Espoon kaupunkirata

Pikaisen Juliadata-pläräyksen perusteella näyttäisi siltä, että Koivuhovin, Tuomarilan ja Espoon asemilla pysähdyttäisiin raiteella 2 molempiin suuntiin ajettaessa.
Aha. Väylävirasto sanoo: "Harvennetun lähiliikenteen syynä ovat Espoon kaupunkiradan työmaan viimeistelytyöt, kuten esimerkiksi turvalaitetestaukset."
 
Onko HSL:ltä tullut vielä mitään virallista tietoa tästä muuten kuin perjantain somepostaus? Luulisi, että sielläkin ymmärretään ettei tunnin vuoroväli ole mitenkään tarpeeksi. Jos vain Koivuhovi, Tuomarila ja Espoo ovat yksiraiteisia, Kauniasiin asti voisi olla 15-20min vuoroväli. Kirkkonummelle tai Kauklahteenkin pitäisi pystyä ajamaan ekstravuoroja jonkinlaisella epäsäännöllisellä vuorovälillä.

Nythän reittioppaassa on ymmärtääkseni vain peruttu olemassa olevia vuoroja, eikä aikatauluja ole muokattu yhtään. Voi olla tuo vaatii sellaista teknistä osaamista tai käyttöoikeuksia, joita ei ole saatavilla viikonloppuisin.
 
Onko HSL:ltä tullut vielä mitään virallista tietoa tästä muuten kuin perjantain somepostaus? Luulisi, että sielläkin ymmärretään ettei tunnin vuoroväli ole mitenkään tarpeeksi. Jos vain Koivuhovi, Tuomarila ja Espoo ovat yksiraiteisia, Kauniasiin asti voisi olla 15-20min vuoroväli. Kirkkonummelle tai Kauklahteenkin pitäisi pystyä ajamaan ekstravuoroja jonkinlaisella epäsäännöllisellä vuorovälillä.

Nythän reittioppaassa on ymmärtääkseni vain peruttu olemassa olevia vuoroja, eikä aikatauluja ole muokattu yhtään. Voi olla tuo vaatii sellaista teknistä osaamista tai käyttöoikeuksia, joita ei ole saatavilla viikonloppuisin.
Kaukojunille ja Y-junia Siuntioon tarvitaan tilaa, koska et voi oikeesti peruutta ne. Laskin, että jos koko Rantaradan aikataulu olisi rakennettu tämän ympärille, voisi olla tunnissa E, U, Y ja InterCity-juna kumpaankin suuntaan, mutta E ja U-junien vuoroväli olisi n. 20/40 minuuttia. No, sitten voisi olla myös HKI-KNI juna, niin vuoroväli välillä HKI-KNI olisi 20 min (3 junat/tunti).

Ongelmia sen kanssa on paljon. Vaikka viivästys oli huomattiin jo torstaina, täysin uuden aikatulun luominen vie paljon aikaa. Realistisesti, voisi olla tunnissa 2xU-junat n. 30 minuutin välein, joista yksi voi jatkaa Siuntioon ruuhka-aikoina. Sen lisäksi voisi olla InterCity tuntin välein ja E-junat myös n. puolen tunnin välein vain Kauniaisille asti.

Epäilen kuitenkin että kalustokierron ja kuskin vuorojen takia (ja myös koska aikatuluttajia ovat mökeissään!), uutta aikataulua ei voi luoda ajoissa. On nopein ja helpommin HSL:lle, VR:lle ja Fintrafficille peruutta suurin osa junista, niin liikenne voidaan palauttaa normaaliin helposti, kun aika koittaa.

