Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
No lähitulevaisuudessahan noille henkilöautoille tehdään lisää tilaa keskustaan, kun bussilinjoja katkaistaan reuna-alueille. Näin taataan Euroopan paras autoliikenne. Tuosta kohtaa kyllä menee busseja, mutta niiden matkustajathan joutavat käyttää metroa.Tässä vähän vastapainoksi joukkoliikenteen sujumista eilen Helsingin Kampin alueella:
Bussiliikenteen etuudet Helsingissä
No lähitulevaisuudessahan noille henkilöautoille tehdään lisää tilaa keskustaan, kun bussilinjoja katkaistaan reuna-alueille. Näin taataan Euroopan paras autoliikenne. Tuosta kohtaa kyllä menee busseja, mutta niiden matkustajathan joutavat käyttää metroa.
Aika outoa. Tuohan on toteutettu nyt niin, että autojonon pitäisi seisoa ratikan tukkeena eikä bussin. Olisikohan autoilijat tottuneet siihen, ettei ratikkakiskoilla yleensä saa ajaa? Jäävät sitten vanhasta muistista kiskojen viereiselle kaistalle, vaikka liikennemerkki muuta yrittäisikin osoittaa. No, sinänsä ei mikään ihme. Onhan meillä ripoteltu pitkin leveitä reippaastiajettavia katujammekin sellaisia nättejä punakeltaisia koristeita, joissa on jotain mustia numeroita, kuten 30. Mulle ei ole koskaan selvinnyt, mitä ne oikein mahtaa tarkoittaa.
Ajokortin omaavana sun pitäis tietää paitsi ne koristeet, myös muu tieliikennelaki. Eikö vain?
Tuo Pitkänsillan tienoo on muakin ihmetyttänyt. Jostain syystä siinä ryhmitytään hyvissä ajoin, jotta päästään kääntymään Hakaniemenrantaan. Useinhan ryhmittäytyminen tehdään viime metreillä, mutta tässä seistään korttelitolkulla bussien seassa. Onko se vain niin, että bussin eteen ei kehtaa kiilata, joten parempi ryhmittäytyä ajoissa?
Pitkäsilta takaisin joukkoliikenteelle. Piste.
Ei ihan sillä myös Pitkäsillallahan oikeanpuoleinen kaista on joukkoliikennekaista. Nuo sille ryhmittyneet yksityisautot ovat siten ryhmittyneet liian aikaisin. Itse ratkaisin tuon jono-ongelman ottamalla vasemmanpuoleisen kaistan ja pyyhkäisemällä koko jonon ohi. Sitten kaistanvaihto heti Hakaniemenrannan risteyksen jälkeen jälleen oikealle kaistalle ja pysäkille. Mutta se ei lienee tuon liikennejärjestelyn tarkoitus: joukkoliikennekaista on tukossa yksityisautoista ja joukkoliikenne käyttää "yksityisautokaistaa".Ihan laillinen tapa ryhmittyähän tuo on, joskin kiusallinen liikennesuunnittelun kukkanen.
Ihan okei tuo ja automaattinen kameravalvonta siihen, niin kyllähän sen luulisi tepsivän.
- Pitkänsillan käytön salliminen ainoastaan kevyelle ja joukkoliikenteelle. Pitkänsillan
henkilöautoliikenteen läpiajokiellon palauttaminen ruuhka-aikoina.
Mä alan olla sitä mieltä, että bussikaistojen olisi sujuvuuden bussiliikenteen nimissä parempi olla katujen keskellä, Göteborgin tapaan, joko yhteiskaistoina raitiovaunujen kanssa tai sitten siinä vieressä. Tällöin eivät oikealle kääntyvät ajoneuvot häiritse. Mahdollisillle vasemmalle kääntyville olisi oma ryhmityskaistansa siellä, jossa sellainen olisi mahdollista.
Onko tuo se syy? Mä olen ymmärtänyt, että raitiovaunukaistat ovat keskellä, jotta saadaan risteyksissä loivemmat kaarresäteet ja bussit on reunoilla, jotta niille ei lähtökohtaisesti tarvitsisi rakentaa omaa saarekkepysäkki-infraa keskelle katua. Bussien tuomisessa raitiovaunujen sekaan on se riski, että raitioliikenne hidastuu ja raitiovaunukaistan ylläpitokustannukset nousevat oleellisesti.Meillä kyllä joukkoliikenneväyliä suunnitellaan turhan mekaanisesti: raitiotiekiskot keskellä (koska raitiovaunut ovat vaaraksi jalankulkijoille...) ja bussit sitten taas aivan reunalle (ilmeisesti bussit eivät ole vaaraksi jalankulkijoille...) Kyllä muitakin sijoitteluja voisi kokeilla. Ja yhteiskaistatkin ovat joiltain osin perusteltuja, varsinkin pullonkaulapaikoissa, missä kaikille ei vaan saada omia väyliä.
Onko tuo se syy? Mä olen ymmärtänyt, että raitiovaunukaistat ovat keskellä, jotta saadaan risteyksissä loivemmat kaarresäteet ja bussit on reunoilla, jotta niille ei lähtökohtaisesti tarvitsisi rakentaa omaa saarekkepysäkki-infraa keskelle katua. Bussien tuomisessa raitiovaunujen sekaan on se riski, että raitioliikenne hidastuu ja raitiovaunukaistan ylläpitokustannukset nousevat oleellisesti.