Haluaisin kiinnittää huomiota samaan. Pieni yritys hoitaa liikennettä vuosikymmeniä totutun kaavan mukaan kokonaiskannattavasti. Kun jatkajaa ei enää löydy, myydään yritys. Yrityskaupan jälkeen lopetetaan ilta- ja viikonloppuliikenne, matkustajat alkavat kaikota autoista. Kymmenen vuotta kauppojen jälkeen ennen toimiva linjaliikenne kuljettaa pelkkiä koululaisia ja muutaman mummon kauppaan päivällä.
Varsinainen kaukoliikenne kai sitten vaputuu aidosti ja oikeasti? Pelottaa vaan se kilpailutetun kaupunkiliikenteen ja tuon kaukoliikenteen väliin jäävän liikenteen kohtalo. Tuosta liikenteestä ei juuri kukaan missään ymmärrä juuri mitään eikä juuri ketään juurikaan kiinnosta. Ihan vaan esimerksi kaksi mallia:
Todennäköinen vaihtoehto:
Kuntaan tilataan samanlainen liikenne kuin ennenkin. Liikennöinti toki kilpailutetaan mutta paketti on senverran iso, etteivät pienet firmat pääse mukaan ja toisaalta muita isoja firmoja ei kauheasti kiinnosta. Lisäksi kunta tilaa koulukyytejä linja-autoilla ja takseilla ja järjestää palveluliikennettä. Muutosta nykyiseen ei juurikaan ole.
Utopistinen vaihtoehto:
Seudulla kilpailutetaan kaikki liikenne sopivan kokoisina paloina. Pohjana ajosarjat, eivät linjat. Kaikki yhteiskunnan ostama liikenne käydään läpi ja otetaan mukaan kilpailutukseen. Silloin vaikkapa pienkalustokohteeseen saadaan upotettua normaaleja vakiovuoroja, koulukyytejä ja palvelulinjaa paikallisten tarpeitten mukaan. Iso osa liikenteestä voitaisiin hoitaa maaseudulla kutsuliikenteenä tai tarvittaessa ajettavana. Yhteysvuoroja runkolinjan varteen voisi ajaa myös paljon. Koulupäivinä ruuhka-aikaan tarvittavan kaluston määrä ja koko antaa sen pohjan, jonka mukaan mietitään, mitä liikennettä milläkin autolla ajetaan. Lopputuloksena tyhjänä ei ajeta juurikaan, isot bussinlouskut ajavat lähinnä koululaisten kulkiessa, muulloin usein pienkalustoa käytössä. Palvelu paranee nykytilanteeseen verrattuna jonkin verran, kun saadaan ilta- ja viikonloppuliikennettä palautettua. Kustannukset eivät nouse räjähdysmäisesti vaikka naftan hinta nouseekin. Joukkoliikenteestä tulee taas järkevä vaihtoehto niille, joita autoilu ei innosta ja joilla liikkumistarpeet eivät ole järin monimutkaisia.
Varsinainen kaukoliikenne kai sitten vaputuu aidosti ja oikeasti? Pelottaa vaan se kilpailutetun kaupunkiliikenteen ja tuon kaukoliikenteen väliin jäävän liikenteen kohtalo. Tuosta liikenteestä ei juuri kukaan missään ymmärrä juuri mitään eikä juuri ketään juurikaan kiinnosta. Ihan vaan esimerksi kaksi mallia:
Todennäköinen vaihtoehto:
Kuntaan tilataan samanlainen liikenne kuin ennenkin. Liikennöinti toki kilpailutetaan mutta paketti on senverran iso, etteivät pienet firmat pääse mukaan ja toisaalta muita isoja firmoja ei kauheasti kiinnosta. Lisäksi kunta tilaa koulukyytejä linja-autoilla ja takseilla ja järjestää palveluliikennettä. Muutosta nykyiseen ei juurikaan ole.
Utopistinen vaihtoehto:
Seudulla kilpailutetaan kaikki liikenne sopivan kokoisina paloina. Pohjana ajosarjat, eivät linjat. Kaikki yhteiskunnan ostama liikenne käydään läpi ja otetaan mukaan kilpailutukseen. Silloin vaikkapa pienkalustokohteeseen saadaan upotettua normaaleja vakiovuoroja, koulukyytejä ja palvelulinjaa paikallisten tarpeitten mukaan. Iso osa liikenteestä voitaisiin hoitaa maaseudulla kutsuliikenteenä tai tarvittaessa ajettavana. Yhteysvuoroja runkolinjan varteen voisi ajaa myös paljon. Koulupäivinä ruuhka-aikaan tarvittavan kaluston määrä ja koko antaa sen pohjan, jonka mukaan mietitään, mitä liikennettä milläkin autolla ajetaan. Lopputuloksena tyhjänä ei ajeta juurikaan, isot bussinlouskut ajavat lähinnä koululaisten kulkiessa, muulloin usein pienkalustoa käytössä. Palvelu paranee nykytilanteeseen verrattuna jonkin verran, kun saadaan ilta- ja viikonloppuliikennettä palautettua. Kustannukset eivät nouse räjähdysmäisesti vaikka naftan hinta nouseekin. Joukkoliikenteestä tulee taas järkevä vaihtoehto niille, joita autoilu ei innosta ja joilla liikkumistarpeet eivät ole järin monimutkaisia.