Bussivarikoiden viemä tila

Mä jo hieman ihmettelin, että miten ne varikot mahtuvat maan alle kun siellähän menee tunneleita, mutta jos ne tunnelit toimivatkin itsessään varikoina niin hyvä! Sittenhän riittää, että perustunnelivarikot tyhjennetään aamuyöllä busseista ajamalla bussit liikenteeseen.

Sitten voidaan vielä ottaa käyttöön maakaasubusseja ja pyytää pelastuslaitokselta sopivaa tulkintaa tunnelien riittävistä paloturvallisuus- ja evakuointimääräyksistä... ;)
 
Melkki voisi muuten olla hyvä paikka bussivarikolle, mutta kun sinne on tulossa metroasema...
 
Hyvä keino vähentää tiloja on rakentaa Bussivarikko maan alle. Eli selkeästi sanottuna maanalainen parkkihalli busseille :D

Mulla kyllä tykyttää takaraivossa mielikuva, että tälläistä kallion sisään louhittua bussivarikkoa olisi joku joskus jossain suunnitellutkin? Olisiko ollut peräti niin, että kun metrovarikko/lanterna laajenee varhan varikon päälle, bussit siirretään kallion sisään metrovarikon taakse ? Olisihan se hienoa aamulla aloittaa päivä autolla jossa ikkunat on sulat ja auto on muutenkin kuiva :) HKL-bussiliikenteellähän oli bussit hallisäilytyksessä ruhassa. Entiseen aikaan ruhassa oli myös paineilmaverkko pihalla jolloin autot olivat yön kiinni letkussa ja aamulla paineilmajärjestelmää ei tarvinnut kaasutella täyteen, vaan kaikki oli valmiina lähtöä varten. Lieköhän Korsisaarella Nurmijärvellä vielä käytössä UWE-puomi, joka kierrättää lämmintä vettä busseissa koko aika? Näitä kaikkia järjestelmiä olisi helpompaa ylläpitää sisätiloissa. ;)

HSL kai suunnittelee jotain isoja varikkoalueita pk-seudulle, jossa voidaan olla sitten kaikki yhtä isoa ja mahtavaa, joten kai jostain tulevien metrotunnelien huoltotunneleista voisi tehdä sivupistoja bussivarikoiksi :lol:
 
Kantokoski aloitti taas trollaamisen... :lol: Mihin sitten bussivarikot? Taivaaseen josta ne lentävät maahan?

Hyvin tuntuu trolli toimivan kun toistakymmentä vastausta tulee ja alkavat vielä keskustella keskenään. :lol:


"Jos sinua provosoidaan älä provosoidu" on sanottu ainakin presidenttien Mauno Koivisto ja J.K. Paasikivi suista tulleeksi. Lienee edelleen paikkaansa pitävä aforismi.
 
Sitten voidaan vielä ottaa käyttöön maakaasubusseja ja pyytää pelastuslaitokselta sopivaa tulkintaa tunnelien riittävistä paloturvallisuus- ja evakuointimääräyksistä... ;)

...ja jotka sellaisenaan sitten voidaan luvata valtuustolle ja myöhemmin jättää toteuttamatta ;)
 
On selvää, että bussivarikkojen viemä suuri tila ei vastaa moderneja maankäytön tarpeita, eli toiminta ei ole tarpeeksi tehokasta. Maa alla on liian kallista. Siksi bussien määrää alentavia tekijöitä tulisi harkita, sekä tietenkin uusia bussivarikkomahdollisuuksia. Kallioon louhiminen ei ole ainoa vaihtoehto. Myös esimerkiksi bussiparkkitalot voisivat tulla kyseeseen. Ehkä metron työtunnelit jotkut saattaisi olla vapaina, mutta näihin ei voi luottaa. Bussiterminaalit voivat toimia myös säilytyspaikkoina. Se että saadaan nipistettyä yksikin laaja tilaavievä tehoton epätuotollinen bussivarikko pois, on vain plussaa ja eteenpäin. Koskelan raitio- ja bussivarikosta ja Ruskeasuon bussivarikosta - näistä tulisi luopua ensimmäisinä.
 
