Hämeenlinnan paikallisliikenne

Hämeenlinnan paikallisliikenteestä tutun Vekka Liikenne Oy:n (Hämeenlinnan) varikolla seisoo rivissä nyt myös Volvo 8700 -teli OXI-676. Se on väriltään punainen.

Alun perinhän kyseinen teli oli Concordia 452 ja palveli vuosikausia jokerilinjalla 550. Concordialta auto poistettiin vuonna 2014 ja sen jälkeen palveli TTS:n koulutusautona Vantaalla.
 
Alun perinhän kyseinen teli oli Concordia 452 ja palveli vuosikausia jokerilinjalla 550. Concordialta auto poistettiin vuonna 2014 ja sen jälkeen palveli TTS:n koulutusautona Vantaalla.
Nyt TTS:n punainen väri on korvattu valkoisella, joka voisi sopia Vekka Liikenteen asun pohjaksi.
 
Hämeenlinnan kaupunki on julkaissut uuden kaupunkiliikenteen kesäaikataulun ja reittikartan.
Aikataulu ja reittikartta löytyy osoitteesta: http://www.hameenlinna.fi/Palvelut/joukkoliikenne/aikataulut-ja-reitit/

Myös Hämeenlinnan kartasta voi käydä tarkastelemassa uusia reittejä osoitteessa: https://kartta.hameenlinna.fi/IMS/?layers=Opaskartta&lon=Waltti%20alueet&lon=Waltti%20pys%C3%A4kit&lon=Linja%201&lon=Linja%202&lon=Linja%203&lon=Linja%204&lon=Linja%205&lon=Linja%2010&lon=Linja%2011&lon=Linja%2012&lon=Linja%2013&lon=Linja%2014&lon=Linja%2016&lon=Linja%2017&cp=6765000,25472902&z=16

Elämme mielenkiintoisia aikoja, saas nähdä kauanko Hämeenlinnan seudun joukkoliikenteen käyttäjiltä kestää tottua uusiin reitteihin, linjoihin, aikatauluihin ja liikennöitsijöihin. Onneksi sentään kuljettajat pysyy pitkälti samoina... ;)
 
Hämeenlinnan kaupunki on julkaissut uuden kaupunkiliikenteen kesäaikataulun ja reittikartan.
Aikataulu ja reittikartta löytyy osoitteesta: http://www.hameenlinna.fi/Palvelut/joukkoliikenne/aikataulut-ja-reitit/
Uusien linjojen mukaisia pysäkkikilvityksiä on jo alettu asentaa reittien varrelle. Omat havaintoni ovat kaupungin läntisistä osista kuten Loimalahden suunnalta. Esimerkki Leinuntien pysäkiltä.


Elämme mielenkiintoisia aikoja, saas nähdä kauanko Hämeenlinnan seudun joukkoliikenteen käyttäjiltä kestää tottua uusiin reitteihin, linjoihin, aikatauluihin ja liikennöitsijöihin. Onneksi sentään kuljettajat pysyy pitkälti samoina... ;)
Varmasti vaatii tiettyä totuttelua, laitetaanhan aivan jok'ikinen linja uuteen uskoon ainakin reitin jollain osalla. Eräänlaista esimakua muutoksista saadaan jo nyt Palokunnankadun remontin aiheuttaman poikkeusreitin ansiosta. Poikkeusreitti jatkuu 4.6. muutosten jälkeenkin. Poikkeusreittiaiheisia kuvia näkyy alkaen tästä kuvasta.
 
Inter Kuljetus Oy on tehnyt esityksen alihankkijan käyttämisestä kaupunkiliikenteen liikennöintisopimuksessa (Yhla 3908/2016). Alihankkijaksi esitetään Lehdon Liikenne Oy:tä 4.6.2017 alkaen. Sopimuksessa on useita linjoja, mutta pääasiallinen alihankinta kohdistuu linjalle 4 Tarvasmäki – Kettumäki yhden auton liikenteeseen. Joukkoliikennejaosto hyväksyi esityksen 16.5.2017 kokouksessaan.

Kesällä 2017 Inter Kuljetuksen voittamilla linjoilla liikkuu autoja seuraavasti: linja 2 (1 auto), linja 4 (2 autoa), linja 12 (1 auto) ja linja 13 (1 auto) eli yhteensä 5 autoa. Talveksi linjalle 2 tulee toinenkin auto liikenteen tihentyessä tunnin vuorovälistä puolen tunnin vuoroväliin.
 
Inter Kuljetus Oy on tehnyt esityksen alihankkijan käyttämisestä kaupunkiliikenteen liikennöintisopimuksessa (Yhla 3908/2016). Alihankkijaksi esitetään Lehdon Liikenne Oy:tä 4.6.2017 alkaen. Sopimuksessa on useita linjoja, mutta pääasiallinen alihankinta kohdistuu linjalle 4 Tarvasmäki – Kettumäki yhden auton liikenteeseen. Joukkoliikennejaosto hyväksyi esityksen 16.5.2017 kokouksessaan.

Kesällä 2017 Inter Kuljetuksen voittamilla linjoilla liikkuu autoja seuraavasti: linja 2 (1 auto), linja 4 (2 autoa), linja 12 (1 auto) ja linja 13 (1 auto) eli yhteensä 5 autoa. Talveksi linjalle 2 tulee toinenkin auto liikenteen tihentyessä tunnin vuorovälistä puolen tunnin vuoroväliin.
Vähän näyttää siltä, että kesällä interillä ei taida mitään ennen näkemätöntä kalustoa liikenteessä olla, kun tämä alihankintakuviokin nyt käynnistyy. Eli 3x säffle, 1× ikarus ja 1x omnilink kesäajan kalustona. Mutta katsotaan, voihan sitä jotain yllättävääkin ilmaantua.
Kuullemma Pekola olisi voittanut ilmeisesti kaiken kilpailussa olleen seutuliikenteen joten varmuudella interin säfflet sitten paikkuriin...
 
