Etuovesta poistuminen

Itse sanoit ajaneesi niillä avorahastusaikana, pitääkö tuo ymmärtää niin ettet muista enää miten silloin oli? Silloinhan elettiin vielä siirtymäkautta, jolloin iso osa kausilipuista oli vielä pahvilippuja. Buscom-etälukijat oli kyllä joka ovella.
Hieman täsmennystä tuohon aiemmin sanomaani siis:

Kun nyt muistaisi oikein (mun muistini on hyvä, mutta lyhyt ;)), mutta muistaakseni tämä avorahastuskäytäntö oli jo peruttu siinä vaiheessa kun itse ajoin ko. linjaa ja matkustajat nousivat näihin proto-Scaloihin etuovesta ja poistuivat keski- ja takaovista.

---------- Viesti lisätty kello 20:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:37 ----------

Eli en siis ajanut niillä aivan uutena, joten tämä oli hieman ylimalkaisesti sanottu.
 
Sinulle sattui Carol Beer kuskiksi. ;)

Computer says no. :D

Linja, auton numero, kellonaika muistiin ja palautetta HSL:lle. Viittaa lyhyessä, neutraalissa palautteessa suoraan ohjeen kohtaan ja raportoi kuljettajan toiminnasta.

Olen huono kirjoittamaan lyhyesti, kun kerron tapahtumista kattavasti, mutta muutoin juuri tuollaisen palautteen laitoin HSL:lle jo ennen tänne raportoimista. Niin, ja ohjeen kohtaan en viitannut, mutta luulisin, että HSL:llä sen löytävät.
 
Tänään ei kuljettaja avannut etuovea. Muistutin tuosta ohjeesta, mihin kuljettaja tylysti totesi, ettei bussinkuljettaja ole palveluammatti.
Itse vastaavassa tilanteessa koittaisin hillitä itseäni ja todeta lakonisesti, että "olet muuten väärässä – ja väärässä ammatissa".
 
Olen huono kirjoittamaan lyhyesti, kun kerron tapahtumista kattavasti, mutta muutoin juuri tuollaisen palautteen laitoin HSL:lle jo ennen tänne raportoimista. Niin, ja ohjeen kohtaan en viitannut, mutta luulisin, että HSL:llä sen löytävät.

Ihan OT:nä että jos pistät sieltä HSL:n sivujen yläkulmasta löytyvät palaute linkin kautta ja pistit sinne linjanumeron niin se ohjautuu suoraan liikennöitsijälle, eli tuskin kukaan HSL:stä lukee edes sitä viestiä...
 
Itse vastaavassa tilanteessa koittaisin hillitä itseäni ja todeta lakonisesti, että "olet muuten väärässä – ja väärässä ammatissa".

Juu, sanoinkin, että se nimenomaan palveluammatti on, mutta en viitsinyt mennä henkilökohtaisuuksiin. Kuski vastasi jotain tyyliin "Ei se Ranskassa ole". Ei mennyt mulle jakeluun, mitä hän sillä tarkoitti, niin saatan muistaa hiukan väärinkin.

Ihan OT:nä että jos pistät sieltä HSL:n sivujen yläkulmasta löytyvät palaute linkin kautta ja pistit sinne linjanumeron niin se ohjautuu suoraan liikennöitsijälle, eli tuskin kukaan HSL:stä lukee edes sitä viestiä...

Oikeastiko? Eli jos ilmoitan tuota kautta vaikka ajamatta jääneestä vuorosta, niin HSL ei kuule asiasta mitään? Mikäs järki tässä on?

Sattui muuten aamupäivällä niin, että pyrin poistumaan täpötäyden bussin etuovesta. Kuljettaja osoitti ovessa olevaa Hätäuloskäynti-tarraa ja arveli, ettei sitä kautta saisi ihmisiä päästää ulos kuin hädässä. Päästi sitten kuitenkin. Bussin lähtiessä huomasin, että samat Hätäuloskäynti-tarrat oli muissakin ovissa.
 
Oikeastiko? Eli jos ilmoitan tuota kautta vaikka ajamatta jääneestä vuorosta, niin HSL ei kuule asiasta mitään? Mikäs järki tässä on?


