Etuovesta poistuminen

Vs: Vain takaovesta ulos

Kiitos vain, mutta aivan turhaa "jalustalle nostoa" kuitenkin. ;)

Eikä ole, mielestäni sinä hoidat työsi mallikkaasti, kuten se kuuluukin hoitaa mutta jotkut eivät vain yllä sille tasolle, joten nyt otat vain kuule kehut vastaan. :smile:
 
Vs: Vain takaovesta ulos

Kuten aiemmin aiheesta kirjoitin, niin ei ole joillain aikaa laskea etuovesta ulos, mutta aikaa löytyy kyllä minuutin kyykytysepisodiin, joka myöhästytti kyykyttäjäkuskin kotiinlähtöä, vaihtokuljettajan työn alkua ja bussillista matkustajia. Ja tälläkin foorumilla löytyi jäseniä joiden mielestä minä olin tarinan pahis.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Vain takaovesta ulos

Kiitos vain, mutta aivan turhaa "jalustalle nostoa" kuitenkin. ;)

Jalustalle nosto on turhaa vain suomalaisessa kulttuurissa. Me tarvitsemme kuitenkin täällä myös näkyviä esimerkkejä siitä, mikä on toivottavaa ja arvostettua. Sekä myös muistamista ja palkitsemista niille ihmisille, jotka tekevät enemmänkin kuin heiltä vaaditaan.

Voin sanoa, että olen myös itse kovin huono ja vaivautunut ottamaan vastaa kehuja. Mutta minusta se on silti tärkeää. Ja juuri julkinen kehuminen. Eli otapa nyt nöyrästi vastaan vain kehusi niin kuin mies. :) Ja käytä se kaikki siitä saamasi energia siihen, että saat muita ihmisiä seuraamaan esimerkkiäsi.
 
Kun halutaan etsiä keinoja siihen, miten kuljettajat oppisivat paremmiksi asiakaspalvelijoiksi niin suosittelen lämpimästi kolmen kuukauden komennusta joko HSL-alueen Kutsuplussaan tai vaihtoehtoisesti meille kaukoliikenteen vakiovuoroille (mieluiten maaseutuvuoroille). Jos läpäisee läpitunkevan asiakkaan arvioivan katseen ja oppii myös smalltalk-tyyppistä vuorovaikutusta niin pärjää kyllä linjaliikenteessä Suomenmaassa missä vaan. Viimeksi eilen perehdytin meille uutta kuljettajaa Hyvinkää-Hausjärvi-Janakkala-Hämeenlinna -alueelle.
 
HSL (tai tuottajat) voisivat hyödyntää näitä forumillamme aktiivisesti kirjoittavia asiakaspalvelijoita, ainakin siis vristoa ja Lari Nylundia omissa koulutuksissaan opettamaan, miten asiakaspalveluasenne tekee omastakin työpäivästä kivemman.
 
HSL (tai tuottajat) voisivat hyödyntää näitä forumillamme aktiivisesti kirjoittavia asiakaspalvelijoita, ainakin siis vristoa ja Lari Nylundia omissa koulutuksissaan opettamaan, miten asiakaspalveluasenne tekee omastakin työpäivästä kivemman.
HSL:llä on kyllä päteviä kouluttajia ja tällaiset koulutuksethan kuuluvat HSL-liikenteessä palvelevien kuljettajien vuotuisiin koulutusohjelmiin. Ainakin yksi näistä kouluttajista on aktiivikirjoittaja tällä foorumilla ja hänen ajatusmaailmansa ja asenteensa bussinkuljettajan työhön on varsin lähellä omaani.
 
Ainakin yksi näistä kouluttajista on aktiivikirjoittaja tällä foorumilla ja hänen ajatusmaailmansa ja asenteensa bussinkuljettajan työhön on varsin lähellä omaani.
Hyvä niin! :smile: Mutta oletko Risto itse harkinnut tehdä kouluttajan keikkoja?
 
Kirjoituksista saa helposti kuvan, että kuskien käytös olisi iso ongelma. Oma kokemus matkustajana ja kollegana on kyllä se, että 99%:a kuskeista hoitaa työnsä moitteetta. Mitä mieltä olette siitä, pitääkö kuljettajan puuttua väärällä lipulla matkustamiseen?
 
