Hämeenlinnan paikallisliikenne

Hämeelinnassa sattui melko lähellä rautatieasemaa onnettomuus, jossa oli osallisena paikallisliikenteen linja-autoja. YLEn uutinen aiheesta.

YLEn uutissivulla näkyy linja-autoista vain Pekola-yhtiöiden Scania / Vest, seinään törmännyt bussi. Hämeen Sanomien uutisen mukaan tämä auto oli kolhaissut ennen seinää päin ajamista Vekka Liikenteen kaupunkiautoa, joka kuvan mukaan sekin on Scania / Vest.
 

Ilmeisesti myös muukin toiminta loppuu lähipäivinä, sillä yrityksen sivuilla on ajankohtaista-osiossa uutinen
Rajamäki sanoi:
”Linja-autoliikenne lopetetaan 12.9.2014
viikolla 12.9.2014 ja 13.9 ajamme vielä Hauhon linjan ja ensiviikolla Lahti Tampere ajetaan vielä, mutta sen jälkeen emme aja edes tilausajoja. Lammi varikko on myytävänä ja jokusia linja-autoja on vielä kaupan. Ely keskus ei jatka linjoja vaan ne loppuu kokonaan.”
http://www.rajamaki.info/fi/ajankohtaista/246-linja-autoliikenne-lopetetaan-12-9-2014.html

Jos en väärin muista, niin osa kilpailutuskohteista oli ainaki kesään 2016 voimassa. Eli ei taida olla ELYn vika kuitenkaan että ajot päättyy?
 
Luonnos Hämeenlinnan uudeksi paikallisliikennelinjastoksi, joka tulee voimaan kesällä 2017, on julkaistu netissä. Muutokset tulisivat luonnoksen mukaisina olemaan huomattavia verrattuna nykyiseen linjastoon. Siiriin ei aikaisemmin ole mennyt edes palvelulinjan (pikku)bussi, ja Sammossakin on jouduttu tyytymään yhteen arkisin edestakaisin liikkuvaan palvelubussiin. Nyt kumpaankin olisi tulossa kokopäiväliikennettä.
Luolajan ja Vuorentaan yhteydet muuttuvat aika lailla kun linjojen 1 ja 3 länsipäitä oiotaan matka-aikojen nopeuttamiseksi. Jatkossa Luolajaan ei mennä ykkösellä vaan 2:sella, ja linjalta 3 Vuorentaka poistuu uuden (tai pikemminkin voimakkaasti uusitun) linjan 14 hoitaessa mm. sitä aluetta. Lopullinen linjasto voi aivan hyvin poiketa nyt julkaistusta luonnoksesta.
 
Luonnos Hämeenlinnan uudeksi paikallisliikennelinjastoksi, joka tulee voimaan kesällä 2017, on julkaistu netissä. Muutokset tulisivat luonnoksen mukaisina olemaan huomattavia verrattuna nykyiseen linjastoon. Siiriin ei aikaisemmin ole mennyt edes palvelulinjan (pikku)bussi, ja Sammossakin on jouduttu tyytymään yhteen arkisin edestakaisin liikkuvaan palvelubussiin. Nyt kumpaankin olisi tulossa kokopäiväliikennettä.
Luolajan ja Vuorentaan yhteydet muuttuvat aika lailla kun linjojen 1 ja 3 länsipäitä oiotaan matka-aikojen nopeuttamiseksi. Jatkossa Luolajaan ei mennä ykkösellä vaan 2:sella, ja linjalta 3 Vuorentaka poistuu uuden (tai pikemminkin voimakkaasti uusitun) linjan 14 hoitaessa mm. sitä aluetta. Lopullinen linjasto voi aivan hyvin poiketa nyt julkaistusta luonnoksesta.
Mielenkiintoisia uudistuksia. Aika positiivista monelta osalta, kun joitakin päällekkäisyyksiä poistuu ja joistakin linjoista tulee pituudeltaan ihan eri luokkaa kuin nykyisistä. On myös tajuttu antaa riittävästi ajoaikaa siellä missä siihen on tarvetta. Nykylinjastossa kun on ehkäpä puutteita juurikin tässä suhteessa kun kaikilla linjoilla koitetaan mennä tunnin kierrosajalla joka ei läheskään aina ole riittävä.
Mielenkiintoinen on myöskin tuo uusi heilurilinja 10 ja moni muu...
 