Samppa osais paremmin kertoa, mutta mulla on kyllä käsitys että ensin kaikki palaute käsitellään HSL:n toimesta ja sen jälkeen laitetaan eteenpäin
liikennöitsijälle. Liikennöitsijällä on tietty aika missä pitää palautteeseen vastata.
 
Ihan OT:nä että jos pistät sieltä HSL:n sivujen yläkulmasta löytyvät palaute linkin kautta ja pistit sinne linjanumeron niin se ohjautuu suoraan liikennöitsijälle, eli tuskin kukaan HSL:stä lukee edes sitä viestiä...

Onko sulla faktatietoa siitä että linjakohtaiset palautteet menevät suoraan liikennöitsijälle? Itse uskoisin että kyllä palautteet käsitellään ensin HSL:n toimesta ja palautteesta riippuen laitetaan eteenpäin kyseiselle liikennöitsijälle, jos saat vastauksen palautteeseen suoraan liikennöitsijältä, ei se tarkoita sitä etteikö palaute käsiteltäisi myös HSL:ssä.
 
Onko sulla faktatietoa siitä että linjakohtaiset palautteet menevät suoraan liikennöitsijälle? Itse uskoisin että kyllä palautteet käsitellään ensin HSL:n toimesta ja palautteesta riippuen laitetaan eteenpäin kyseiselle liikennöitsijälle, jos saat vastauksen palautteeseen suoraan liikennöitsijältä, ei se tarkoita sitä etteikö palaute käsiteltäisi myös HSL:ssä.

Hyväksytkö faktatiedoksi jos olen tiettyyn linjaan kohdistuvan HSL:lle tarkoitetun palautteen (ollut maininta että palaute on tarkoitettu HSL:lle ja haluan HSL:lta vastauksen niin palaute on silti menny liikennöitsijälle? Jos en ole linjanumeroa merkannut niin palautteet on menny HSL:lle Tuo ensimmäinen esimerkki on käynyt n. 5kertaa. Riittääkö faktaksi? :)
 
Ihan OT:nä että jos pistät sieltä HSL:n sivujen yläkulmasta löytyvät palaute linkin kautta ja pistit sinne linjanumeron niin se ohjautuu suoraan liikennöitsijälle, eli tuskin kukaan HSL:stä lukee edes sitä viestiä...

Saattaa olla, olen lähettänyt palautetta aikoinani yhden auton vuotavasta katosta ja vastaus tuli suoraan liikennöitsijältä. Sehän ei tosin todista sitä, etteikö se olisi käynyt ensin ytv:n/hsl:n kautta kääntymässä, viestissä oli kyllä HSL:n palautesysteemin tunnusnumero mukana. Vahvasti uskon että kyllä HSL tiedon palautteista saa, olisihan se silkkaa tyhmyyttä jättää nämä huomioimatta tilaajaorganisaatiossa.
On muuten 1/08-11/11 välisenä aikana tullut palautenumeron perusteella HSL:lle noin 130 000 palautetta. Siinä riittää läpikäymistä.
 
Saattaa olla, olen lähettänyt palautetta aikoinani yhden auton vuotavasta katosta ja vastaus tuli suoraan liikennöitsijältä. Sehän ei tosin todista sitä, etteikö se olisi käynyt ensin ytv:n/hsl:n kautta kääntymässä, viestissä oli kyllä HSL:n palautesysteemin tunnusnumero mukana. Vahvasti uskon että kyllä HSL tiedon palautteista saa, olisihan se silkkaa tyhmyyttä jättää nämä huomioimatta tilaajaorganisaatiossa.
On muuten 1/08-11/11 välisenä aikana tullut palautenumeron perusteella HSL:lle noin 130 000 palautetta. Siinä riittää läpikäymistä.

Samahan itselläni yleensä on, jos ihan normaalin palautteen laitan. Mutta sitten niinkuin esimerkissäni sanoin niin vaikka olen kirjoittanut heti otsikkoon että palaute on tarkoitettu HSL:lle ja HSL:lta haluan vastauksen niin silti se on (automaattisesti vai joku lukenut ja silti laittanut?) mennyt liikennöitsijälle... Joten tuon perusteella kyllä epäilen ettei kukaan niitä lue vaan jokin automaattivaihde tms. pistää sen automaattisesti eteenpäin esimerkiksi juuri linjanumerokenttään laitetun numeron perusteella oikealle liikennöitsijälle.
 
