Etuovesta poistuminen

Tähän kokemukseen voi tietysti vaikuttaa se, että Helb ja Nobina hoitaa yli puolet hsl:n bussiliikenteestä. Ja yhteensä kuljettajia näissä yhtiöissä taitaa ollaa reippaasti reipas 1000. Silloin on suuri todennäköisyys sattua kuskin kyytiin jolla ei ole se paras päivä ;)
Ja minkäs sille mahtaa jos naaman peruslukema muistuttaa norsunveetä :oops: :lol:
Pelkästään Helbillä on jo tuo 1000 kuljettajaa :lol:
 
Muutama vuosi sitten matkustin Paunun pikavuorossa Tampereelta Jyväskylään ja Orivedellä oli sitten keski-ikäinen pariskunta jäämässä pois, ja mies, joka ei ilmeisesti ollut paljoa busseja käyttänyt kysyi sitten puoliääneen vaimoltaan "pääseeköhän täältä etuovesta pois", vaimo vastasi kuuluvasti niin että varmasti koko auto kuuli "tottakai, ei tää mikään tkl ole"...
 
Åbergilla kaikki ovat hyväntuulisia ja iloisia työntekijöitä jotka pursuavat työniloa. :)

Ihanko totta! Itse matkustan silloin tällöin åbergilla linjalla 530 enkä voi sanoa että kaikki kuskit olisivat työniloa pursuavia hymynaamoja. Ovat kuitenkin ihan asiallisia ja hoitavat työnsä, eli bussinkuljettamisen hyvin. Joka taloon mahtuu monenlaista kuskia, niin pienempään kuin isompaan firmaan. Ainakin mulle riittää kun kuski on neutraali, en edes odota iloisesti tervehtivää kuskia bussiin noustessani koska se on kokemukseni mukaan nykyään harvinainen poikkeus. Jotain kestohymyä tärkeämpänä pidän kuljettajan joustavuutta ja kykyä neuvoa matkustajaa pääsemään perille kohteeseensa. Joustavuudella tarkoitan esimerkiksi juuri etuovesta ulospäästämistä tilanteen mukaan tai vaikkapa odottamista pysäkillä muutaman sekunnin jos näkee peileistä jonkun juoksevan pysäkille. Välillä näkee myös tilanteita kun vanha mummu tai pappa yrittää epätoivoisesti maksaa kortin arvolla matkaa mutta kortin kohdistaminen ja napin painaminen samaan aikaan ei vain onnistu, asiakaspalvelutaidoton kuljettaja vain seuraa touhua hölmönä kopissaan eikä tule mieleenkään auttaa tätä seniorikansalaista tilanteessa. Olen monesti auttanut edessäni olevaa vanhempaa henkilöä arvon ostamisessa kun kuljettaja ei ole viitsinyt auttaa. Toki on myös paljon kuskeja jotka oma-aloitteisesti kurottautuvat ohjaamosta ja auttavat asiakasta kortin käytössä.
 
"se joka taloon tulee, tervehtii" = en tervehdi ellei minua tervehditä. Huomioin kyllä kaikki kyytiin nousijat ;)
"kahen vaihdot" saa yleensä pyytää näyttämään lipun uudestaan
 
"se joka taloon tulee, tervehtii" = en tervehdi ellei minua tervehditä.
Hienoa! Tervehdit siis aina kuljettajan vaihdossa uutena kuljettajana tullessasi bussissa jo olevia matkustajia:). Sanotko myös poistuessasi normi käyttäytymissääntöjen mukaan näkemiin?
 
Esim. kaupan kassa ei tee koskaan peräkkäin neljää työpäivää, jossa hän on kiinni työpaikalla noin 12:sta tuntia.

Tekeepäs. T. kaupan kassalla työskennellyt. Jopa 10työpäivän putkia voi olla (itselle osunut vain 8työpäivän putki), muttei 12tuntia päivässä kylläkään.
 
