavaa.
 
Hyvä, että kaluston kunnosta (ja kunnossapidon tasosta) puhutaan. Itselleni matkustajan näkökulmasta se on tärkeää ja eiköhän se ole yleisemminkin eräs ratkaiseva tekijä niin mukavuuden kuin turvallisuudenkin suhteen.
Maallikolla herää kysymys; miksei voisi verrata? Siis jos jollain firmalla on kunnossapito selkeästi kunnossa niin miksei myös muilla saman toimintaympäristön toimijoilla se pitäisi olla sillä samalla tasolla? Jos ja kun kaluston kunnossa on parannettavaa.
On tosiaan aika erikoista, jos ei saisi verrata toista toiseen. Jos jokin firma pystyy pitämään kalustonsa samassa kilpailutilanteessa (ainakin) ulkonaisesti kunnossa, niin miksei sitä tosiaan voi vaatia (toivoa) muiltakin?
Muistelen lapsuuttani 50 -luvun lopulla. Silloin kerrottiin, että HKL peruskorjasi vanhat bussinsa ennen kuin myi ne romuna eteenpäin.
Siis suht lapsena kuultua!
 
Nobinan Volvoissa, etenkin teleissä olen jo toista vuotta havainnut, että varsin usein takimmaiset pysähtymisnapit eivät toimi. Lisäksi nykyään melkein päivittäin tulee vastaan sellaisia autoja joista ei nappia painaessa kuulu mitään ääntä. Tänään viimeksi olisi bussi ajanut ohi pysäkkini, ellen olisi huutanut kuskia pysähtymään koska ilmeisesti toiseksi takimmainen nappulakin oli mäsänä. Tässäkään bussissa ei mitään merkinantoääntä kuulunut.
 
NF 50 on jo useiden viikkojen ajan piipittänyt vikavaroitusääntä (se Volvon vanha tuttu dingdingding) ja täristää ajaessa. Matkustamon linjakilpi ei toimi, eikä vasemmampuoleinen etuyläikkuna aukea. Patkoputkikin mörisee melko muhkeasti.
 
Helb 707-709 penkinkankaat ovat kuluneet ja penkit kovia eikä niitä ole uusittu. Osa tolpista on irti penkeistä ja heiluu miten sattuu.
 
NF 50 on jo useiden viikkojen ajan piipittänyt vikavaroitusääntä (se Volvon vanha tuttu dingdingding) ja täristää ajaessa. Matkustamon linjakilpi ei toimi, eikä vasemmampuoleinen etuyläikkuna aukea. Patkoputkikin mörisee melko muhkeasti.

Koita kestää vielä muutama viikko, sitten (toivottavasti) tuostakin päästään eroon ja jatkossa näemme tämänkin ikea-lusikoiden ja haarukoiden muodossa ;)
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Toki sen ajan bussien tekniikka oli sen aikuista. Mutta ulkonäkö ja matkustajan kokemus matkustamossa oli moitteeton sen ajan odotusten mukaan.
Koskee tosin vain sen ajan HKL:n bussilinjoja. Silloin esim Liikenne Oy:n lempinimi ainakin idässä oli Romuliikenne.
Mitä tästä enempää. Mutta tänäpänä paikallisbussien ulko- ja osin sisänäkö on Stadissa surkea.

Minulla on muistikuvia vasta 1980-luvun bussimatkustuksesta, mutta paljon selkeämmät muistikuvat 1990-luvun matkusteluista, jolloin busseja tuli osaltani käytettyä paljon. HKL-busseilla kuljin asuinseudustani johtuen hieman vähemmän, mutta juurikin Oy Liikenne Ab:n ja Vantaan Liikenteen kyydissä on tullut sitäkin useammin oltua. Sen perusteella totean, että kyllä dösien kondis oli silloin todella hyvällä tasolla! Aika ehkä kultaa osan muistoistani, mutta kuitenkin ennen oli tämä homma paremmin :cool: Olisi hieman benchmarkattavaa nykytouhuihin! Oli nähkääs pehmeät penkit, jopa verhot ikkunoissa, autoissa siistiä. Lisäksi kyyti oli pehmeää ja ilkivallan jäljet mitä ilmeisimmin siivottu nopealla syötöllä pois-romuja en muista matkustajaliikenteessä nähneeni. Kokemukseni lähinnä Itä-Vantaan sisäisiltä linjoilta sekä seutulinjoilta 732, 730 ja 623. Ei tainnut 734 liikennöidä vielä tuolloin.
 
Takaisin
Ylös