Citylinjoja Ouluun

Maksaisin oikeastaan mielellänikin, laukku kun täynnä paperia painaa sen verran että kädet venyy äkkiä kävellessä toimistolta puoli kilometriä asemalle.
Mutta. Käyttämättä on tähän asti jäänyt kun ei ole tässä ja nyt sekä menossa asemalle tähtäämälleni junalle, joten kävelen sitten pioneerikäsien kanssa.

Ouluun tullessa suurempi moite on että joukkoliikennetoimija A (VR) ei kerro joukkoliikennetoimija B:stä (Koskilinjat) mitään. Suuri enemmistö ei tiedä mitään siitä että joku citybussi on tai mistä se kulkee milloin ja mihin. Niinpä käyttäjä ja palvelu eivät kohtaa.
 
Epäilen, ettei monikaan junalla tai kaukobussilla kaupunkiin saapuva maksa tuota summaa päästäkseen muutamaa pysäkinväliä.

Pakkahuoneenkadulla Sokos Hotel Arinan kohdalla olevalla citybussien pysäkillä on toisinaan nähty odottelijoita matkalaukkujen kanssa. Olivatkohan rautatieasemalle menossa?

Tänään räntäsateessa linjan A kello 12.00 vuorossa 12 matkustajaa. :smile:

http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=1445
Linkissä on kuva citybussista liikenteen avauspäivänä viime syksynä.
 
-muuan ajatus...
Tuiran rantaväylä on aivan erityisen kaunis. Olisipa hienoa, jos sitä pitkin ajelisi Citybussi vaikkapa Hietasaareen. Nallikariinhan kulkee 17 ja Toppilansaareen 18.
Tuo linja ajaisi siis Rautasillan kautta ja ohi Tuiran virkistysuimalan sekä Merikosken voimalaitoksen Oulujoen rantaa pitkin edelleen entisen Merijalin makeistehtaan ohitse aina Hietasaareen. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelin tässä linja D:ksi sellaista, että:
-toisista linjoista poiketen citybussilinja aloittaisi Kaupunginkirjaston edustalta.
-linja jatkaisi aina Rautasillan kautta Tuiraan.
-se kääntyisi Koskitielle ja kulkisi mm. Lohipadon erityiskoulun ohi.
-D-linja ohittaisi edelleen Merikosken vesivoimalaitoksen ja jatkaisi suoraan risteyksestä kohti jokea alasuistoon.
-Merikosken taskut yhdistyisivät tässä yhteydessä, joskin pysäkit olivat eriytyneinä.
-Myöskin kriisikeskus ja psykiatrinen kriisiosasto (ml. päiväsairaala) jäisi reitin varteen.
-Linja jatkaisi aina Koskitietä Oulun Kaupunginvarikon sivu ja yhtyisi linja 17:n kanssa.
-Päätepisteenä olisi entinen linja 17:n päätepysäkki, linja ajaisi Nallikarin silmukan ympäri, josta kääntyisi takaisin.

Linja "D" toimisi matkailuvalttina ja imagon nostajana Oulun Kaupungille, ja palvelisi Nallikarin matkailualueella olevia turisteja, jotka täten pääsisivät helposti kulkemaan kaupunkikeskustaan julkisin liikennevälinein. Linjan voisi ajoittaa kulkemaan puolitunneittain eri aikaan linja 17:n kanssa. Näin ollen Nallikarista olisi bussiyhteys keskustaan esim. joka 15 min. välein. ”D” liikennöisi kokeiluluontoisesti turistisesongin korkeakaudella.
 
Koulujen kesäloman aikana Nallikariin liikennöi vain linja 17 kerran tunnissa. Potnapekka-katujuna ajaa Rotuaarin aukiolta Nallikariin joka toinen tunti. Riittääköhän tämä turisteille?
 
Nallikarin turistit ja liikenne:
Joo, näin se homma taitaa olla. Ja aikatauluistahan sen näkee...

