Jep. Vuonna '88 taas nopeudet olivat jo mitoitettuja Dv12+matkustajavaunu-liikenteelle, kuten aiemmin mainitsin, ja matka-aika oli 50 minuuttia. Vuorolla 502 oli neljä pakollista ja kymmenen x-pysähdystä. En tiedä kuinka monen pysähdyksen mukaan aikataulu oli laskettu, mutta yllättävän kauan se sai aikaa kulumaan.
Koska nykyään Dv12+vaunut-yhdistelmällä ei Tpe-Hpk-väliä ajeta enää ollenkaan (ainakaan tietääkseni), soisi kevyelle Dm12-vaunulle palautettavan edes jonkin verran pysähdyksiä. Dm12-junille nykyiset aikatauluthan ovat tunnetusti sangen väljät, joten muutama välipysähdys ei todennäköisesti lisäisi matka-aikaa kohtuuttomasti pohjoisesta tuleville. Kerran katselin Messukylässä kun juna rullasi n. 35 km/h Vehmaisten suunnasta Tampereelle kulkien täsmälleen aikataulussaan, oletettavasti se oli ohittanut aikataulunsa jossain vaiheessa, ja hidasteli palatakseen viivalleen. Hidastelun sijasta olisi ollut hyödyllisempää palvella matkustajia, itse matkustajan ominaisuudessa olisin pyytänyt pysäyttää kemijärviläisittäin sopivalle kohdalle (esim. juuri Messukylään).
Uusiksi pysähdyspaikoiksi Oriveden pohjoispuolella ehdotan Orivesi keskusta, (Hirsilä,) Lyly ja Kolho, ja eteläpuolella edellä esittämäni. Sen sijasta, että junat seisovat tyhjän panttina Tampereella tulisi niiden mieluummin sahata sen ajan Tampere-Orivesi-väliä.
Kuten aiemmin sanoin, jos Dm12 ei ole kilpailukykyinen Tampereen itäisen kaupunkiseudun joukkoliikennettä hoitamaan, tuotakoon reitille Orivedelle asti sähkömoottorijuna. Jos se pystyy hoitamaan 35 minuutissa 42 kilometrin matkan seitsemällä pysähdyksellä Keravan ja Riksun välillä, en näe mitään syytä etteikö se pystyisi samaan Tampereen ja Oriveden välillä.
Edes kokeilu pysähdyspaikkojen lisäämisestä tärkeimpiin taajamiin olisi hyödyllinen, RHK:n hiekkalaiturien rakentaminen on varsin edullista eikä maksa VR:lle tietääkseni euroakaan, ja paikkakunnan asukkaille on varsin yksinkertaista tiedottaa uudesta liikennepaikasta. Uskon, että pysähdyspaikkojen palautuksesta seuraa samanlainen ilmiö kuin Nokialla, jossa käydessäni huomasin junan olevan yllättävänkin suosittu kulkuneuvo, vaikka paikkakunnalla ei pysähdytty 1992-2002.