Bussiliikenteen vapauttaminen

Excel kertoo noilla luvuilla suhdeluvuksi Uudenmaan maakuntaan 0,45 autoa per asukas kun taas koko valtakuntaan vastaava suhdeluku olisi 0,50 jolloin on kuten sanot, että Uudellamaalla on vähemmän autoja per kapita kuin muualla maassa. Ehkä pääkaupunkiseudun joukkoliikenne onkin maailman parasta?

Suurin osa Uuttamaattakin on maaseutua. Millaiset ovat suhteet itse pääkaupunkiseudulla?
 
Suurin osa Uuttamaattakin on maaseutua. Millaiset ovat suhteet itse pääkaupunkiseudulla?

Helsingissä muistaakseni noin 375/1000 as, Espoossa ja Vantaalla 450/1000 as. Nämä löytyivät jostain pdf:stä, olisiko ollut Liikenne- ja viestintäministeriön tekemä.
 
Suurin osa Uuttamaattakin on maaseutua. Millaiset ovat suhteet itse pääkaupunkiseudulla?

Samaisista lähteistä poimittuna äkkiseltään:

Helsinki, väestöä 560 905 hlöä, autoja 220 932 kpl, suhdeluku 0,39.
Espoo, väestöä 231 704 hlöä, autoja 109 168 kpl, suhdeluku 0,47
Vantaa, väestöä 187 281 hlöä, autoja 92 630 kpl, suhdeluku 0,49
Kauniainen, väestöä 8 457 hlöä, autoja 3 765 kpl, suhdeluku 0,45
Sipoo, väestöä 18 719 hlöä, autoja 10 884 kpl, suhdeluku 0,58
Järvenpää, väestöä 37 505 hlöä, autoja 18 031 kpl, suhdeluku 0,48
Kerava, väestöä 31 544 hlöä, autoja 15 022 kpl, suhdeluku 0,48
Mäntsälä, väestöä 18 226 hlöä, autoja 10 644 kpl, suhdeluku 0,58
Nurmijärvi, väestöä 37 391 hlöä, autoja 20 727 kpl, suhdeluku 0,55
Vihti, väestöä 25 935, autoja 15 130 kpl, suhdeluku 0,58
Kirkkonummi, väestöä 33 581, autoja 17 276 kpl, suhdeluku 0,51
yhteensä väestöä 1 191 248 hlöä, autoja 534 209 kpl, suhdeluku 0,45

Näyttäisi siis että Helsingissä on vähiten autoja per kapita tämän perusteella. Epätarkkoja nuo varmasti kaikki ovat mutta kun laskee samoilla epätarkoilla niin on ne ainakin keskenään vertailukelpoisia.
Varmaankin kaupunginosakohtaisia lukuja voisi laskea ja tarkastella, Otaniemen teekkarikylässä on varmaankin erilaisia lukuja kuin Kulosaaressa ja siihen ei ehkä kuitenkaan joukkoliikenne vaikuta juurikaan vaan varallisuusasema alueen asukkaiden keskuudessa. Tämä nyt vain villinä arvauksena.

Lisäys: nuo ovat siis AKE:n tilastossa henkilöautoksi luokiteltuja ajoneuvoja eivätkä paketti-, tms. ajoneuvoja.
 
Viimeksi muokattu:
Suurin osa Uuttamaattakin on maaseutua.

Ehkä pinta-alaltaan, mutta nyt puhutaan autoista per ihminen. Prosentuaalisesti varsinainen haja-asutus ei muodosta kovinkaan suurta osaa väestöstä ("puutarhakaupungit" ovat sitten eri juttu). Kaupungistumisen aste lienee Uudellamaalla kaikkein suurin.
 
Näyttäisi siis että Helsingissä on vähiten autoja per kapita tämän perusteella.

Ja mikä olennaisempaa, helsinkiläiset autonomistajat käyttävät autojaan enimmäkseen vapaa-ajanmatkoihin. Työmatkat hoidetaan julkisella liikenteellä, samaten myös osa vapaa-ajan matkoistakin. Stadissa ei ole järkeä työmatka-autoilla, koska tiet ovat niin tukossa ja metrolla sekä junilla voi nämä ruuhkat ohittaa kätevästi. Busseilla ja ratikoillakin osaksi, mutta autoliikenne kiusaa niitä liikaa, jotta ne olisivat yhtä luotettavia tai nopeita.
 
Eikö tosiaan ketään foorumilaisia kiinnosta? :)

"Siirtymäajan liikennöintisopimus Tampere-Pori välillä liikennöitävillä suorilla (valtatie 11:n kautta) pikavuoroilla päättyy 31.12. 2011.
Pirkanmaan ELY-keskus pyytää liikenteestä kiinnostuneita 30.11. 2011 kello 12.00 mennessä jättämään reittiliikennelupahakemuksen kyseisestä liikenteestä. Asia pyritään käsittelemään nopealla aikataululla niin, että liikennettä voitaisiin jatkaa keskeytyksettä 1.1. 2012 alkaen reittiliikenneluvalla."
 
Eikö tosiaan ketään foorumilaisia kiinnosta? :)

"Siirtymäajan liikennöintisopimus Tampere-Pori välillä liikennöitävillä suorilla (valtatie 11:n kautta) pikavuoroilla päättyy 31.12. 2011.
Pirkanmaan ELY-keskus pyytää liikenteestä kiinnostuneita 30.11. 2011 kello 12.00 mennessä jättämään reittiliikennelupahakemuksen kyseisestä liikenteestä. Asia pyritään käsittelemään nopealla aikataululla niin, että liikennettä voitaisiin jatkaa keskeytyksettä 1.1. 2012 alkaen reittiliikenneluvalla."

