- Liittynyt
- 12 Helmikuu 2007
- Viestit
- 587
Linja-auton saa maalautettua hyvinkin edullisesti/ hyvin, jos vaan haluaa. Eri asia on, jos ei ole mitään väliä eikä liikennöitsijä ole edes kiinnostounut asiasta.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Makuasia tietenkin myös tämä. HSL-alueen ja ehkä muidenkaan alueiden lukuisat mainosteipatut raitiovaunut ja bussit eivät nekään vähennä tätä paljon puhuttua värikirjoa.Nyt tämän värikirjon myötä bussit muistuttavat taas entisiä Neuvostoliiton alueen kaupunkeja 15 vuotta sitten.
Mielestäni tämä HSL:n ja Nyssen tilaajaväreissä liikennöiminen ei ole kovinkaan ryhdikästä toimintaa ko. yrityksiltä. Nähtäväksi jää, ottaako Hämeenlinnan kaupunki tilaajana oppia tulevissa kilpailuissa, vaatimalla yhdenmukaista asua bussikalustolle - joukkoliikenteen käyttäjämäärien positiivinen kehityssuunta kuitenkin lähtee luotettavuudesta, saavutettavuudesta sekä hyvästä brändistä.
Tuo "brändi" ja tilaajaväritys on mantra jota toistellaan kuin se itse toteuttaisi itsensä. Asiakkaiden suusta kuultuna Tampereella yhtenäinen väritys on koettu jopa huonoksi ja epätoimivaksi asiaksi. Ihmiset siis toisinsanoen ovat tottuneet katsomaan auton värin perusteella linjaa enemmän kuin linjakilpien tekstin mukaan. Mitään muuta konkreettista hyötyä siitä ei tunnu tulevan eikä kukaan ole sitä paremmin pystynyt selittämään että miksi sellainen halutaan.
Eipä tietenkään ole pystynyt selittämään. Eikö todella?
Ennen pk-seudun tilaajaväritystä, siis pian vuosikymmenen takaa, kalusto oli riemunkirjavaa - ja toki on vieläkin osin. Mutta jos muistelemme vaikkapa miltä Connexin ja Concordian kalustot näyttivät edellisen vuosikymmenen puolivälin tienoilla - ruosteen kyllästäminä - voitaneen ero nykypäivään todeta olevan kuin yöllä ja päivällä.
En tiedä, kuinka moni pysäyttää bussin vain värin perusteella. Nykypäivänä se alkaa olla mahdotonta tilaajaväriseuduilla. Mutta kun nuorena kesätyöläisenä ajoin vuonna 2008 paljon linjoja h51 ja h52, aivan samalla tavalla matkustajat pysäyttivät keltaiset tanskandoggit kuin sinivalkoiset Linjebussit, sinikeltaiset Connexit taikka punavalkoiset Veoliat. Tämä toki vain empiirisenä havaintona.
Mutta jos muistelemme vaikkapa miltä Connexin ja Concordian kalustot näyttivät edellisen vuosikymmenen puolivälin tienoilla - ruosteen kyllästäminä - voitaneen ero nykypäivään todeta olevan kuin yöllä ja päivällä.
Hämeenlinnan katukuvan uusista väreistä ja muistakin busseihin liittyvistä asioista kertoo Hämeen Sanomien nettiuutinen.
Kesäpäivän seisauksen jäätyä taakse ollaan siis syksymmällä ja SL-punainen bussi on päässyt Hämeenlinnan sisäiseen (kaupunki)liikenteeseen.Tosin syksymmällä Inter Kuljetuksen linjoilla värikirjo varmaan vain kasvaa ja niillä nähdään sitten Tukholmankin tilaajaväritystä.
Mainitsemasi #145 on UBG-705 ja todennäköisesti #147 on sitten YVR-157, josta itse näin vain mainitun rekisteritunnuksen. Aiemmin kyseiset bussit ovat liikkuneet Tammelundin Liikenteen nimissä Helsingissä.Länsilinjojen uutta kalustoa tänään liikenteessä. Vekan Scalan (#25) ratin takaa olen pongannut autot #145 ja #147. Autojen kyljissä Lomalinjojen teippaukset.
#147 on todellakin YVR-157. Useita muitakin ex Tammelundeja on LL:llä Hämeenlinnassa, kuten #146 BNZ-226, #148 FIK-738 ja #149 FIK-739. Tänään maanantaina 7.8. linjan 14 ensimmäisessä lähdössä Tiiriöstä oli LL #142, FMS-403, uusi Volvo 8900LE.Mainitsemasi #145 on UBG-705 ja todennäköisesti #147 on sitten YVR-157, josta itse näin vain mainitun rekisteritunnuksen. Aiemmin kyseiset bussit ovat liikkuneet Tammelundin Liikenteen nimissä Helsingissä.