Johan nyt, nyt ollaan kieltämässä jo bussivarikotkin. Sama mies ehdotti vaakoja bussien oville määrittämään matkalipun hintaa ja Ison Huopalahden sekä Kauppatorin edustan vesialueiden täyttämistä eli voisi melkein kysyä onko tässä jotain korkealentoista huumoria vai kuinka vakavissaan ehdotukset on tehty.
 
Johan nyt, nyt ollaan kieltämässä jo bussivarikotkin. Sama mies ehdotti vaakoja bussien oville määrittämään matkalipun hintaa ja Ison Huopalahden sekä Kauppatorin edustan vesialueiden täyttämistä eli voisi melkein kysyä onko tässä jotain korkealentoista huumoria vai kuinka vakavissaan ehdotukset on tehty.

Oma näkemykseni on että kyseessä on tämä vaihtoehto. En voi tietenkään tietää millä mielellä itse kirjoittaja näitä kommenttejaan lähettelee.
 
Antakaa Kantokosken keskustella itsensä kanssa. Osallistumalla "keskusteluun" hän saa mitä haluaakin. En vain tiedä mitä?
 
Höpö höpö. Esim. Koskelaan voisi rakentaa runsaasti asuntoja varikon sijaan. Näin ei myöskään linjaa 1 ja 1A tule lakkauttaa, päinvastoin liikennöidä entistä enemmän.
 
Koskelan raitio- ja bussivarikosta ja Ruskeasuon bussivarikosta - näistä tulisi luopua ensimmäisinä.
Koskelaan ruvetaan piakkoin rakentamaan uutta raitiovaunuvarikkoa vanhan tilalle. Tontti tullaan käyttämään rajasta rajaan.
Koskelan bussivarikon rakennukseen Museovirasto ei anna lupaa koskea, joten miksei sitä sitten voisi edelleenkin käyttää bussivarikkona.
 
Myllypurossakin on aivan metroradan kyljessä iso bussi- ja metrovarikko, jota vieläpä laajennetaan, viemässä tilaa nopean tunnelijunan vaikutusalueelta. Rakentamalla metrokerrostalo ja bussiparkkihalli saadaan tilaa vapautettua muuhun käyttöön. Metrokerrostalossa voisi olla metrohissi, joka vertikaalisti allokoi sinne saapuvat metroresurssit niille dedikoituihin säilytysslotteihin. Tai sitten metrothan voisi säilyttää asemilla, joilta ne aamulla lähtevät liikenteeseen sujuvasti. Jos niihin nyt jotain vikoja ilmestyy niin äkkiäkös se huoltomies porhaltaa seuraavalla metrolla perustunneliin ja korjaa junan siellä. Ei varikkoa tarvita tilaa viemään.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös paras vaihtoehto olisi että kaikki liikenne pyörisi lyhimmillä ruuhkan vuoroväleillä 24/7 jolloin varikoita ei tarvitsisi ollenkaan? Huoltotiimit ja polttoainepumput vaan päättärille niin pysyy liikkeessä. Pari vara-autoa voi aina pitää jossain odottamassa.

Mihin niitä varikoita tarvii? ;)
 
Eikös paras vaihtoehto olisi että kaikki liikenne pyörisi lyhimmillä ruuhkan vuoroväleillä 24/7 jolloin varikoita ei tarvitsisi ollenkaan? Huoltotiimit ja polttoainepumput vaan päättärille niin pysyy liikkeessä. Pari vara-autoa voi aina pitää jossain odottamassa.

Mihin niitä varikoita tarvii? ;)

Missäs sitten autoja säilytettäisiin yön yli? :lol:
 
Takaisin
Ylös