No nyt viime kesänä kuitenkin oli tuota PorHa:n liikennöintiä.
Eli Lättä ajeli useana vuorona, jopa yömyöhälle asti väliä Oulu-Tuira-Hietasaari. Liikennöintiväli muistaakseni kerran tunnissa, heittojakin tosin kyllä siinä oli. Viimeisin Lättävuoro taisi mennä siinä klo 01:30 aikoihin keskustan r-as:lle. Ajoväli siinä 15-18 min. luokkaa. Lätän aikataulut löytynevät PorHa:n omilta veppisivuilta...

http://wnet.suomi.net/kotisivu/porha/
 
Mitään päätöksiä ei ole vielä tehty PoRhalla mutta kyllä varmaan tänäkin kesänä tulee lättäliikennettä Hietasaareen, tosin nyt ei liikennöidä yömyöhään koska ei riittänyt matkustajia illan ajoille.
 
Citylinjan A kello 11.45 vuorolla Toripakalta Rautatieasemalle 10 matkustajaa perjantaina 9.5.

Citylinjan C kello 17.40 vuorolla Rautatieasemalta Toripakalle 1 matkustaja sunnuntaina 18.5.

Citylinjan B kello 7.35 vuorolla Toripakalta Rautatieasemalle 6 matkustajaa maanantaina 19.5.

Citylinjan A kello 19.00 vuorolla Rautatieasemalta Toripakalle 2 matkustajaa maanantaina 19.5.
 
Tänään keskiviikkona 25.6. citylinjan A kello 12.00 vuorossa 17 matkustajaa, kahdet lastenvaunut ja rollaattori. Lieneekö tämä ennätys?
 
Tänään tiistaina 29.7. citylinjan A kello 17.30 vuorossa 5 matkustajaa.

Linjan 14 kello 17.30 vuoro Toripakan pysäkillä tyhjä! Välivainiolaiset voisivat käyttää linjaansa ahkerammin nyt, kun se vielä kulkee, sen sijaan että valittavat vuorojen vähennyksiä.:mad:
 
Tänään keskiviikkona 17.9. linjan A kello 12.00 vuorossa 14 matkustajaa. Kokeiluliikenteen voisi väittää olevan tarpeellista.
 
Oulussa ilmestyvä ilmaisjakelulehti Forum24 on tämän päivän numerossa haastatellut kaupungininsinööri Jaakko Ylinampaa Citylinja-aiheesta. Matkustajia kerrotaan olleen ensimmäisen toimintavuoden aikana yli 150000, joista A-reitillä noin 85000, B-reitillä noin 40000 ja C-reitillä noin 25000. Matkustajamäärän kerrotaan olleen suurempi kuin etukäteen arvioitiin, paitsi C-linjalla, joka on jäljessä minimimäärästä. Insinöörin mukaan näyttää vahvasti siltä, että cityliikenne on tullut jäädäkseen: kokemukset ovat erittäin positiivisia, vaikka cityliikenne ei ole jatkossakaan itsekannattavaa. Citybussilla matkustamisen halutaan olevan hinnaltaan huokea vaihtoehto. Kertamaksu on nyt 1,5 euroa.
 
Vaikka Citylinjat ovatkin hyvä keksintö, niin minua kyllä mietityttää miksi reitit suunniteltiin sellaisiksi kuin ne nyt on. Miksi esim. yksi linja kulkee Värttöön - asuinalueelle, jossa useimmilla on autot ja väestö on rikkaampaa. Miksei yhtä reittiä viety Tuiraan, jossa läheskään kaikilla ei ole autoa ja potentiaalisia asiakkaitakin olisi huomattavasti enemmän?
 
Forum24-lehden 24.10. numerossa Koskilinjojen liikennepäällikkö Jussi Laitinen vastasi sivun verran lehden lukijoiden lähettämiin kysymyksiin, joista yksi koski cityliikennettä. Vastauksen mukaan cityliikenteen reittien suunnittelussa on ollut päämäränä se, ettei cityliikenne kulje samoilla alueilla kuin normaali, itsekannattava linjaliikenne.

Matkustajia on ollut eniten juuri tällä Värtön linjalla.
 
Takaisin
Ylös