Citylinjoja Ouluun

Kävinpä tänään koematkustamassa Citybussin. Ihan asiallinen laite, mutta talvella voi tulla ongelmia lämpöjen kanssa. Leveät ja hitaasti avautuvat/sulkeutuvat ovet, yksinkertaiset lasit ja vain kaksi pientä lämpöpuhallinta matkustamossa.

Ehkä talvella kannattaa takaoven avaamista välttää, jotta edes pieni määrä lämpöä pysyisi sisällä.

Lieneekö bussityypin valinta tehty yksinomaan hinnan perusteella, vai onko liikennöitsijä unohtanut, että talvisin Oulussa voi olla aika vilpoista.

Aika näyttää, miten noiden kanssa selvitään.
 
Varsin mielenkiintoinen kokeilu; jokohan olisi jollakulla käytännön kokemuksia linjojen toiminnasta ja vähittäisestä vakiintumisesta näin ilmojen kylmetessä?
 
Matkustin tänään linjalla A klo 9.45 vuorolla, jolloin matkustajia oli 5, ja 12.30 vuorolla, jolloin taisi olla 4. Kyydistä jäin 12.45 Toripakalta lähdön jälkeen Pakkahuoneenkadun jälkimmäisellä pysäkillä, jolloin kyytiin jäi 6 matkustajaa.
 
Eiliset ajot l.ts. ~ookaukset: CB, linja C-84 sekä A-82. Pvm: ke 09.01.-08

Yleensä linjalla C liikennöi joko KSK:n (lyhennös omani) 82 taikka 84.
Linjalla B on useimmiten auto 24.
Linja A:ta ajaa tavanomaisimmin auto n:ro 3.

Ja kaikki linjathan liikennöivät ½h. väliajoin sekä poikkeavat Oulun (OL) r.as. molempiin reittisuuntiinsa. -Assamies-
 
Paikallisliikenteen kertalippujen ajotaksan jälleen noustessa, on pitänyt Oulun Citybussien ajotaksat kutinsa. Ero on nyt tasan kaksinkertainen.
Kertalipun hinta Oulun kaupungin sisäisellä alueella on 2,80€. Citybussien vaihtokertaliput (ajoaikaa tunti toisella CB:llä) on edelleenkin vain 1,40€.:D
 
Ja kaikki linjathan liikennöivät ½h. väliajoin sekä poikkeavat Oulun (OL) r.as. molempiin reittisuuntiinsa. -Assamies-

Oulussa käydessäni bussien yksisuuntainen lenkki keskustassa herätti hämmennystä. Minusta bussit voisivat ajaa samaa katua kumpaankin suuntaan kuten muutkin bussilinjat.
 
Oulussa käydessäni bussien yksisuuntainen lenkki keskustassa herätti hämmennystä. Minusta bussit voisivat ajaa samaa katua kumpaankin suuntaan kuten muutkin bussilinjat.

Päätepysäkillä kääntyminen lienee parasta tehdä niin, että ainakin yksi kortteli kierretään: Hallituskatu - Torikatu(jossa Toripakan päätepysäkki) - Pakkahuoneenkatu - Kirkkokatu - Hallituskatu ja edelleen rautatieasemalle. Nythän Pakkahuoneenkatua ajetaan muutaman korttelin verran pitemmälle, ennen kuin käännytään poikkikadun kautta Hallituskadulle.
 
Keskiviikkona 27.2. linjan A kello 12.00 vuorossa 11 matkustajaa. Tämmöiseksikö matkustajamäärä vakiintuu arkipäivän keskivaiheilla? :smile:
 
Tuohan kuulostaa hyvältä. Oikeastaan tuollaista liikennöintiä voisi pitää onnistuneena jo, jos autossa ylipäätään on yleensä joku kyydissä. 5-10 on todella mainio matkustajamäärä keskipäivän aikaan.

Minkä verran matkustajista mahtaa olla kertalipun ostajia ja minkä verran niitä, joilla jo on kaupunkiliikenteen kausilippu tai seutulippu. 1,40 ei ole aivan olematon raha. Epäilen, ettei monikaan junalla tai kaukobussilla kaupunkiin saapuva maksa tuota summaa päästäkseen muutamaa pysäkinväliä. Olenko väärässä?

Voisi muuallakin Suomessa olla tarvetta tuonkaltaiselle liikenteelle. Etenkin, jos sekä keskusta, että linja-auto- ja rautatieasemat sijaitsevat erillä toisistaan, ovat etäisyydet usein kuitenkin lyhyitä varsinaiselle paikallisliikenteelle. Tosin muun joukkoliikenteen jatkoyhteytenä tuollainen saisi olla lisämaksuton - eihän ole matkustajan vika, jos asemat (tai keskustat) on sijoitettu huonosti. Lisäisi myös seudullisen joukkoliikenteen toimivuutta, jos naapurikunnista asioille tulleet voisivat mukavasti jatkaa asiointikohteisiinsa.
 
Takaisin
Ylös