Onko tuossa lupahakemuksessa kysymys Satakunnan liikenteen Tampere-Pori välin pikavuoroista joita näkyy ajettavan arkisin kokonaista 5 vuoroa suuntaansa?
 
Onko tuossa taustalla sen tyyppinen kuvio, että Satakunnan Liikenne on lopettanut suorat vuorot 11-tien kautta ja haluaa korvata ne vaihdollisilla Huittisten kautta kulkevilla vuoroilla?

Rupesin ihmettelemään päivämäärää, ja kyse taitaa tosiaan olla siitä, että siirtymäkauden liikennöitsijä on itse päättänyt lopettaa vuorot.
 
"Siirtymäajan liikennöintisopimus Tampere-Pori välillä liikennöitävillä suorilla (valtatie 11:n kautta) pikavuoroilla päättyy 31.12. 2011.
Pirkanmaan ELY-keskus pyytää liikenteestä kiinnostuneita 30.11. 2011 kello 12.00 mennessä jättämään reittiliikennelupahakemuksen kyseisestä liikenteestä. Asia pyritään käsittelemään nopealla aikataululla niin, että liikennettä voitaisiin jatkaa keskeytyksettä 1.1. 2012 alkaen reittiliikenneluvalla."

Pirkanmaan ELY sanoi:
38 SATAKUNNAN LIIKENNE OY SIIRTYMÄ500540
31.12.2011 TAMPERE-PORI
30.6.2014 MURHASAARI-TAMPERE

Liikennöintisopimus vaan on jo alunperin määritelty loppuvaksi 31.12.2011. Mutta mielenkiinnolla odotan vuodenvaihdetta. Varsinkin kun ei suoraan vaikuta omaan liikkumiseeni. :D
 
Pointti Ultrixilla kai on, että tuon tekstin mukaan myönnetään uusia linjaliikennelupia, mutta miten se on mahdollista, kun lupienhan piti lakata olemasta siirtymäkauden sopimusten jälkeen.

---------- Viesti lisätty kello 17:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:06 ----------

...mutta siis tämä "reittiliikennelupa" on ilmeisesti se uusi sopimusmalli, erona vanhoihin linjaliikennelupiin. Mikko varmaankin osaa tiivistää, miten nämä luvat nyt sitten käytännössä eroavat.

---------- Viesti lisätty kello 17:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:10 ----------

(Ja vielä itse itseäni täydentäen: ) Myönnetäänkö reittiliikennelupa siis aina kaikille sitä hakeville, jotka vain täyttävät tietyt kriteerit, eli siinä ei ole linjaliikennelupien tapaista yksinoikeutta ja tarveharkintaa?
 
Pointti Ultrixilla kai on, että tuon tekstin mukaan myönnetään uusia linjaliikennelupia, mutta miten se on mahdollista, kun lupienhan piti lakata olemasta siirtymäkauden sopimusten jälkeen.

---------- Viesti lisätty kello 17:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:06 ----------

...mutta siis tämä "reittiliikennelupa" on ilmeisesti se uusi sopimusmalli, erona vanhoihin linjaliikennelupiin. Mikko varmaankin osaa tiivistää, miten nämä luvat nyt sitten käytännössä eroavat.

---------- Viesti lisätty kello 17:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:10 ----------

(Ja vielä itse itseäni täydentäen: ) Myönnetäänkö reittiliikennelupa siis aina kaikille sitä hakeville, jotka vain täyttävät tietyt kriteerit, eli siinä ei ole linjaliikennelupien tapaista yksinoikeutta ja tarveharkintaa?
Reittiliikennelupa myönnetään kelle tahansa voimassaolevan joukkoliikenneluvan haltijalle hakemuksesta ilman yksioikeuksia ja tarveharkintoja, kunhan täyttää joukkoliikennelain mukaiset minimiehdot, kuten ehdon vähintään vuoden liikennöinnistä ja valtioneuvoston asettaman yleisen säännön mukaiset alennukset tietyille alennusryhmille.
 
OK, eli tuon ylemmän jutun pointti oli siis vain se, että nuo siirtymäsopimukset loppuvat aiemmin kuin muut? Joo, tuo reittiliikenneluvan nimi sekoitti itseni: reitti-: uusi, linja-: vanha. ;)
 
Onko tuossa taustalla sen tyyppinen kuvio, että Satakunnan Liikenne on lopettanut suorat vuorot 11-tien kautta ja haluaa korvata ne vaihdollisilla Huittisten kautta kulkevilla vuoroilla?

Rupesin ihmettelemään päivämäärää, ja kyse taitaa tosiaan olla siitä, että siirtymäkauden liikennöitsijä on itse päättänyt lopettaa vuorot.

Ei. Pieniä muutoksia piti tulla ja useimmat vuoroista piti tulla M-S liikennettä.
 
Ei. Pieniä muutoksia piti tulla ja useimmat vuoroista piti tulla M-S liikennettä.
Eli jos tilalle tuleva markkinaehtoinen liikenne ei ole oleellisesti nykyistä/haettua siirtymäajan liikennöintisopimusta huonompaa, niin SatLin yksinoikeussopimustarjous hylätään. Jännät viikot tässä edessä, ja jos oikein hyvin käy, saadaan SatLi, mahdollinen uusi operaattori ja ELY kiistelemään korkeinta hallinto-oikeutta myöten :p
 
Takaisin
Ylös