Bussiliikenteen etuudet Göteborgissa

Sitten muutamia risuja Västtrafik-liikenteelle:

Ensinnäkin, pysäkeillä ja terminaaleissa on kyllä linjakohtaisia aikatauluja, mutta joka pysäkiltä puuttuu joukkoliikennekartta (sellainen kuin HSL-pysäkeillä on). Iso kartta löytyy kyllä Västtrafik-toimistoista, mutta siitäkään ei saa maantieteellistä käsitystä alueesta. Sanalla sanoen: on vaikeaa paikantaa kulloistakin pysäkkiä ja mitä linjoja siitä menee ja minne siitä pääsee.

Myös matkan maksaminen sirukortilla "Västtrafik-seutubusseissa" on hieman aikaavievää. Mutta, vaikka homma toisinaan hieman kesti, kuljettajilla riitti aina kärsivällisyyttä. Eräässä tapauksessa nuoripari tuli kyytiin ja heidän korttinsa ei jotain syystä riittänyt. Naispuolinen kuljettaja kertoi tilanteen varsin jämptisti, mutta asiallisesti. Lopputulos oli se, että ko. matkaajat maksoivat matkansa kortillaan, mutta ostotilanne päättyi siitä huolimatta hymysuin ja hieman naureskellen. Tällaista asiakaspalveluasennetta minä ihailen; saadaan negatiivinen tilanne muuttumaan iloiseksi. Kunnioitetaan asiakasta, mutta siitä huolimatta ei anneta periksi.

---------- Viesti lisätty kello 3:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 3:21 ----------

Painin myös merkille, että paikallinen "Helmi-laite" näytti okaisella "ajamallamme" linjalla joukkoliikennevälineen olevan jonkinverran (joitain minuutteja) myöhässä. Ei kertaakaan etuajassa. Monesti varsinkin ratikat pysähtyivät joka pysäkillä (mahdollinen välipisteaika), avasivat sekä sulkivat kaikki ovet kerralla ja jatkoivat matkaa. Keskustassa on kauttaaltaan kolmenkympin nopeusrajoitus, mutta sen ulkopuolella huippunopeus /artikoilla) oli yleensä noin 60 km/h.
 
Monesti varsinkin ratikat pysähtyivät joka pysäkillä (mahdollinen välipisteaika), avasivat sekä sulkivat kaikki ovet kerralla ja jatkoivat matkaa.

Muistelen, että Gööteporissa on ihan sellainen toimintamääräys voimassa, että raitiovaunu pysähtyy aina pysäkillä, oli sitten tulijoita/menijöitä tahi ei. Ja olikohan sitten poikkeusjuttu sellainen, että jos pysäkki on todella vähäkäyttöinen jollain asumattomalla alueella, niin silloin sellaisesta pääsee tarvittaessa ohi pysähtymättäkin, mutta siitä on pysäkkikatoksen katonkulmassa merkkinä jokin raitamaalaus (kuljettajan tietooon).
 
Muistelen, että Gööteporissa on ihan sellainen toimintamääräys voimassa, että raitiovaunu pysähtyy aina pysäkillä, oli sitten tulijoita/menijöitä tahi ei. Ja olikohan sitten poikkeusjuttu sellainen, että jos pysäkki on todella vähäkäyttöinen jollain asumattomalla alueella, niin silloin sellaisesta pääsee tarvittaessa ohi pysähtymättäkin, mutta siitä on pysäkkikatoksen katonkulmassa merkkinä jokin raitamaalaus (kuljettajan tietooon).
Aivan joo. Bussi- tai ratikkapysäkeilläkään ei näytetä pysäytysmerkkiä (koskee myös Tukholmaa) vaan, jos pysäkillä on porukkaa niin em. joukkoliikenneväline pysähtyy. Itseasiassa kerran Tukholmassa, näytin pysäkkiä lähestyvälle bussille pysähtymismerkin (Helsingin malliin), jolloin sen kuljettaja hieman huvittuneena totesi "ettei hän ole mikään taksikuski". ;)
 
Aivan joo. Bussi- tai ratikkapysäkeilläkään ei näytetä pysäytysmerkkiä (koskee myös Tukholmaa) vaan, jos pysäkillä on porukkaa niin em. joukkoliikenneväline pysähtyy. Itseasiassa kerran Tukholmassa, näytin pysäkkiä lähestyvälle bussille pysähtymismerkin (Helsingin malliin), jolloin sen kuljettaja hieman huvittuneena totesi "ettei hän ole mikään taksikuski". ;)
Ihan sama systeemi on myös Puolassa kautta koko maan. Joukkoliikenneväline pysähtyy normaalisti aina kaikille pysäkeille, oli väkeä tai ei. Jos pysäkissä on merkintä n/ż niin silloin on annettava merkki, mutta tällaisia pysäkkejä ei varsinkaan raitiolinjoilla ole juuri lainkaan.
 
Mm. Göteborgin uusista bussikaistoista kerrottiin 25.4. pidetyssä HLJ-seminaarissa, jonka aiheena oli liikennepoliittisten valintojen vaikutukset suurilla pohjoismaisilla kaupunkiseuduilla. Suurimman painoarvon sai Göteborg, josta esityksen piti Göteborgin joukkoliikennejohtajan virasta 2007 eläkkeelle jäänyt Bernt Nielsen.

Esitykset löytyvät HSL:n sivuilta: http://www.hsl.fi/FI/HLJ/2015/uutiskirje/Sivut/poliseseminaari2542013.aspx
 
Takaisin
Ylös