Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Virossa systeemin oppii heti ja se on turistina kätevä, ehtii tsekata kaikki pysäkille pyrkivät bussit, varsinkin, kun ei ole katsonut reittejä ennalta niin ehtii kattoa valmiiksi että tuolta tulee viitoslinja, vilkaista karttaa tietäen bussin pysähtyvän kumminkin ja pikakartanluvun jälkeen ehtii vielä bussiin, jos vaikuttaa, että sillä pääsee perille. Myöskin meno tuntuu kiireettömämmältä ilman huitomisia bussien vilinässä. Suomi on sen verran harva-asutettu maa, ettei järjestelmälle ole kuitenkaan täällä mielestäni tarvetta.Tämä on monien mielestä epäintuitiivinen käytäntö, ja muualta takaisin Suomeen muuttaessani missailinkin aluksi busseja ja aiheutin todella inhottavia äkkijarrutustilanteita, kun en muistanut viitata bussia pysähtymään.
Onkos muuten Saksassa tapana sellainen, että pysäkillä yksinään bussia odottava matkustaja näytää lähestyvän bussin kuljettajalle merkin "aja ohi vaan, minä menen seuraavalla bussilla"? Täällä HSL-alueella näkee toisinaan sitä, että matkustaja on nähnyt väärin lähestyvän bussin linjanumeron ja viittonut kädellään pysähtymismerkkiä. Jahka sitten linjanumero on tullut paremmin näkyviin, matkustaja on huomannut erhensä ja näyttänyt kuljettajalle että aja ohi vaan.Esimerkiksi Saksassa taas ei tarvitse näyttää pysäytysmerkkiä bussille lainkaan, vaan bussi pysähtyy aina jos pysäkillä on matkustajia. Tämän takia kerron esimerkiksi saksalaisille vierailleni (no, oikeastaan melkein kaikenmaalaisille), että on erittäin tärkeää muistaa näyttää käsimerkkiä bussille. Tämä on monien mielestä epäintuitiivinen käytäntö, ja muualta takaisin Suomeen muuttaessani missailinkin aluksi busseja ja aiheutin todella inhottavia äkkijarrutustilanteita, kun en muistanut viitata bussia pysähtymään.
Onkos muuten Saksassa tapana sellainen, että pysäkillä yksinään bussia odottava matkustaja näytää lähestyvän bussin kuljettajalle merkin "aja ohi vaan, minä menen seuraavalla bussilla"? Täällä HSL-alueella näkee toisinaan sitä, että matkustaja on nähnyt väärin lähestyvän bussin linjanumeron ja viittonut kädellään pysähtymismerkkiä. Jahka sitten linjanumero on tullut paremmin näkyviin, matkustaja on huomannut erhensä ja näyttänyt kuljettajalle että aja ohi vaan.
Helb 114 ja 115 kokeiltiin juurikin tuollaista ovitusta jo 10 vuotta sitten http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/helb114-115.htmlMun mielestäni kaupunkibussien ovitus voisi olla tällainen kuten Hannoverissa:
http://public-transport.net/bim/Germany/Hannover/8_1.htm
http://public-transport.net/bim/Germany/Hannover/8_3.htm
Joo joo, onko sitä koskaan käytetty niinkuin suunnittelija oli sen suunnitellut? Eli matkustajat tulevat sisään pääasiassa keskiovista ja sielläkin on matkakorttilukulaite. Etuovesta tulevat ne, jotka ostavat kuljettajalta ostettavan lipputuotteen. Poistuminen tapahtui keski- ja takaovista. Avorahastusta siis, mutta ei tainnut toimia toivotulla tavalla? Itse olen ajanut noilla autoilla uutena kun ne olivat sijoitettuna muinaiselle 91:lle eli IK-Puotila (Uiskotie).Helb 114 ja 115 kokeiltiin juurikin tuollaista ovitusta jo 10 vuotta sitten
Joo joo, onko sitä koskaan käytetty niinkuin suunnittelija oli sen suunnitellut? Eli matkustajat tulevat sisään pääasiassa keskiovista ja sielläkin on matkakorttilukulaite. Etuovesta tulevat ne, jotka ostavat kuljettajalta ostettavan lipputuotteen. Poistuminen tapahtui keski- ja takaovista. Avorahastusta siis, mutta ei tainnut toimia toivotulla tavalla? Itse olen ajanut noilla autoilla uutena kun ne olivat sijoitettuna muinaiselle 91:lle eli IK-Puotila (Uiskotie).
Joo joo, onko sitä koskaan käytetty niinkuin suunnittelija oli sen suunnitellut? Eli matkustajat tulevat sisään pääasiassa keskiovista ja sielläkin on matkakorttilukulaite.
91:n tuolloisena käyttäjänä muistan laitteiden olleen bussien jokaisella ovella. Ongelmana kokeilun onnistumiseen taisi pikemminkin olla linjan luonne avorahastuksen hyötyjen esille tulemisen kannalta.Tulkitsen tämän niin, että matkakortinlukulaitetta ei tosiaan ollut muualla kuin aivan keulassa, mikä todellakin vesittää idean lähes täysin. Eipä siis ole ihme, että kokeilu ei ollut onnistunut.
Niin, ja nythän uudessa HSL:n palvelu- ja myyntiohjeessa sivulla 105 kerrotaan yksiselitteisesti, että jos matkustaja pyrkii ulos etuovesta, poistuminen sallitaan.
Tänään ei kuljettaja avannut etuovea. Muistutin tuosta ohjeesta, mihin kuljettaja tylysti totesi, ettei bussinkuljettaja ole palveluammatti.