Jos Pohjolan Liikenne on mielestäsi ainoa kunnon yhtiö, niin kerro meille kaikille mikä tekee esim. Åbergin Linjasta huonon? A) Rikollinen yhtiön johdossa? B) Bussit on huonoja ja likaisia C) Firma ei noudata työehtosopimusta? D) Firma saa huonot arvostelut asiakkailta?
Onhan näitä kunnon yhtiöitä muutama. Haluaisitko itse luetella kunnolliset yhtiöt ja ne yhtiöt, joilla olisi enemmänkin parantamisen varaa? Saataisiin vähän vaihtoehtoista näkemystä tänne. YTV:n tutkimuksen 2007 mukaan: "Kokonaisarvosanalla mitattuna parhaimmat liikennöitsijät ovat Sopari, Åbergin Linja, Etelä-Suomen Linjaliikenne, Pohjolan Liikenne ja Westendin Linja."
Jos täällä on joitain entisiä tai nykyisiä bussinkuljettajia, niin voisivat ottaa kantaa yhtiönsä hyviin tai huonoihin puoliin ja omaan arvioonsa, sijoittuuko yhtiö keskitason ylä- vai alapuolelle.
Tuo onkin melko mielenkiintoista luettavaa PL:n osalta. Se on ainut YTV:n bussiliikennettä ajava yritys, jonka matkustajien antamat arvosanat ovat laskeneet syystutkimuksessa kahtena vuotena peräkkäin lähes jokaisella osa-alueella, osaa voisi kutsua jopa romahdukseksi. Ainoat nousut kahden vuioden aikana ovat olleet bussien siisteys sekä kokonaisarvosana, jotka nousivat syksyksi 2007, syksyksi 2008 PL onnistui tiputtamaan arvosanojaan joka osa-alueella. Viime syksynä kuljettajien ajotavasta sekä bussien täsmällisyydestä PL:n saamat arvosanat olivat kaikista yhtiöistä huonoimmat, ja muutamalla muullakin osa-alueella PL jää esimerkiksi kemkimin parjaamaa Concordiaa jälkeen.
On ikävää, että PL:llä on taso laskenut ajan kuluessa. Mikään yhtiö ei nähtävästi pärjää ikuisesti hyvin.
Selvästikin "säännöllisesti parasta".
PS. Vieläkös kemkim olet Pohjolan Liikenteellä töissä?
Blogisi perusteella kun ainakin linja-autonkuljettajakurssiin kuuluvan työharjoittelun taisit suorittaa kyseisessä yrityksessä viime syksynä.
Hyvä kun blogi kiinnostaa! Yllätyin vähän, kun olet kaivanut blogin jostain esille, vaikka en ole sitä täällä mainostanut, mutta avoimessa internetissähän kaikkea voi sattua. En tosin varsinaisesti sitä Joukkoliikennefoorumin lukijoita varten ole kirjoittanut. Olen pitänyt sen avoimena, koska sinne ei ole toistaiseksi kovin moni eksynyt, mutta kun nyt näköjään lukijoita tulee vähän liikaa, niin täytyy supistaa lukijakuntaa vain heille, joita varten tuota varsinaisesti kirjoitankin.
En ole enää ajamassa. Bussinkuljettajan työ on pk-seudulla raskasta ja en kokenut sitä omakseni. Matkustaminen sopii enemmän itselleni. Ihmettelen oikeastaan, miten kuljettajat jaksavat edes ajaa kokopäiväisessä työsuhteessa Helsingin ruuhkaliikenteessä, sillä niin uuvuttavaa se on ja vapaa-aika jää vähiin. Liikennekulttuuri on pk-seudulla kiireistä ja aggressiivista. Matkustajia on paljon ja koko ajan saa olla valppaana liikenteessä. Ymmärrän hyvin sen, kun TTS:n kouluttaja sanoi, että vuoden kuluttua vain yksi kymmenestä jatkaa bussialalla, ja että suomalaiset olivat kurssilla selvä vähemmistö. Vaikutti siltä kurssin jälkeisessä tapaamisessa, että oikeastaan kukaan ryhmäläisistä ei tykännyt suuremmin harjoittelujaksostaan tai bussin ajamisesta, mutta ne jotka jäivät töihin, jäivät ihan vaan siksi, kun ei parempaakaan ollut tarjolla. Itse taisin olla kurssin ainoa busseista enemmänkin kiinnostunut, mutta bussin ajaminen aamusta iltaan vei minultakin tehokkaasti kiinnostuksen harrastaa vielä samaa asiaa.
Mutta niin, työharjoittelijan näkökulmasta PL vaikutti ihan hyvältä yhtiöltä. Kalustoa jaksettiin pitää säntillisesti kunnossa ja ulkoisesti siistinä, asetettuja sääntöjä noudatettiin pilkulleen ja vakuutuin yhtiön laatu- sekä ympäristöohjelmista, joista pidettiin koulutustunteja kuljettajillekin. Linjojen aikataulut oli laadittu riittävän väljiksi, jotta yleensä jäi noin 5-20 minuuttia päätepysäkeille taukoaikaa. Kuljettajia oli sen verran vähän, että tuli usein tuttujakin naamoja vastaan. Päivät olivat harjoitteluaikana kyllä pitkiä, 6-18 ja välissä 3-4 tunnin tauko.