Bussivarikoiden viemä tila

Ja ohimennen sanoen, raideliikenteeseen siirtyminen ei muuta perusasetelmaa miksikään: raidekulkuneuvotkin tarvitsevat varikot, ja varikkopinta-ala on jokseenkin sama niin raide- kuin bussiliikenteessä.

Jokseenkin sama, mutta yhdellä erolla: jos raideliikenteen linjanopeus on suurempi, se tarvitsee vähemmän kalustoa. Tosin näin helsinkiläisittäin eroa ei ole, kun bussit ajavat nopeita moottoritiepätkiä siinä missä metrokin omalla radallaan. Helsingissä raideliikenne ei siis ole merkittävästi nopeampaa kuin jos se sama väylä tehtäisiin bussein. Ainakaan nyt näin varikon viemää pinta-alaa tarkasteltaessa. Tai vastaavasti vaikka ratikat ovat hitaita, eivät ne ole yhtään sen hitaampia kuin keskustabussitkaan.
 
Uskoisin, että bussivarikoiden tilat ja toimivuus paranisivat, jos varikot varattaisiin vain varikkokäyttöön. Eli tämä tarkottaisi kaikkien muiden toimintojen siirtämistä varikoilta pois. Tämähän ei tosin ole kokonaan mahdollista, kun kaikki varikot eivät ole pääasiallisesti varattu pelkkään varikkokäyttöön, mutta esimerkiksi Koskelan karting-radan ja Ruskeasuon salibandyhallin siirtäminen pois varikkotiloista, vapauttaisi varikkotoiminnoille enemmän tilaa. Etenkin ajatellen varikoiden mahdollista siirtämistä tulevaisuudessa HSL:n hallintaan, jolloin niiden käyttäjiksi tulee useampia liikennöitsijöitä.
 
Uskoisin, että bussivarikoiden tilat ja toimivuus paranisivat, jos varikot varattaisiin vain varikkokäyttöön. Eli tämä tarkottaisi kaikkien muiden toimintojen siirtämistä varikoilta pois. Tämähän ei tosin ole kokonaan mahdollista, kun kaikki varikot eivät ole pääasiallisesti varattu pelkkään varikkokäyttöön, mutta esimerkiksi Koskelan karting-radan ja Ruskeasuon salibandyhallin siirtäminen pois varikkotiloista, vapauttaisi varikkotoiminnoille enemmän tilaa. Etenkin ajatellen varikoiden mahdollista siirtämistä tulevaisuudessa HSL:n hallintaan, jolloin niiden käyttäjiksi tulee useampia liikennöitsijöitä.
Ruskeasuolla kävi oikeastaan niin päin, että rakennettiin salibandyhalli, jonka lisäksi rakennukseeen tuli varikkotilat. Maailman ainoa bussivarikko, joka on rakennettu salibandyhallin mittojen mukaan:D

---------- Viestit yhdistetty klo 12:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:27 ----------

Koskelan ratikkavarikostahan tehtiin perinpohjainen selvitys jossa mukana oli myös maan alle sijoitettu varikko, kuitenkin päädyttiin maanpäälliseen ratkaisuun, eiköhän tuossa ollut iso syy tunneliratkaisun paljon kalliimmalla hinnalla?
Koskelan uudesta varikkorakennuksesta taitaa tulla nelikerroksinen, kaksi kerrosta maan alle ja kaksi päälle.
 
Ruskeasuolla kävi oikeastaan niin päin, että rakennettiin salibandyhalli, jonka lisäksi rakennukseeen tuli varikkotilat. Maailman ainoa bussivarikko, joka on rakennettu salibandyhallin mittojen mukaan:D

Tämäpä kuulostaa mielenkiintoiselta! :) Tiedätkö miten tällaiseen tilanteeseen päädyttiin?
 
Tämäpä kuulostaa mielenkiintoiselta! :) Tiedätkö miten tällaiseen tilanteeseen päädyttiin?

Salibändärit maksoi hyvää vuokraa entisistä tiloista ja uuden varikon päällä oli sopivasti hukkatilaa uusille kentille ;) Helppoa lisätä lisää kerroksia taloon :) Ruhan kiinteistö on tietääkseni HKL:n omaisuutta joka voi vuokrata tilaa kai kenelle vaan siitä tarpeen tullen ;)
 
Salibändärit maksoi hyvää vuokraa entisistä tiloista ja uuden varikon päällä oli sopivasti hukkatilaa uusille kentille ;) Helppoa lisätä lisää kerroksia taloon :) Ruhan kiinteistö on tietääkseni HKL:n omaisuutta joka voi vuokrata tilaa kai kenelle vaan siitä tarpeen tullen ;)
Kiinteistöosakeyhtiössä HKL on yksi osakas.
 
Takaisin
Ylös