Concordia Bus -konsernin emoyhtiön Concordia Bus AB:n 130 miljoonan euron laina erääntyy maksettavaksi 1.8.2009.
130 miljoonaa Ruotsin kruunua sittenkin?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Concordia Bus -konsernin emoyhtiön Concordia Bus AB:n 130 miljoonan euron laina erääntyy maksettavaksi 1.8.2009.
130 miljoonaa Ruotsin kruunua sittenkin?
Concordia Bus -konsernin emoyhtiön Concordia Bus AB:n 130 miljoonan euron laina erääntyy maksettavaksi 1.8.2009. Concordia järjestää osakeannin ja yrittää saada sijoittajilta uutta lainaa korvaamaan vanhan. Concordian lehdistötiedote
Tässä taloustilanteessa vahvasti velkaantuneilla yrityksillä uuden lainan saaminen voi olla haasteellista tai vähintäänkin kallista.
Haistanko menneen haikailua? Edistys on tärkeä asia, sillä jos edistystä ei ole, parhaimmillaan pidetään vanha ja muut vaihtoehdot menevät ennen pitkää ohi joka ominaisuudessa. Sen sijaan, että palautettaisiin vanha, on tavoiteltava nykytietämyksen mukaista uutta ihanteellista tilannetta. Aina ei voi saada yhtä hyvää kuin vanha, eikä pidäkkään: parempia vaihtoehtoja voi löytää vain kokeilemalla käytännössä. Epäonnistumiset ovat parhaimmasta päästä uuden, käyttökelpoisen tiedon kartuttamisessa, sillä onnistumisen syyt ja seuraukset ovat usein kovin hämäriä. Vanhassa pysyminen sellaisenaan tai konservatiivisesti viilaten hukkaa nykyajan kokeilujen valaisevan ja kipeänkin tiedon, ja hamassa tulevaisuudessa kun auttamattomasti ollaan jo taannuttu, samoja virheitä on helppo tehdä.
Kehoittaisin tutustumaan Veolian Suomenojan varikon kalustoon. Ulkoisesti bussit saattavat näyttää ihan siisteiltä, mutta sisäsiisteydessä on toivomisen varaa, toivottavasti kaikki takapenkitkin ovat paikoillaan. Tämä ei ole mitään kotiseuturakkautta Vantaata kohtaan, mutta mielestäni niin Concordian kuin Veolian bussit, jotka on sijoitettu Vantaan varikoille, ovat paremmassa kunnossa - ainakin sisäisesti - kuin espoolaiset vastineensa.Veolia, Westend ja Pohjolan Liikenne yrittävät pitää yllä jonkinlaista tasoa verrattuna näihin kahteen halpabussiyhtiöön, joiden bussit ovat karseammassa kunnossa kuin köyhän etelänaapurimme pääkaupungissa! Kuskitkin ovat yhä enenevässä määrin eestiläisiä ja afrikkalaisia, kun ei suomalaisia saa tuollaisilla palkoilla, työehdoilla ja -oloilla töihin niin millään. Kyllä on ikävä sitä kunnallista HKL-Bussiliikennettäkin, kuskit toki olivat perinteisiä jermuja, mutta bussit pidettiin hyvässä kunnossa.
Kehoittaisin tutustumaan Veolian Suomenojan varikon kalustoon. Ulkoisesti bussit saattavat näyttää ihan siisteiltä, mutta sisäsiisteydessä on toivomisen varaa, toivottavasti kaikki takapenkitkin ovat paikoillaan. Tämä ei ole mitään kotiseuturakkautta Vantaata kohtaan, mutta mielestäni niin Concordian kuin Veolian bussit, jotka on sijoitettu Vantaan varikoille, ovat paremmassa kunnossa - ainakin sisäisesti - kuin espoolaiset vastineensa.
Tämä on pilkunviilausta, mutta mielestäni nimenomaan HKL-Bussiliikenteellä (perustettiin kai vuonna 1995?) alkoivat nämä sinisten bussien ongelmat: Kalusto alkoi rapistumaan turhankin nopeasti huollon puutteellisuuden vuoksi. "Vanhalla" Helsingin Kaupungin Liikennelaitoksella bussit olivat juuri näitä hyväkuntoisia kulkineita ja kuskit ehkä hieman jermuja.
Jos nyt mietitään Concan kalustoa, niin kyllä ne Ikaruksetkin pysyvät ihan kohtuullisessa kunnossa, jos niistä vain pidetään huolta. Tämän on osoittanut mm. WL, jonka ikarukset ovat mielestäni ihan hyvässä jamassa. Kyllä ne volvotkin concalla rapistuvat kun ei tunnu niistäkään kunnolla huolta pitävän. Tämä on kuitenkin sen halvan lipun hinta...
Eikös sen lipun hinta ole sama matkustaa sitten Concordia Bus Finlandin tai Westendin Linjan kalustolla?
Siellä sitten ajellaan uupuneilla ja kettuuntuneilla kuskeilla, erittäin kolhuisilla busseilla, savuavilla laakereilla, auki repsottavilla luukuilla, irtonaisilla matkustamon penkeillä jne.
Vahvistan tämän havainnon linjan 150 vakimatkustajana: talven aikana linjalla näkyi autoja, joissa ei välttämättä joissakin penkeissä ollut muuta kuin putkirungot paikoillaan. Kevään myötä tilanne on kuitenkin parantunut.Kehoittaisin tutustumaan Veolian Suomenojan varikon kalustoon. Ulkoisesti bussit saattavat näyttää ihan siisteiltä, mutta sisäsiisteydessä on toivomisen varaa, toivottavasti kaikki takapenkitkin ovat paikoillaan.
Villi arvaus: Olisikohan kilpailuttaminen ollut syynä tähän? Kaluston kunnossapidossakin on säästetty, jotta kuluja on saatu alas...?Mistähän tämä ero mahtoi tulla? Miksi tuon HKL-Bussiliikenteen perustamisen jälkeen ei enää busseja pidetty ratikoiden veroisina kunnossapidossa?
Jos nyt mietitään Concan kalustoa, niin kyllä ne Ikaruksetkin pysyvät ihan kohtuullisessa kunnossa, jos niistä vain pidetään huolta. Tämän on osoittanut mm. WL, jonka ikarukset ovat mielestäni ihan hyvässä jamassa. Kyllä ne volvotkin concalla rapistuvat kun ei tunnu niistäkään kunnolla huolta pitävän. Tämä on kuitenkin sen halvan lipun hinta...
Tarkoitin vain sitä ristiriitaa, että viestisi mukaan Concordian bussien huono kunto johtuu kilpailutuksesta, mutta kuitenkin samassa toimintaympäristössä samoilla ehdoilla toimiva Westendin Linja pystyy pitämään kalustonsa kunnossa.