Bussiliikenteen vapauttaminen

Markkinaehtoiselle liikenteelle on tuolla välillä ainakin yksi halukas operaattori:
www.motonlinja.com sanoi:
Pikavuoro Tampere-Pori 1.1.2012 alkaen



Linja-autojen pikavuoroliikenne vapautuu kilpailulle asteittain kuluvan vuosikymmenen aikana. Ensimmäisenä avautuu reitti Tampere-Pori, jolla vanha linjaliikennemonopoli umpeutuu vuodenvaihteessa.

Olemme hakeneet kyseiselle reitille reittiliikennelupaa 1.1. lähtien. Jos hakemus hyväksytään, lanseeraamme Suomeen täysin uuden pikavuorokonseptin.

Joukkoliikenne voi olla halvempaa kuin oma auto!
 
Mikäköhän on tämä täysin uusi pikavuorokonsepti? No se nähdään viimeistään vuodenvaihteessa. Hyvä että saadaan ensimmäinen vapaan kilpailun kohde jo nyt, niin on mahdollista reagoida kipukohtiin ennen vuotta 2014. Ps. Jos Matkahuollon liput kelpaavat uudessa liikenteessä niin vaihtomahdollisuus kantatien 44 vuoroihin Kiikoisten ABC:llä voisi tarjota yhteyksiä esim. Laviaan Tampereelta ja Porista.
 
Mikäköhän on tämä täysin uusi pikavuorokonsepti?

Lehdistötiedote

Onnibus Oy sanoi:
Onnibus Oy tuo Suomeen Euroopassa yleistyneen halpabussikonseptin, joka tarjoaa edullisen, sujuvan ja luotettavan liikkumistavan kaupunkien välille. Hyvän kysynnän yhteysväleille ja ajoille suunniteltu palvelu on merkittävästi edullisempi kuin nykyiset bussi- ja junapalvelut, mikä on mahdollista kysyntäperusteisen hinnoittelun, hyvän täyttöasteen ja sujuvan verkkokaupan ansiosta.
 
Onnibus Oy sanoi:
Onnibus-konseptissa liikennöidään pikavuorolinja-autoilla suorinta ja nopeinta mahdollista reittiä kaupunkikeskustojen välillä.
Minkähänlaista mahtaa olla kalusto, onko oikeasti pikavuorotasoista?
 
Apua! Markkinointi-innovointia bussiliikenteessä?! Maailmankirjani ovat sekaisin! Ei tämä voi olla mahdollista, ainakaan Suomessa.
 
Minkähänlaista mahtaa olla kalusto, onko oikeasti pikavuorotasoista?

Lieköhän merkitystä, jos matka maksaa 3 Euroa/suunta. Vähän tulee mieleen se halpalentoyhtiö jonka piti lentä Helsingistä Kittilään tai ivaloon kymppi/suunta ja kone osoittautui entiseksi venäläiseksi rahtikoneeksi muovituoleilla ja ilman ikkunoita. Jos joku ei viitsi sitä enempää maksaa matkasta niin ei voi vaatia myöskään mitään enempää.
Valitettavasti ilmailuhallinto kielsi yhtiötä lentämästä koneella. Kone oli kuitenkin ennen sitä ollut matkustajakäytössä Viron kotimaan reiteillä ja ihan hyväksi osoittautunut. Olisivat hyvinkin mun puolesta saaneet lentää Suomessakin niin oltaisiin nähty miten sellainen konsepti otetaan vastaan.

t. Rainer
 
Toivotan onnea uuden ajan bussiliikenteelle! Toivottavasti konsepti toimii käytännössä ja matkustajat löytävät sen.
 
Eiköhän saa, jos vaan yhtiökumppanit eivät sahaa linssiin. Tämäntapaista liikennettä on ollut jo pitkään muualla Euroopassa. Siispä muiden kokemusten perusteella on helppo justeerata konsepti toimivaksi ja arvioida matkustajamäärät aika tarkasti etukäteen. Eli bisneksenä pomminvarmaa.
 
Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Milloin vapautuvat suositut Helsinki-Tampere ja Helsinki-Turku välit kilpailulle? Mielenkiintoista nähdä, miten VR kykenee vastaamaan uuteen kilpailutilanteeseen; lasketaanko hintoja joka voi johtaa siirtymään moottoritieltä joukkoliikenteen pariin, vai vähennetäänkö kapasiteettia? Nämä reitit ovat kuitenkin matka-ajaltaan sen verran lyhyitä, että linja-autoliikenteen laskevien hintojen voi olettaa siirtävän matkustajia raiteilta busseihin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Milloin vapautuvat suositut Helsinki-Tampere ja Helsinki-Turku välit kilpailulle? Mielenkiintoista nähdä, miten VR kykenee vastaamaan uuteen kilpailutilanteeseen; lasketaanko hintoja joka voi johtaa siirtymään moottoritieltä joukkoliikenteen pariin, vai vähennetäänkö kapasiteettia? Nämä reitit ovat kuitenkin matka-ajaltaan sen verran lyhyitä, että linja-autoliikenteen laskevien hintojen voi olettaa siirtävän matkustajia raiteilta busseihin.

Otaksun samoin. Juna on kyllä Tampere-Helsinki -välillä mukavuudeltaan ja nopeudeltaan ylivertainen, mutta hintava ja VR:n sekoilujen takia nykyään epäluotettava väline. Paunun pikavuorot taas ovat hitaahkoja, ainakin ne jotka poikkeavat pitkin Valkeakoskella, Riihimäellä jne. Jos samoihin hintoihin päästäisiin kuin Porin-reitillä, niin suorinta mahdollista reittiä täsmällisesti ajava Onnibus-vuoro voisi olla hyvinkin kilpailukykyinen vaihtoehto. Samoin Helsinki-Vantaan lentoasemalle matkustettaessa. Onnibus saisi markkinoita helposti Paunulta, mutta veikkaan että yllättävän helposti myös VR:ltä -- paljon helpommin kuin Paunun Expressbus, joka ei houkuttele VR:n asiakkaita ollenkaan kuin kenties lentoasemamatkoilla.

Eipä tosin unohdeta sitäkään, että halpabussi mahdollisesti kasvattaisi hirmuisesti joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta suhteessa henkilöautoon. Nykyisin moni lähtee ajamaan tuota väliä autolla juuri siitä syystä, kun juna on kallis, bussi hidas ja oma auto edullisin ja nopein vaihtoehto. Halpabussi olisi omaa autoa edullisempi vaihtoehto, jolloin pieni hitaus suhteessa henkilöautoon ei välttämättä olisi haitaksi, kun matka on kuitenkin mukavampi toisen kyydissä kuin itse ratissa. Siinähän voi samalla viettää aikaa vaikka iPadin parissa tai töitä laptopilla tehdessä. Ja säästöä tulisi -- eikä tarvitse edes pysäköidä.

Ennustan loistavaa tulevaisuutta riippumattomalle halpabussikonseptille.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös