- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
Ja ohimennen sanoen, raideliikenteeseen siirtyminen ei muuta perusasetelmaa miksikään: raidekulkuneuvotkin tarvitsevat varikot, ja varikkopinta-ala on jokseenkin sama niin raide- kuin bussiliikenteessä.
Jokseenkin sama, mutta yhdellä erolla: jos raideliikenteen linjanopeus on suurempi, se tarvitsee vähemmän kalustoa. Tosin näin helsinkiläisittäin eroa ei ole, kun bussit ajavat nopeita moottoritiepätkiä siinä missä metrokin omalla radallaan. Helsingissä raideliikenne ei siis ole merkittävästi nopeampaa kuin jos se sama väylä tehtäisiin bussein. Ainakaan nyt näin varikon viemää pinta-alaa tarkasteltaessa. Tai vastaavasti vaikka ratikat ovat hitaita, eivät ne ole yhtään sen hitaampia kuin keskustabussitkaan.