Hienoa! Tervehdit siis aina kuljettajan vaihdossa uutena kuljettajana tullessasi bussissa jo olevia matkustajia:). Sanotko myös poistuessasi normi käyttäytymissääntöjen mukaan näkemiin?

Näin. Lähtiessäni en sano näkemiin, vaan tilanteesta riippuen toivotan vain hyvää/parempaa päivän/illanjatkoa ;)
 
Hienoa! Tervehdit siis aina kuljettajan vaihdossa uutena kuljettajana tullessasi bussissa jo olevia matkustajia:). Sanotko myös poistuessasi normi käyttäytymissääntöjen mukaan näkemiin?
Näin. Lähtiessäni en sano näkemiin, vaan tilanteesta riippuen toivotan vain hyvää/parempaa päivän/illanjatkoa ;)
Todella asiallista:) Kokeile kuitenkin joskus kun saat katsekontaktin asiakkaaseen tervehtimistä tai moikkamista ensimmäisenä. Se on erittäin helppo tapa levittää hyvää oloa lähimmäisille ja saada positiivisia palautteita. Sitä kautta ehkä omakin työfiilis entisestään paranee.
 
Todella asiallista:) Kokeile kuitenkin joskus kun saat katsekontaktin asiakkaaseen tervehtimistä tai moikkamista ensimmäisenä. Se on erittäin helppo tapa levittää hyvää oloa lähimmäisille ja saada positiivisia palautteita. Sitä kautta ehkä omakin työfiilis entisestään paranee.

Olen kokeillut, harva vastasi ja se tuntui vähän hölmöltä:D Nakin toimintamalli on aikalailla samanlainen kuin omani.
 
Ja onneksi on myös kuljettajia, jotka osaavat myydä arvolipun kuljettajan myyntilaitteella.

Ja sitten on myös kuljettajia, jotka eivät osaa. Olisi ihan kiva kun osaisivat, kun esimerkiksi koululaisryhmälle pitää ostaa yhdellä kortilla parikymmentä arvolippua.
 
Olen kokeillut, harva vastasi ja se tuntui vähän hölmöltä:D Nakin toimintamalli on aikalailla samanlainen kuin omani.

Mäkin joskus yritin tervehtiä kaikkia sisääntuljoita, mutta jätin sen sitten pois kun vain harva vastasi. Päättelin, että parempi niin päin, että sisääntulija tervehtii jos tahtoo. Osa matkustajista haluaa kuitenkin vain olla omissa oloissaan.
 
Tekeepäs. T. kaupan kassalla työskennellyt. Jopa 10työpäivän putkia voi olla (itselle osunut vain 8työpäivän putki), muttei 12tuntia päivässä kylläkään.

Myös osa kuskeista tekee 10:n työpäivän putkia, joista 5-6 voi olla sidonnaisuudeltaan 11-12 tuntia.
 
Ja sitten on myös kuljettajia, jotka eivät osaa. Olisi ihan kiva kun osaisivat, kun esimerkiksi koululaisryhmälle pitää ostaa yhdellä kortilla parikymmentä arvolippua.

Niin, arvolippujen myyminen kuljettajan myyntilaitteella tarvittaessa pitäisi, ainakin omasta mielestäni, olla itsestäänselvyys jokaisen kuljettajan kohdalla. Ei se edes vaatisi kauheasti lisätyötä, täytyyhän Buscomin käyttöä muutenkin kuljettajille opettaa.

Ja tähän aiheeseen liittyen: eräs tuttavani tarvitsi kerran vuorokausilippua, ja hän oli nousemassa kyytiin paikasta, jossa vaihtoehtoina olivat lipun osto automaatista tai kuljettajalta. Hän valitsi automaatin, vaikka ei sitten ehtinyt aikaisempaan bussiin. Ja automaatin siksi, koska hän ei ollut varma, olisiko kuljettaja osannut vuorokausilipun myydä.
 
Takaisin
Ylös