Koskilinjoille ehkä haastajia
Kilpailu ison yhtiön kanssa on kuitenkin kovan työn takana
Oulun bussiliikenteen hoidosta voi tulevaisuudessa tulla kova kisa. Paikallisliikennneliiton sopimusliikennetoimikunta haluaisi avata joukkoliikenteen kilpailun koko maassa.
"Jos kilpaileminen on mahdollista, olemme erittäin kiinnostuneita tutkimaan, onko meillä menestymisen mahdollisuuksia Oulussa", espoolaisen Concordia Busin toimitusjohtaja Tom Ward sanoo.
Koskilinjat on hoitanut Oulun paikallisliikennettä vuosikymmeniä. Wardin mukaan paikallisille yhtiöille voi olla etua kokemuksestaan ja olemassa olevista tiloistaan ja kalustostaan.
"Voi kuitenkin myös olla, että vuosien aikana yksin liikennettä hoitanut yhtiö on tottunut siihen, että ei ole kilpailua. Silloin yhtiö ei ehkä toimi niin tehokkaasti, kuin voisi", Ward huomauttaa.
Ensi vuoden joulukuussa tulee voimaan EU:n palvelusopimusasetus. Sen takia henkilöliikennelakia muutetaan ja joukkoliikenteen jonkinlainen kilpailuttaminen tulee koko Suomeen. Tällä hetkellä lain valmistelu on vielä kesken, eivätkä lain yksityiskohdat ole vielä selvillä.
Koskilinjojen toimitusjohtaja Reijo Hobin ei vaikuta vielä kovin huolestuneelta tilanteesta. "Keskeneräistä lakia on hankala kommentoida", hän tyytyy toteamaan.
Oulun kaupungin teknisen keskuksen kunnossapitopäällikkö Jaakko Ylinampa hieman epäilee kilpailun syntymistä Oulun seudulla.
"On hyvä, jos yrityksillä on kiinnostusta Oulun seudulle. Mutta jos haluaa Koskilinjat haastaa, täytyy tehdä aika isoja investointeja varikkoon ja kalustoon."
Ylinampa myöntää, että jos halutaan nykyistä parempaa joukkoliikenteen tasoa, kilpailutus voisi olla järkevää.
"Mutta silloin pitää olla oikeaa kilpailua. Jos on vain yksi vahva toimija, se voisi sanella liikennöinnin ehdot."
Linja-autoliitto on halunnut jarruttaa kilpailuttamisen etenemistä. Perusteena on ollut muun muassa kilpailuttamisesta koituvat suuret kustannukset kunnille.
Ylinampa laskee, että joukkoliikenneorganisaation perustamisesta huolimatta kustannukset eivät nousisi niin paljon, että se vaikuttaisi joukkoliikenteen hintaan.
"Samantasoinen liikenne ei maksaisi sen enempää kuin nytkään."