Hämeenlinnan paikallisliikenne

Hämeenlinnan seutuliikenteessä tuli havaittua tänään varsin yllättäviä autoja. Miodexilla Hml-Lammi-Lahti vuoroilla kolmikko EVV-375, OLZ-800 sekä BUC-339. Näistä viimeinen on Volvo 9700H NG -teli, ilmeisesti Ruotsista uitettu.

Mutta se yllättävin havainto oli koululaisia jostain Turengin suunnalta kuljettanut nivelbussi, AOY-371! Kenen autosta kyse, sitä en tiedä.
 
Miodexilla Hml-Lammi-Lahti vuoroilla kolmikko EVV-375, OLZ-800 sekä BUC-339. Näistä viimeinen on Volvo 9700H NG -teli, ilmeisesti Ruotsista uitettu.

Käsittääkseni tämä BUC-339 olisi jonkinlainen laina-auto Buslandilta? Jossa olisi tekeillä (laitettavana) Miodexille jokin auto...
 
Hämeenlinnan sisäisellä linjalla 11 liikkui 19.10. poikkeuksellisesti vain 11,2-metrinen Scania L94 UB / Vest Vekka Liikenne #27. Linja 11 on kierrätyksessä linjan 1 kanssa, joten auto on varmasti ajanut monta kertaa Kukostensyrjäänkin. Kaiken lisäksi tämän ketjun iltaan kuuluu jokunen kierros linjalla 3 (ensimmäinen kolmonen tällä lähtöketjulla lähtee Loimalahdesta klo 18.00 eli aika pian tämän viestin postaamisen jälkeen).
 
Marraskuu alkoi Hämeenlinnan linjalla 3 kovin nostalgisissa merkeissä. Ainakin iltapäivällä (1.11.) linjan kaikki kolme bussia olivat Helsingin Bussiliikenteen entisiä Scania N94 / Lahti -katureita vuosilta 2000 - 2001. Autot ovat Vekka Liikenteen #22, #23 ja #25. Kaksi ensin mainittua ovat Lahti 402 -korisia auton #25 ollessa kaikkien aikojen ensimmäinen Scala.
 
20.8.2018

Hämeenlinnan Bussiliikenne #53 (VZZ-366) liikkui seutulinjalla 401, lähtöaika Verkatehtaan pysäkiltä klo 15:05.

VZZ-366 on entinen Norjan Nobinan bussi nro #1060, Volvo B7R / 8700 (korkealattiainen). Hämeenlinnan Bussiliikenteellä on toinenkin samanlainen, VZZ-368, ex Nobina Norja #1062.

Vekka Liikenne Oy käyttää nimeä Hämeenlinnan Bussiliikenne Hämeenlinnan paikallis- ja koululaisliikenteen osalta. Kajaanissa käytetään perinteistä nimeä (Vekka Liikenne). Tilausliikennepuoli tunnetaan Vekka Toursina.
 
Ilmeisesti lisää kalustoa tullut Rattivaunun postauksen jälkeen, teli-scala RSB-480 havaittu tänään Turengissa. Auto on 2003 mallinen ex KR-Trafik http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=14503

Jääkö sit Hämeenlinnaan vai meneekö Kajaaniin, aika näyttää.
Eilen (27.9.) aika näytti sillä tavoin, että kyseinen bussi ajoi Hämeenlinnan linjalla 3. Tunnukset Hämeenlinnan Bussiliikenne antavat sellaista viitettä, että ihan hetkeen auto ei olisi siirtymässä Kajaaniin. Pian kuvien ottamisen jälkeen alkoi iltaliikenne, johon sisältyi myös kierroksia linjalla 1.
 
3.11.2018 (Pyhäinpäivä)

Hämeenlinnan Bussiliikenne #22 (ex HelB #12 exex HKL-BL #12) näyttää liikennöivän aamun ensimmäisistä kierroksista alkaen Hämeenlinnan sisäisiä linjoja 1 ja 3 vuorotellen. Autolla on ikää vasta 18 vuotta. Ensimmäisten sivujen aikaan kaupungissa ei taida muita paikallisbusseja edes liikkua.
 
4.1.19

Vekka #12 Hämeenlinnan linjalla 3. Aiemmin tämä Volvo 8700 liikkui Kajaanin paikallisliikenteessä.
 
4.1.19

Vekka #12 Hämeenlinnan linjalla 3. Aiemmin tämä Volvo 8700 liikkui Kajaanin paikallisliikenteessä.
Tätä voidaan täydentää sellaisella tiedolla, että tunnuksia Hämeenlinnan Bussiliikenne ei näy. Sitä vastoin jotkut Kajaanin joukkoliikenne -tyyppiset teippaukset näyttäisivät edelleen bussissa olevan (joskin nämä tunnukset ovat kovin pieniä ja jopa huomaamattomia).

Mutta ei tässä vielä kaikki: Hämeenlinnan linjalla 3 oli alkuillan aikana toinenkin Volvo 8700, mutta ei low entry vaan korkealattiainen auto #53 eli VZZ-366. Ihan vähään aikaan ei ole tainnut Hämeenlinnan kaupunkilinjoilla (linjoilla jotka pysyvät nk. Kanta-Hämeenlinnan alueella tai ulottuvat Hattulan puolelle enintään Parolaan / Parolannummelle) mennä korkealattiabusseja. Tällaisen näyn muistan toukokuun lopulta 2014.
 
Miodexin ja Vekka Liikenteen Facebook-sivuilta löytyvä tiedote leveämmistä hartioista...

Miodex Oy ja Vekka Liikenne Oy ovat sopineet toimintojensa yhdistämisestä. Yhdistämisellä tavoitellaan vahvempaa markkina-asemaa henkilöliikennealalla.

Uusi kokonaisuus luo synergiahyötyjen lisäksi leveämmät hartiat tuleviin sopimus- ja koululaisliikenteen kilpailuihin. Toimintojen yhdistäminen parantaa mahdollisuuksia vastata tilausliikenteen kasvaneeseen kysyntään ja mahdollistaa Vekka Toursin matkatuotannon lisäämisen.

Miodexin hallinnolliset tehtävät siirtyvät asteittain Vekka Liikenteen hallinnon hoidettavaksi ja yhtiöiden toimipaikat yhdistetään Vekka Liikenteen Tiiriön varikolle mahdollisimman pian.

Yhtiöiden henkilöstöä ja kalustoa tullaan käyttämään joustavasti yhtiöiden välillä.

Yhtiöiden toimitusjohtajaksi on nimetty 1.5. alkaen Tomi Vasiljev ja liikenteestä vastaavaksi johtajaksi Tapio Vekka. Tapio Vekka toimii jatkossa myös yhtiöiden hallitusten puheenjohtajana.

Vekka Liikenteen nykyinen tj Karoliina Frank jatkaa Vekka Liikenne Oy:n palveluksessa asiantuntijana.
 
Hämeenlinnaan on saatu ensimmäinen hybridilinja-auto. Hämeen Sanomien nettisivuilla ja painetussa lehdessä (30.8.2019) on juttu aiheesta. Nettikuvassa näkyy Volvo 7900 hybrid tunnuksilla CNK-167. Jutun mukaan se on vuosimallia 2014, ja saman tekstin mukaan se on ollut aiemmin Saksassa. Liikennöitsijä Inter Kuljetus hoitaa tällä autolla pääasiassa linjaa 2.

Hämeen Sanomien uutinen, HäSan sivujen aineisto on suurelta osin maksumuurin takana.
 
Takaisin
Ylös