Hyvä niin! :smile: Mutta oletko Risto itse harkinnut tehdä kouluttajan keikkoja?
Minusta tuntuu, ja tiedänkin oikeastaan, että minusta on paras hyöty HSL-liikenteessä olla sen toiminnan ytimessä, eli kuljettajana asiakkaita palvelemassa. Olin hetken aikaa aikanaan esimiehenäkin, mutta mua ei ole luotu työskentelemään neljän seinän sisällä toimistossa. Siellä menetän sen palon, joka minulla on työtäni ja tehtävääni kohtaan kuljettajana ja HSL-kaupunkiliikenteen yhtenä tuottajana. Tuoda elämää tähän kaupunkiin, se on mottoni työssäni.
 
Kirjoituksista saa helposti kuvan, että kuskien käytös olisi iso ongelma. Oma kokemus matkustajana ja kollegana on kyllä se, että 99%:a kuskeista hoitaa työnsä moitteetta.

Ei saa sellaista kuvaa. Totta on että varmaan jos ei 99 niin ainakin 90% hoitaa tehtävänsä moitteetta, ongelma onkin siinä että käytännöt ovat kirjavia. Minusta on surkeaa että osa kuljettajista katsoo oikeudekseen kyykyttää matkustajia, jättää väliaikapysäkit noudattamatta, suorastaan vattuilla matkustajille tms. Tiedän monta ihmistä jotka sanovat pelkäävänsä bussikuskia kun ei koskaan tiedä räjähtääkö se silmille.

Tämä on myös kurjaa suurimmalle osalle kuljettajista jotka hoitavat työnsä hyvin. Muutama tahraa muiden mainetta.

Minusta on selvää että sääntöjen noudattamattomuuteen olisi puututtava nykyistä tehokkaammin.
 
Omaan kokemukseen perustuen, useimmiten se naama norsunhävyttömällä oleva kuski löytyy Nobinan tai Helbin auton ratista.
 
Omaan kokemukseen perustuen, useimmiten se naama norsunhävyttömällä oleva kuski löytyy Nobinan tai Helbin auton ratista.

Yksi asia joka vaikuttaa kuljettajan mielialaan on työajat. Esim. kaupan kassa ei tee koskaan peräkkäin neljää työpäivää, jossa hän on kiinni työpaikalla noin 12:sta tuntia. Tietysti tähän kommentoidaan että työpaikan valinta kysymys, mutta kun puhutaan kuitenkin ihmisistä, niin pitkät päivät aiheuttavat helposti väsyneisyyttä ja perusiloinen ja ystävällinen ihminen voi muuttua loppuviikosta iltapäivän tunneilla happamannäköiseksi. Aika yleisesti kuskien keskuudessa puhutaan epäinhimillisistä työajoista ja jotkut myöntävät ääneen sen että se aiheuttaa ärtyneisyyttä, ehkä jopa kotonakin;)
 
Omaan kokemukseen perustuen, useimmiten se naama norsunhävyttömällä oleva kuski löytyy Nobinan tai Helbin auton ratista.

Tähän kokemukseen voi tietysti vaikuttaa se, että Helb ja Nobina hoitaa yli puolet hsl:n bussiliikenteestä. Ja yhteensä kuljettajia näissä yhtiöissä taitaa ollaa reippaasti reipas 1000. Silloin on suuri todennäköisyys sattua kuskin kyytiin jolla ei ole se paras päivä ;)
Ja minkäs sille mahtaa jos naaman peruslukema muistuttaa norsunveetä :oops: :lol:
 
Ihan sama millä lukemilla se naama on tai vaikka ei puhuisi sanaakaan kunhan ajaa siten että pysyy penkillä eikä tee mitään kyykytyksiä ym. Sitten jos se pitkä työpäivä täytyy kostaa matkustajalle vinoilemalla ja suhaamalla talla pohjassa on vasta väärällä alalla.
 
Omaan kokemukseen perustuen, useimmiten se naama norsunhävyttömällä oleva kuski löytyy Nobinan tai Helbin auton ratista.

Kyllä kaikilla bussiyrityksillä on kuljettajia, joilla tuntuu aina olevan se paha päivä. Vaikka Nak kertookin hyvän selityksen viestiisi, en silti lähtisi sanomaan, että esimerkiksi Pohjolan Liikenteellä tai Veolialla kaikki kuljettajat ovat aina ystävällisiä ja hyväntuulisia. Toki määrä laskee laatua, mutta voi pienessäkin määrässä kuljettajia olla montakin, joilla se naama on rutussa joka päivä.
 
Takaisin
Ylös