Hyvin arkipäiväinen kysymys, mutta varmaan yksi jos toinenkin on tätä pohtinut: Onko toimivaltaisella viranomaisella, joka (bussi)liikenteen tarjouskilpailuja järjestää, edes oikeutta sulkea pois sellaista tarjoajaa, jolla on huomattava todennäköisyys joutua esimerkiksi vararikkoon? Jos HelB:n kohtalonhetki todellakin koittaa keväällä 2020, niin esimerkiksi tarjouskilpailun 50 / 2020 liikennettä alkaa kaikella todennäköisyydellä hoitaa joskus (näillä näkymin syksyllä 2021) joku muu?
Miten tämä asia on huomioitu äskenmainitusta seuraavan eli tarjouskilpailun 51(b) suhteen? Voiko HelB edes teoriassa voittaa 51b:stä kohteita? Päivitettiinkö ehtoja siinä vaiheessa, kun 51 keskeytettiin ja 51b päätettiin julkaista?
Tarjouskilpailuja järjestettäessä tulee ottaa huomioon Hankintalaki (1397/2016) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161397 ja sen näkökulmia löytyy täältä Julkisten hankintojen neuvotteluyksikön sivuilta (https://www.hankinnat.fi/).Poissulkemisperusteita on kaksi (Pakolliset ja harkinnanvaraiset) https://www.hankinnat.fi/eu-hankinta/ehdokkaiden-ja-tarjoajien-soveltuvuus . Liikenteen kilpailutus on sitten erityisalojen alla https://www.hankinnat.fi/erityisalat/soveltamisala/toimialat .