HSL:n palautelinkin kautta tulleet kuljettajan tai liikennöitsijän toimintaan liittyvät palautteet palautesihteerit ohjaavat lähtökohtaisesti liikennöitsijän vastattavaksi.
Kuljettajat ovat liikennöitsijän palveluksessa, eikä HSL voi suoraan puuttua heidän tekemisiinsä.

Osa näistä palautteista on yleisluonteisimpia joihin vastaamisen palautesihteerit ohjaavat HSL:ssä palautteen aiheesta riippuen eri henkilöille.

Kun puhutaan vain kuljettajan toimintaan liittyvistä palautteista, jotka ohjataan kyseisen liikennöitsijän vastattavaksi, niin kyllä joku myös HSL:ssä ne lukee muttei tietenkään vastaa.
 
Kun puhutaan vain kuljettajan toimintaan liittyvistä palautteista, jotka ohjataan kyseisen liikennöitsijän vastattavaksi, niin kyllä joku myös HSL:ssä ne lukee muttei tietenkään vastaa.

Se nyt on se ja sama, tuleeko tuohon vastausta ollenkaan. Tärkeää on, että HSL rekisteröi sen. Jos samansuuntaista palautetta alkaa tulla riittävästi jonkun liikennöitsijän tekemisistä, niin tilaajana se on kuitenkin viime kädessä HSL:n kontolla, että homma saadaan kuntoon.
 
Liikennöitsijän toimintaan HSL puuttuu bonus- ja sanktiojärjestelmien kautta.
Kuljettajien toimintaan on myös pyritty vaikuttamaan vuodesta 2007 alkaen ensin HKL:n ja sittemmin HSL:n tarjoaman kuljettajakoulutuksen avulla.
 
Viimeksi muokattu:
HSL:n palautelinkin kautta tulleet kuljettajan tai liikennöitsijän toimintaan liittyvät palautteet palautesihteerit ohjaavat lähtökohtaisesti liikennöitsijän vastattavaksi.
Kuljettajat ovat liikennöitsijän palveluksessa, eikä HSL voi suoraan puuttua heidän tekemisiinsä.

Osa näistä palautteista on yleisluonteisimpia joihin vastaamisen palautesihteerit ohjaavat HSL:ssä palautteen aiheesta riippuen eri henkilöille.

Kun puhutaan vain kuljettajan toimintaan liittyvistä palautteista, jotka ohjataan kyseisen liikennöitsijän vastattavaksi, niin kyllä joku myös HSL:ssä ne lukee muttei tietenkään vastaa.
Onko tosiaan niin että linja-/liikennöitsijäkohtainen palaute menee oletusarvoisesti vain HSL:lle josta ne sitten manuaalisesti ohjataan eteenpäin?
Nykyaikaisessa tietojärjestelmässä voisi olla järkevää että tällainen palaute menisi automaattisesti sekä HSL:lle että liikennöitsijälle.
 
Onko tosiaan niin että linja-/liikennöitsijäkohtainen palaute menee oletusarvoisesti vain HSL:lle josta ne sitten manuaalisesti ohjataan eteenpäin?
Nykyaikaisessa tietojärjestelmässä voisi olla järkevää että tällainen palaute menisi automaattisesti sekä HSL:lle että liikennöitsijälle.

Olen ideasi järkevyydestä eri mieltä. HSL:n on joka tapauksessa tarkistettava jokainen palaute, koska siellä voi olla liikenöitsijästä jotain hyvinkin ikävää, jonka HSL haluaa tietää. Sellaisessa tilanteessa HSL itse saattaa haluta olla yhteydessä palautteen kirjoittajaan, jolloin huono asia, jos liikennöitsijä on jo itse ehtinyt vastata kirjoittajalle.
Kun palautteet ohjataan käsipelillä tarpeen mukaan (todennäköisesti yhtä ainoaa nappia painamalla), HSL:llä voidaan itse päättää, mitkä palautteet annetaan liikennöitsijän vastattaviksi ja mitkä HSL:n.
 
Takaisin
Ylös