Tekniikka & Talous julkaisi eilen aiheesta lyhyen jutun, jossa ei ole oikeastaan mitään uutta mitä ei olisi tässä ketjussa jo mainittu: HSL:n kesäpainajainen: Helsingin bussiliikennettä uhkaa konkurssi, mistä saadaan korvaava kalusto?
Tukien takaisinperinnän tapahtuessa näen kuitenkin useampia erilaisia skenaarioita, joista vain yksi johtaa isompaan rumbaan korvaavan kaluston löytämisessä. Eri skenaariot ovat:
Tukien takaisinperinnän tapahtuessa näen kuitenkin useampia erilaisia skenaarioita, joista vain yksi johtaa isompaan rumbaan korvaavan kaluston löytämisessä. Eri skenaariot ovat:
- Helsinki noudattaa Viikin Linjan kanssa tekemäänsä myyntisopimusta ja maksaa itse takaisinperittävät tuet. Se olisi kuitenkin uutta kiellettyä tukea, joten uuden EU-tutkinnan jälkeen se johtaisi takaisinperinnän jatkumiseen jollakin aikavälillä, jolloin taas korot olisivat ehtineet kasvattaa summaa. Se siis viivästyttäisi lopputulemaa, mutta ei muuttaisi sitä
- Koiviston Auto -konserni yrittää tehdä tässäkin ketjussa ehdotettuja kikkailuja, joilla HelB:n toiminta siirrettäisiin johonkin muuhun yhtiöön. Johtaisi takaisinperinnän ulottamiseen myös siihen yhtiöön, joten ei muuttaisi lopputulemaa
- Koiviston Auto -konserni muuttaa mielipidettään ja rahoittaakin HelB:lle tukien maksamisen takaisin. Vanha HelB eli nykyinen Helsingin kaupungin Linja-autotoiminta Oy maksaisi tuista sen summan, mitä sillä on sulkutilillä, mikä on ilmeisesti n. 10 miljoonaa: kauppahinnasta käteisenä maksettu osa (vajaat 2 miljoonaa) meni sulkutilille ja sen jälkeen vuosittain puolet HelB:n tuloksesta, n. 2,5 miljoonaa / vuosi. KA:lle jäisi maksettavaa n. 44 miljoonaa. Komission arvio HelB:n käyvästä arvosta myyntihetkellä oli 30 - 40 miljoonaa. Jos esim. toiminnan kehittämisen, hintatason nousun ja uusien kilpailuvoittojen (suurimpana niistä HSL:n kierros 50) ansiosta HelB:n arvo on kasvanut, on hyvin mahdollista, että KA:n kannattaisikin tässä tilanteessa maksaa tuo summa
- HelB päästetään konkurssiin. Koska yhtiön liiketoiminta sinänsä on kuitenkin elinkelpoista, myydään koko konkurssipesä uudelle toimijalle (markkinahintaan, jolloin takaisinperintä ei ulotu ostajalle). Edelliskohtaan viitaten markkinahinta voi olla niin iso, että sillä saadaankin katettua takaisinperinnästä HelB:lle jäävä osuus, jolloin takaisinperittävää ei ainakaan jää. HelB:n toiminta jatkuisi edelleen
- HelB päästetään konkurssiin ja se likvidoidaan. Tämä on se HSL:lle vaikea vaihtoehto, jossa liikenteelle on hoidettava kahdessa viikossa uudet jatkajat. En kuitenkaan näe sen olevan mahdotonta: HelB:n henkilökunnasta varmasti suurin osa olisi valmiita siirtymään muiden liikennöitsijöiden palvelukseen. Uudempi kalusto on rahoitusyhtiöiden omaisuutta ja he mielellään liisaisivat sitä jollekin muulle sen sijaan, että kalusto jää seisomaan. Konkurssipesä taas myisi vanhemman kaluston. Varikot ovat vuokrattuja ja niillekin varmaan otetaan uudet vuokralaiset, jos sellaisia löytyisi. Näin ison liikenteen ollessa kyseessä kaikkien näiden siirtäminen nopeasti olisi haastava urakka, mutta kovalla työllä se olisi tehtävissä. Pidemmällä tähtäimellä huonoin puoli olisi HSL-alueen bussiliikenteen kilpailutilanteen heikkeneminen, kun yksi iso liikennöitsijä poistuisi