Vähän näyttää siltä, että kesällä interillä ei taida mitään ennen näkemätöntä kalustoa liikenteessä olla, kun tämä alihankintakuviokin nyt käynnistyy. Eli 3x säffle, 1× ikarus ja 1x omnilink kesäajan kalustona. Mutta katsotaan, voihan sitä jotain yllättävääkin ilmaantua.
Kuullemma Pekola olisi voittanut ilmeisesti kaiken kilpailussa olleen seutuliikenteen joten varmuudella interin säfflet sitten paikkuriin...
Pekoloiden omistamat ja johtamat yhtiöt (Pekolan Liikenne ja Mikkolan Liikenne) todellakin korjasivat potin kokonaisuudessaan. Suurella osalla sopimuksista liikenne alkaa 4.6. ja lopuilla 10.8. Useiden seutulinjojen kesäkauden aikataulut on julkaistu jo netissä. Jostain syystä liikennöitsijätietona näkyy joidenkin seutuaikataulujen yhteydessä edelleen Inter Kuljetus, kuten:
Linjojen 600 - 602 ja 700 - 702 aikataulu internetissä. (Tilanne 20.5.2017)
 
Vaikka ei vielä havaintoja linjalta niin Hämeen Linjan varikolla oli Länsilinjojen autot #90, #92, #97 ja #15. Jokunen muu auto löytyy Turengin ala-asteen pihasta
 
4.6.2017

Inter Kuljetuksen hoitamalla uudella linjalla 4 alkoi liilkenne ex Tammelund 4:llä. Auto liikkuu edelleen HSL-asussa.

EDIT: Samalle linjalle tuli myös toinen HSL-välinen ex Tammelundin Liikenne. Linjaa 2 Inter Kuljetus ajoi avauspäivänä entisellä esittely-VDL:llä ENB-462. Linjan 5 ensimmäinen lähtö hoitui Länsilinjojen autolla #15. Se esiintyy Tampereen joukkoliikenteen tilaajaväreissä.

Näitä ja muita havaintoja voi tarkistella myös tämän kuvaston avulla.
 
Viimeksi muokattu:
4.6.2017

Inter Kuljetuksen hoitamalla uudella linjalla 4 alkoi liilkenne ex Tammelund 4:llä. Auto liikkuu edelleen HSL-asussa.

EDIT: Samalle linjalle tuli myös toinen HSL-välinen ex Tammelundin Liikenne. Linjaa 2 Inter Kuljetus ajoi avauspäivänä entisellä esittely-VDL:llä ENB-462. Linjan 5 ensimmäinen lähtö hoitui Länsilinjojen autolla #15. Se esiintyy Tampereen joukkoliikenteen tilaajaväreissä.

Näitä ja muita havaintoja voi tarkistella myös tämän kuvaston avulla.


Mielestäni tämä HSL:n ja Nyssen tilaajaväreissä liikennöiminen ei ole kovinkaan ryhdikästä toimintaa ko. yrityksiltä. Nähtäväksi jää, ottaako Hämeenlinnan kaupunki tilaajana oppia tulevissa kilpailuissa, vaatimalla yhdenmukaista asua bussikalustolle - joukkoliikenteen käyttäjämäärien positiivinen kehityssuunta kuitenkin lähtee luotettavuudesta, saavutettavuudesta sekä hyvästä brändistä.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:44 ----------

Hämeenlinnan paikallisliikenteestä tutun Vekka Liikenne Oy:n (Hämeenlinnan) varikolla seisoo rivissä nyt myös Volvo 8700 -teli OXI-676. Se on väriltään punainen. Kyseisen telibussin tehtävät saattavat kesän jälkeen löytyä Kajaanista, jonka liikenteeseen vaadittiin myös runsaspaikkaista kaupunkiautoa.

Ko. auto siirtyy Kajaaniin kylkinumerolla #11, kuten myös Vest:it.
 
Mielestäni tämä HSL:n ja Nyssen tilaajaväreissä liikennöiminen ei ole kovinkaan ryhdikästä toimintaa ko. yrityksiltä. Nähtäväksi jää, ottaako Hämeenlinnan kaupunki tilaajana oppia tulevissa kilpailuissa, vaatimalla yhdenmukaista asua bussikalustolle - joukkoliikenteen käyttäjämäärien positiivinen kehityssuunta kuitenkin lähtee luotettavuudesta, saavutettavuudesta sekä hyvästä brändistä.

Toivottavasti tämä on Länsilinjojen osalta tilapäistä ja tilanne muuttuu uusien bussien tullessa liikenteeseen. Tosin syksymmällä Inter Kuljetuksen linjoilla värikirjo varmaan vain kasvaa ja niillä nähdään sitten Tukholmankin tilaajaväritystä.

Suurimmassa osassa Suomen keskisuuria kaupunkeja bussikalusto muuttui ihan edustavaksi vuonna 2014 ja Hämeenlinnassakin kalustoon tuli silloin parannus. Nyt tämän värikirjon myötä bussit muistuttavat taas entisiä Neuvostoliiton alueen kaupunkeja 15 vuotta sitten.
 
Takaisin
Ylös