HSL ei ehkä tiedä, että voisi ajaa enemmän junia jos useat kulkevat samaan suuntaan peräkkäin! ;)
 
Viimeksi muokattu:
Kalustokiertojen kanssa ei pitäisi olla suuria ongelmia, kun kaikki junat ovat samalla varikolla, ja kalustotarve on joka tapauksessa matalampi kuin yleensä. Kuljettajien kierrot vaativat hieman enemmän suunnittelua, mutta niidenkään ei pitäisi olla mahdottoman vaikeita, jos kuljettajia on tulossa töihin tavallinen määrä, ja vuoroja on vähemmän kuin yleensä.

Itsekin annoit vaihtoehtoja miten aikataulut voisi toteuttaa. Kunnon suunnittelu tietysti vaatii hieman enemmän aikaa, mutta ei kohtuuttomasti nykyajan työkaluilla. Kiireellisiä rahtijunia ja kalustosiirtoja aikataulutetaan usein. Lisäksi rantaradan kaukojunat kulkevat vakiominuuttiaikataululla, ja HSL vastaa muista junista, jolloin vakiominuuttiaikataulut täytyy muodostaa vain muutamalle tunnille päivässä. Toivottavasti tuo kaikki on työpöydällä odottamassa maanantaiaamua.
 
Viimeksi muokattu:
Julian mukaan junat käytävät vain raide 2 välillä Leppävaara-Kauniainen sekä Kauniainen-Kauklahti. Kauniainen on siis vain junakohtauspaikka.
 
Julian mukaan junat käytävät vain raide 2 välillä Leppävaara-Kauniainen sekä Kauniainen-Kauklahti. Kauniainen on siis vain junakohtauspaikka.
Onkohan ihan näinkään? Hetki sitten IC 943 ja U-juna 8440 kohtasivat toisensa Kilon aseman itäpuolella. Kuvakaappaus Julian kartalta. MUOK: Kilossa jne. raidetta 1 ilmeisesti pystyvät käyttämään ne junat, jotka siellä eivät pysähdy kuten Y ja kupittaalaiset.
 
Viimeksi muokattu:
Hetki sitten IC 943 ja U-juna 8440 kohtasivat toisensa Kilon aseman itäpuolella. Kuvakaappaus Julian kartalta. MUOK: Kilossa jne. raidetta 1 ilmeisesti pystyvät käyttämään ne junat, jotka siellä eivät pysähdy kuten Y ja kupittaalaiset.
Noin tuntia myöhemmin Pendolino S 979 ja Y-juna kohtasivat toisensa Kilon ja Keran välillä. Screenshot Julian karttapalvelusta.

Tarkennetaan, että tällainen mahdollisuus Leppävaara - Espoo -välillä on vain Leppävaaran ja Kauniaisten välillä. Kauniainen - Espoon asema näyttäisi olevan kaikille junille liikenteellisesti yksiraiteinen, kuten on aiemminkin pystytty päättelemään sähköisestä informaatiosta.
 
Jatkan Kauniaisten asemalta paikan päältä. U-junatkin ajavat raidetta 1 eli pohjoista raidetta Espoon suuntaan, siis samaa raidetta kuin nopeat junat. Liikenne Helsingin suuntaan menee raidetta 2 pitkin. Tämä siis Kauniaisten aseman kohdalla.

Aseman länsipuolella on puolenvaihtoraide, jossa länteen menevä liikenne siirtyy eteläiselle raiteelle.
 
Onkohan ihan näinkään? Hetki sitten IC 943 ja U-juna 8440 kohtasivat toisensa Kilon aseman itäpuolella. Kuvakaappaus Julian kartalta. MUOK: Kilossa jne. raidetta 1 ilmeisesti pystyvät käyttämään ne junat, jotka siellä eivät pysähdy kuten Y ja kupittaalaiset.
Oli näin vähintään noin klo 0630 saakka (esim. L 8581).

