vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,139
Mulla on kuvakin HSL-bussin perästä. Voitko täsmentää, mitä tarkoitat?Kunhan palaat Suomeen, kehotan katsomaan, mitä siellä perissä oikeasti lukee.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mulla on kuvakin HSL-bussin perästä. Voitko täsmentää, mitä tarkoitat?Kunhan palaat Suomeen, kehotan katsomaan, mitä siellä perissä oikeasti lukee.
Pieni kysymys ruotsinkielen tuntijoille: onko HSL-bussiliikenteessä käytettävien tilaajavärityksellisten bussien perissä lukeva ruotsikielinen, "HRT-I samarbete Pohjolan Liikenne”, ruotsikielem kieliopin mukaista? Eikö tuossa kuuluisi olla prepositio "med" (työskennellä jonkun kanssa)? Näin olen nähnyt kaikkialla täällä Ruotsissa, joissa vastaavaa ilmaisua käytetään, vastaavassa asiayhteydessä. Eli, pitäisikö olla: "HRT-I samarbete med Pohjolan Liikenne"?
Käsittääkseni pitäisi, mutta nuo tekstit ja logot ovat hiukan eri järjestyksessä kuin mainitsit. Ensin on teksti "yhteistyössä / i samarbete" ja sitten HSL:n ja liikennöitsijän logot, ja logojen väliin kai kuuluisi kuvitella sana "ja" (tai "och"). Olisihan myös suomen kielen kieliopin vastaista, jos bussin perässä lukisi "HSL yhteistyössä Pohjolan Liikenne".
Katso sieltä kuvasta, mitä siellä lukee. Minun mielestäni siellä lukee niin kuin Matkalainen kirjoitti, ei niin kuin sinä kirjoitit.Mulla on kuvakin HSL-bussin perästä. Voitko täsmentää, mitä tarkoitat?
Katso sieltä kuvasta, mitä siellä lukee. Minun mielestäni siellä lukee niin kuin Matkalainen kirjoitti, ei niin kuin sinä kirjoitit.
Hyväksytään, että "/". on yhtä kuin "ja/och" ja tokihan asia tulee sillä selväksi.
Tässä kuvassa näkyy I-Shift-vaihteisen Volvo 8500 (B12BLE, facelift) hallintalaitteita. Noiden "signalprio"-nappien toimintaperiaatetta en onnistunut selvittämään.
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.ne...720/251819_10151051768298320_1769582755_n.jpg
Avorahastus oli tosiaankin käytössä kaikkialla Göteborgin liikenteessä ja joukkoliikennevälineeseen voi nousta mistä ovesta tahansa. Ympäristökunnissa ja kaupungeissa (mm Borås) noustiin kyytiin kuitenkin etuovesta ja näytettiin korttia kuljettajan myyntilaitteeseen. Siitä pystyi myös ostamaan paperisia lippuja, mutta vain kortin arvolla tai maksaa pankki- tai luottokorteilla (PIN-koodilaite oli kaikkialla paitsi Göteborgin keskustaliikenteessä).
Tässä kuvassa näkyy I-Shift-vaihteisen Volvo 8500 (B12BLE, facelift) hallintalaitteita. Noiden "signalprio"-nappien toimintaperiaatetta en onnistunut selvittämään.
Jotain tuollaista ajattelinkin, mutta en ollut ihan varma.Signalprio antaisi ymmärtää kyseessä olevan liikennevalojen (signal) etuuksien (priority) käsinhallinta. Suuntanapeilla kaiketi pyydetään laitteen valitsemalle lähestyvälle liikennevalojärjestelmälle etuutta haluttuun suuntaan, vaikkei sitä olisi ohjelmoitu etukäteen.
Göteborgissa ainakin oli hidastetöyssyjä ihan siinä missä HSL-alueellakin. Kun matkattiin hieman vanhemman Volvon kaksoisnivelbussin kyydissä, perävaunussa, ei töyssyjen kohdalla meinannut penkillä pysyä.Sama instanssi on myös mm. määrännyt siirtämään bussireittejä pois kaduilta joissa on hidastetöyssyjä. Miksei meillä Suomessa ole vastaavaa viranomaista?