Maanantaina katselin kellosta, kuinka kauan Dm12-juna seisoi ylimääräistä asemilla, kun sillä on olevinaan niin kova kiire, ettei pysähdyksiä Kolhossa ja muutamalla muulla potentiaalisella paikalla voida lisätä aikatauluun.
Ylimääräistä luppoaikaa jäi matkan aikana peräti kahdeksan minuuttia, vaikka juna oli melkein täysi. Orivesi: 5 min, Juupajoki 1 min, Vilppula 2 min. Ja nämä olivat siis ylimääräisiä, ei matkustajien ottamiseen tai jättämiseen tai muun liikenteen odottelemiseen liittyneitä minuutteja. Juna kulki aikataulussa.
Kun Dm12-lättähatun pysähtyminen liikennepaikalle lisää aikatauluun minuutteja vain 2-3, tuokin kahdeksan minuuttia voitaisiin käyttää tarjoamalla junaliikenteen palveluja ainakin kolmelle paikkakunnalle, jolta liikenne on aiemmin lopetettu. Tämä olisi paljon parempaa palvelua kuin se, että aikatauluja jatkossa kiristetään muutamalla minuutilla, ja ajetaan yhä ihmisten ohi.
P.S. Junassa oli kyllä niin kuuma, että sääli niitä, jotka joutuvat tekemään kesäaikaan joka päivä matkoja Dm12:lla. On vuosi 2006, ja ilmastointi alkaa olla sekä busseissa että henkilöautoissa vakiovaruste, mutta maakuntien matkustajille tarjotaan kyytiä tällaisessa sietämättömässä pätsissä.