VR ja LVM ovat taas sopineet, että junaliikennettä supistetaan Seinäjoki-Haapamäki-Vilppula välillä. Tietenkin siitä syystä, että junissa on liian vähän matkustajia, joten enää ei edes kiskobussillakaan kannata vuoroja liikennöidä. Vuoroja on tähän asti vedetty veturijunin LVM:n tuella, nyt kun kaiken järjen mukaan liikennöintikulujen pitäisi alentua kiskobussien myötä junavuoroja ruvetaan karsimaan.
No miksei Seinäjoki-Haapamäki-Vilppula välillä junissa 422/427 ole matkustajia? Muutama vuosi sitten VR muutti aikataulut siten, että
lähtö (422) Seinäjoki 04.35, Haapamäki 6.13 jne. (427) Haapamäki 21.40 ja Seinäjoki 23.20.
Jokainen ymmärtää, että puoli viiden aikaan aamulla ei ole matkustajia Haapamäen suuntaan jne. Aikaisemmin lähtö Seinäjoelta oli n. 6.35 ja sitä ennen n. 7.40 jolloin junat palvelivat työmatkalaisia, koululaisia jne. ja oli huomattavasti inhimillisemmät lähtöajat Seinäjoki-Haapamäki radan väliasemilta jolloin sitä vuoroa käytettiin Tampereelle ja Helsinkiin matkustamiseen.
Mutta VR uutisoi viimeisimmän aikataulumuutoksen muutama vuosi sitten niin, että palvelu paranee Haapamäen radalla ja kulkuun tulee uusi juna!
Monelle tuli kuva, että tosiaan tulee junavuoroja lisää ko. rataosalle.. Vaan kuinkas kävikään juna aikaistettiin siihen aikaan, että ei varmasti ihmisiä kulje, ja nyt saadaan todeta, että junissa ei ole matkustajia ja junavuoro voidaan lakkauttaa!
Yksi syy kun asiaa tarkemmin tarkasteltiin oli se, että Orivedeltä töissä Tampereella kävijät saadaan tähän junaan koska aiemmin työmatkalaisia palvellut Jyväskylä-Helsinki pikajuna muuttui Pendolinoksi ja pendohan ei voi pysähtyä Orivedellä.
Koko VR:n kiskobussihankinnassa oli alun perin tarkoitus junamääriä lisätä eri rataosilla Suomessa. Siitä johtuen tilattiin Dm12:n kaltainen juna ksikkö joka kulkee pääasiassa yksinäisenä ja tarvittaessa pystytään liittämään toiseen. Jolloin rataosille syntyy lisää juna vuoroja jotka hoitavat samat matkustajamäärät kuin nytkin, mutta huomattavasti laajemmalla tarjonnalla. Laajempi tarjonta taas lisää matkustamista kun on enemmän valinnanvaraa eli parempaa palvelua.
Tätä asiaa VR ei ole halunnut enää ymmärtää vaan haluaa nyt paljon LVM:n tukea ja vähemmän vuoroja. Alkuperäisen tarkoituksen perusteella junavuoroja olisi nyt enemmän ja LVM:n tuki määrä entinen eli samalla rahalla enemmän palvelua kun Dm12 liikennöiminen on kuluiltaan halvempaa kuin veturijunat.
Nyt tilanne on se, että Dm12-kalustolla hoidettavia junavuoroja on vähän ja ne ovat täynnä koska matkustajakapasiteetti on kiskobusseissa pieni, sitten joudutaan junavuoroja hoitamaan useammalla yksilöllä. Muuna aikana osa niistä seisoo ratapihoilla odotellen matkustajahuippuaikoja jolloin ne liitetään juniin. Näistäkin vaunuista menee koko ajan pääomakulut jne. Mutta nehän maksaa sitten LVM tukena VR:lle
No miksei Seinäjoki-Haapamäki-Vilppula välillä junissa 422/427 ole matkustajia? Muutama vuosi sitten VR muutti aikataulut siten, että
lähtö (422) Seinäjoki 04.35, Haapamäki 6.13 jne. (427) Haapamäki 21.40 ja Seinäjoki 23.20.
Jokainen ymmärtää, että puoli viiden aikaan aamulla ei ole matkustajia Haapamäen suuntaan jne. Aikaisemmin lähtö Seinäjoelta oli n. 6.35 ja sitä ennen n. 7.40 jolloin junat palvelivat työmatkalaisia, koululaisia jne. ja oli huomattavasti inhimillisemmät lähtöajat Seinäjoki-Haapamäki radan väliasemilta jolloin sitä vuoroa käytettiin Tampereelle ja Helsinkiin matkustamiseen.
Mutta VR uutisoi viimeisimmän aikataulumuutoksen muutama vuosi sitten niin, että palvelu paranee Haapamäen radalla ja kulkuun tulee uusi juna!
Monelle tuli kuva, että tosiaan tulee junavuoroja lisää ko. rataosalle.. Vaan kuinkas kävikään juna aikaistettiin siihen aikaan, että ei varmasti ihmisiä kulje, ja nyt saadaan todeta, että junissa ei ole matkustajia ja junavuoro voidaan lakkauttaa!
Yksi syy kun asiaa tarkemmin tarkasteltiin oli se, että Orivedeltä töissä Tampereella kävijät saadaan tähän junaan koska aiemmin työmatkalaisia palvellut Jyväskylä-Helsinki pikajuna muuttui Pendolinoksi ja pendohan ei voi pysähtyä Orivedellä.
Koko VR:n kiskobussihankinnassa oli alun perin tarkoitus junamääriä lisätä eri rataosilla Suomessa. Siitä johtuen tilattiin Dm12:n kaltainen juna ksikkö joka kulkee pääasiassa yksinäisenä ja tarvittaessa pystytään liittämään toiseen. Jolloin rataosille syntyy lisää juna vuoroja jotka hoitavat samat matkustajamäärät kuin nytkin, mutta huomattavasti laajemmalla tarjonnalla. Laajempi tarjonta taas lisää matkustamista kun on enemmän valinnanvaraa eli parempaa palvelua.
Tätä asiaa VR ei ole halunnut enää ymmärtää vaan haluaa nyt paljon LVM:n tukea ja vähemmän vuoroja. Alkuperäisen tarkoituksen perusteella junavuoroja olisi nyt enemmän ja LVM:n tuki määrä entinen eli samalla rahalla enemmän palvelua kun Dm12 liikennöiminen on kuluiltaan halvempaa kuin veturijunat.
Nyt tilanne on se, että Dm12-kalustolla hoidettavia junavuoroja on vähän ja ne ovat täynnä koska matkustajakapasiteetti on kiskobusseissa pieni, sitten joudutaan junavuoroja hoitamaan useammalla yksilöllä. Muuna aikana osa niistä seisoo ratapihoilla odotellen matkustajahuippuaikoja jolloin ne liitetään juniin. Näistäkin vaunuista menee koko ajan pääomakulut jne. Mutta nehän maksaa sitten LVM tukena VR:lle