Kaukojunille ja Y-junia Siuntioon tarvitaan tilaa, koska et voi oikeesti peruuttaa ne. Laskin, että jos koko Rantaradan aikataulu olisi rakennettu tämän ympärille, voisi olla tunnissa E, U, Y ja InterCity-juna kumpaankin suuntaan, mutta E ja U-junien vuoroväli olisi n. 20/40 minuuttia. No, sitten voisi olla myös HKI-KNI juna, niin vuoroväli välillä HKI-KNI olisi 20 min (3 junat/tunti).

Ongelmia sen kanssa on paljon. Vaikka viivästys oli huomattiin jo torstaina, täysin uuden aikatulun luominen vie paljon aikaa. Realistisesti, voisi olla tunnissa 2xU-junat n. 30 minuutin välein, joista yksi voi jatkaa Siuntioon ruuhka-aikoina. Sen lisäksi voisi olla InterCity tuntin välein ja E-junat myös n. puolen tunnin välein vain Kauniaisille asti.

Epäilen kuitenkin että kalustokierron ja kuskin vuorojen takia (ja myös koska aikatuluttajia ovat mökeissään!), uutta aikataulua ei voi luoda ajoissa. On nopein ja helpommin HSL:lle, VR:lle ja Fintrafficille peruutta suurin osa junista, niin liikenne voidaan palauttaa normaaliin helposti, kun aika koittaa.

HSL ei ehkä tiedä, että voisi ajaa enemmän junia jos useat kulkevat samaan suuntaan peräkkäin! ;)
Tein oma graafinen aikatauluni (niin kuin Juliassa) testatakseni tätä. Sopeutua siihen, että junaa kulkee hitaamin, InterCity-junat Turuun voisi lähteä Helsingistä klo xx25 (eli saapua Karjaalle klo xx28, tai xx32 jos juna pysähtyy Kirkkonummella). InterCity-junat Turusta saapuvat Helsinkiin klo xx44, niin tarvitaan lisärunko. Y-juna voisi lähteä Helsingistä klo xx20 ja InterCity ohittaisi sen Kauklahdessa. Sitten on 37-minuutin odotus Siuntiossa ennen kuin se lähtee takaisin Helsinkiin. U-junat voisi lähtee Helsingistä klo xx11 ja xx41 ja Kirkkonummelta klo xx07 ja xx37. Jos U- ja Y-junat toimivat yhdessä, ne tarvitsevat 6 junaa (eli 14 runkoa). Erikseen ne vaatii 4+3 junaa (eli 8+6 runkoa). Suosittelen myös Y-junien kulkemista koko päivän, vähintään Kauklahdeen (ja silloin siihen tarvittaisiin vain 2 runkoa). Jos Kauniaisten 3. raide on vielä käytössä (mitä en tiedä), E-junat voisi kulkea 30 minuutin välein välillä Helsinki-Kauniainen (vaatii 2 junaa, eli 4 runkoa), mutta yhydysvuoroväli U-junien kanssa olisi 10/20 minuuttia. Jos ne kaikki lähijunia kulkevat, ne tarvitsisivat 16 runkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Eli tuolla kulkee junia nyt tunnin välein Kirkkonummelle ja siinäpä se sitten. Jotain Siuntion vuoroja silloin tällöin. Ja korvaava bussiliikenne loppui. Hienosti meni.
 
Oli näin [=junaliikenne meni Kilossa ja Kerassa raidetta 2 pitkin myös länteen] vähintään noin klo 0630 saakka (esim. L 8581).
Tarkalleen ottaen (lähde: julia) tuolla tavoin ajoivat vain pari L-junaa aikaisin aamulla. U, Y ja Kupittaan junat menivät kaikki ykköstä Kauniaisiin saakka, missä siirtyminen puolenvaihtovaihteissa eteläiselle raiteelle. Kupittaan junista ensimmäinen kulki noiden L-junien välissä.

Jokunen kuva Kauniaisista.

Tosiaankaan korvaavia busseja ei enää ole kulussa eikä A-junissa tuplarunkoja. Ne U-junat, jotka näin, olivat kahdella rungolla.
 
Takaisin
Ylös