Linjasto kyllä vaikuttaa positiiviselta, tosin kustannukset voivat olla melkoiset nykytilanteeseen nähden. Itse vaihdattaisin tuon 1/3 -parin linjatunnuksen heti kun vuoro siirtyy ajamaan Sammon lenkkiä joko myötä- tai vastapäivään. Tämä myös helpottaisi varmasti monia informaatiojärjestelmiäkin. Ajantasaus toki saa olla tuolla Sammossa.

100-sarjojen linjanumerointi oli rohkea veto myöskin, niissä erityisesti mietityttää, miten jatkossa hoidetaan nykyiset 487:n vuorot Hämeenlinna – Helsinki. Koko matka 403:na vai vaihdetaan vaikka Lopella numeroa?

Palokunnankadun ottaminen käyttöön myös länteen menevillä vuoroilla on hyvä juttu. Toivottavasti ko remontissa kadulta saadaan kivetys pois ja asfaltti tilalle. Ja niin kauan kun ko kadun varrella toimii VPK sikäli jos toimii, varmaan jotain poikkeusjärjestelyjä pysäkkien osalta tarvii tehdä? Muuten voitaisiin nähdä hullunkurisia tilanteita, että hälytysajoneuvon tien tukkii 3 pysäkeillään olevaa bussia tasaamassa keskustan aikaa.
 
100-sarjojen linjanumerointi oli rohkea veto myöskin, niissä erityisesti mietityttää, miten jatkossa hoidetaan nykyiset 487:n vuorot Hämeenlinna – Helsinki. Koko matka 403:na vai vaihdetaan vaikka Lopella numeroa?

403 ei taida soveltua HSL:n numerouudistukseen ja siten käytettäväksi HSL-alueella, ainakaan U-linjana.
 
Linjasto kyllä vaikuttaa positiiviselta, tosin kustannukset voivat olla melkoiset nykytilanteeseen nähden. Itse vaihdattaisin tuon 1/3 -parin linjatunnuksen heti kun vuoro siirtyy ajamaan Sammon lenkkiä joko myötä- tai vastapäivään. Tämä myös helpottaisi varmasti monia informaatiojärjestelmiäkin. Ajantasaus toki saa olla tuolla Sammossa.
Syksyllä tilanteeseen on tullut uutta valoa. Keväällä esiteltyyn luonnokseen on syksyllä saatu joukko päivityksiä, joissa mm. 1 / 3 Sampo-kierros on avattu. Linjan 1 on tarkoitus ajaa entiseen tapaan Loimalahteen vanhalle kääntöpaikalle, mutta toisaalta Loimalahteen ajaisi tämän hetken näkemysten mukaan myös linja 3, mutta Hirsimäen ja Sammon kautta. Linjalla 1 säilyisi vastoin kevään nopeuttamissuunnitelmia Luolajan mutka, koska linjan 2 haluttaisiin sittenkin ajavan jatkossakin Visamäkeen (joskin perinteistä suorempaa reittiä Lahdensivun kautta).

Keväistä hahmotelmaa on siis muokattu aika lailla viime kuukausien aikana. Erityisen painavana syynä on tietenkin talous, osa kunnista ei hyväksy kustannustason nousua nykyiseen verrattuna. Samalla sekavina pidettyjä ratkaisuja on pyritty selkiyttämään. Yllä selostettu linjojen 1 - 3 muutos on vain yksi pieni osa päivityksistä. Keväisiin luonnoksiin verrattuna mm. Laaniityn, Tarvasmäen ja Äikäälän suuntia palvellaan erinumeroisilla linjoilla ja ehkä erilaisella tarjonnalla. Jatkossa kesäliikenne voi olla selvästi hiljaisempaa talviliikenteeseen verrattuna. Tähän asti ero ei ole ollut kovin suuri.

Tuoreimmista suunnitelmista löytyy aineistoa Hämeenlinnan kaupungin kotisivulta. Yhdyskuntalautakunnan joukkoliikennejaoston esityslistoja ja pöytäkirjoja sekä edellisten liitteitä selaamalla saanee parhaan kokonaiskuvan siitä, miltä pohjalta reitit tulevat uusiin tarjouskilpailuihin ja liikenne lopulta käynnistyy kesällä 2017.
 
