Vs: Vain takaovesta ulos
Vanha juttu ja hyvin valitettava. Se on selvä, että jos etuovesta ulospyrkiminen yleistyisi, se toisi mukanaan hankaluuksia. Näin on esim. Miamissa – opasteet kehottavat poistumaan keskiovista mutta suurin osa poistuu silti edestä, mikä pidentää pysäkkiaikoja huomattavasti. Siinä mielessä ymmärrän kuljettajien näkökannan.
Meillä tilanne ei kuitenkaan ole sellainen, vaan etuovesta poistuminen on poikkeus. Koska HSL:n palvelu- ja myyntiohje on tältä osin selkeä, niin myös menettely on itsestään selvää: halukkaat päästetään etuovesta ulos ilman lisäkommentteja henkilökunnan taholta ja jos toisin toimitaan, matkustajat valittakoot asiasta HSL:ään, joka sitten kirjaa valitukset ylös ja ohjaa ne eteenpäin.
Kiitos selvennyksestä, ja ei minulla ollut tarkoitus päteä.
Et sä mitään ole pätenytkään, ihan asiallinenhan se viestisi oli.
Jep, niinhän siellä sanotaan toki, mutta jonkinlainen järjenkäyttö on kaiketi sallittua kuitenkin. Esimerkiksi pysäkillä, jolla on sata ihmistä pyrkimässä sisään, autossa vain yksilehtinen etuovi, ei ole mielestäni mitenkään kohtuutonta pyytää käyttämään takaovea. Toki, useimmiten matkustajan vastaus on jotakin tyyliin "V*ttuaks mulle auot päätäs" taikka "minä oon maksanu".
Eihän se ole mukavaa, jos matkustaja käyttäytyy asiattomasti. Kuljettaja on kuitenkin se ammattilainen, jonka asiakaspalvelutehtäviin kuuluu sietää nuokin tilanteet hymyissä suin, vaikkei se kivaa olekaan. Eikä tämä ole mitenkään ainutlaatuista nimenomaan bussikuskeilla – ikäviin tilanteisiin joutuu muissakin (kaikissa?) asiakaspalvelutehtävissä alalla kuin alalla. Jos se rassaa liikaa, pitäisi etsiä miellyttävämpi työpaikka.
Mitä tuohon "järjenkäyttöön" tulee niin kuvaamassasi tilanteessa kaikki osapuolet pääsevät oikeasti helpommalla, kun toimitaan niiden ohjeiden mukaan, jotka on annettu. Eli siinä meidän oloissa poikkeuksellisessa tilanteessa, jossa joku haluaa etuovesta ulos, päästetään se siitä pihalle ja otetaan ne
sata sitten sisälle. Nopeammin se menee kuin keskustelun käyminen siitä, mikä kuljettajan mielestä on järkevää, mikä matkustajan mielihalu on ja miten HSL asian ohjeistaa.