Vekka Liikenteen uusin tulokas #14, RSL-156, Irisbus Crossway LE ovituksella 2+2+1, liikkuu Hämeenlinnan (ja Hattulan) linjalla 5. Auto lienee peräisin HSL-alueelta.
 
Vekka Liikenteen uusin tulokas #14, RSL-156, Irisbus Crossway LE ovituksella 2+2+1, liikkuu Hämeenlinnan (ja Hattulan) linjalla 5. Auto lienee peräisin HSL-alueelta.
Rekisteröintipäivä 2009-03-20 viittaisi siihen, että kyseessä on ex. Andersson #1 IYX-420. Muita vaihtoehtoja en löytänyt.
 
Rekisteröintipäivä 2009-03-20 viittaisi siihen, että kyseessä on ex. Andersson #1 IYX-420. Muita vaihtoehtoja en löytänyt.
Asia voi hyvinkin olla juuri noin. Auton ovijärjestys ja muu mitoitus paljasti, että historia on toinen kuin Vekan aiemmilla "Crossareilla".
 
Hämeenlinnassakin on edessä täysimittaiseen kilpailutettuun liikenteeseen siirtyminen 4.6.2017 ja samalla linjasto uudistuu. Linjasto ulottuu myös Janakkalaan ja Hattulaan.

Kilpailukohteet ovat:
  1. linja 5 Turenki - Hämeenlinna - Parola - Parolannummi ja linja 10 Turenki - Hämeenlinna - Vähänummi - Parola. 5 autoa. Sopimuskausi 4.6.2017 - 3.6.2023 + 4 vuoden optio
  2. linja 2 Visamäki - Aulanko. 2 autoa. Sopimuskausi 4.6.2017 - 4.6.2022 + 3 vuoden optio.
  3. linja 4 Tarvasmäki - Rantatie - Katuma - Katinen - Poltinahontie - Kettumäki ja linja 12 Siiri - Tampereentie - Kettumäki. 3 autoa. Sopimuskausi 4.6.2017 - 4.6.2022 + 3 vuoden optio.
  4. linja 13 Miemala - Laaniitty. 1 auto. Sopimuskausi 4.6.2017 - 30.5.2020 + 2 vuoden optio.
  5. linja 14 Rautatieasema - Loimalahti - Hirsimäki - Mäkelä - Tiiriö, linja 16 Rautatieasema - Linja-autoasema - Moreeni ja linja 17 Rautatieasema - Tampereentie - Mäkelä - Tiiriö. 3 autoa. Sopimuskausi 4.6.2017 - 30.5.2020 + 2 vuoden optio.
Kalustovaatimuksena kohteissa 2 - 5 on matalalattiainen tai puolimatalalattiainen kalusto, päästötaso vähintään Euro 4, kaluston keski-ikä korkeintaan 10 vuotta ja maksimi-ikä 16 vuotta. Kohteessa 1 vaatimukset on muuten samat, mutta kolmen bussin on oltava päästöluokitukseltaan vähintään Euro 5 ja keski-ikävaatimus on 9 vuotta.

Ansaintamallina on bruttomalli.

Kilpailutuksen tarjouspyyntö
 
Ylläolevan viestin perusteella joku voisi luulla, että Loimalahteen ja Hirsimäkeen pääsisi vain linjalla 14 ja Harvoilaan / Siiriin vain linjalla 12. Aivan näin ei asia ole.

Tosiasiassa linjastouudistukseen kuuluu myös paketti 6 eli "sairaala" (näkyy kuukanko:n ilmoittaman linkin takaa liitteestä 6), joka hoidetaan ensimmäiset kolme vuotta nykyisten sopimusten jatko-optiolla. Täten uuden linjaston linjat 1, 3 ja 11 eivät sisälly nyt julkaistuihin kohteisiin, vaan niitä ajetaan vanhojen optioiden pohjalta 30.5.2020 asti.

Linjojen 1, 3 ja 11 reitit:

1 Loimalahti - Luolaja - Kukostensyrjä
3 Loimalahti - Hirsimäki - Ruununmylly - Harvoilanmäki
11 Loimalahti - Katinen - Katuma - Äikäälä

Linjaa 11 liikennöidään vain kouluvuoden aikana.
 
Takaisin
Ylös