Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

Linjan 435 lakkauttamisella ei nyt taida hirveästi olla merkitystä Juvankartanossa vuorovälin kannalta koska se kulkee vain ruuhka-aikaan ja vielä ruuhkasuuntaa vastaan. Linja 435 nyt siis korvautuu linjalla 437K ja Koskelon osuus hoituu linjalla 566. Suunnitelmassa on kyllä paljon epäkohtia kuten esimerkiksi Martinlaaksossa Kivimäen alue. Linja 421 lakkaa jonka jälkeen Kivimäen kautta ei kulje enää mikään bussi. On kai ajateltu että sieltä pystyy kyllä kävelemäänkin juna-asemalle. Sitten Rajatorpasta Nuijatieltä häviää linja 332 joten ainoa mahdollisuus päästä Vihdintien suuntaan on kävellä melkoinen matka Köysikujan pysäkille linjalle 300. Rajatorppalaiset eivät siis kauaa saa nauttia halvemman B-vyöhykkeen eduista jos sattuu käymään töissä muualla kuin kehäradan varrella.

435 ja 437K ei enää kulje Juvankartanosta, ja kyllä, se heikentää jo vuoroväliä huomattavasti. Tietenkin on vaikea huomata epäkohtia niissä yhteyksissä, mitä ei itse käytä, mutta jos koko liityntälinjasysteemiä perustellaan tiheämmillä vuoroväleillä, se ei millään tavalla toteudu Juvankartanossa, vaan vuoroväli sekä palvelu päinvastoin huonontuu.
 
435 ja 437K ei enää kulje Juvankartanosta, ja kyllä, se heikentää jo vuoroväliä huomattavasti. Tietenkin on vaikea huomata epäkohtia niissä yhteyksissä, mitä ei itse käytä, mutta jos koko liityntälinjasysteemiä perustellaan tiheämmillä vuoroväleillä, se ei millään tavalla toteudu Juvankartanossa, vaan vuoroväli sekä palvelu päinvastoin huonontuu.

Ruuhka-aikaan Niipperin, Juvankartanon ja Myyrmäen välillä tulee kulkemaan 436/437 busseja tasaisen 10 minuutin välein. Eiköhän tämä ole aivan riittävä vuoroväli rivitalovaltaisella alueella. Päivälläkin yhteinen vuoroväli näyttää olevan 15 minuuttia. Sen verran työni puolesta siellä Niipperin suunnassa liikun, että olen huomannut 436:n ajelevan päivällä hyvin tyhjänä. Ruuhka-aikaan varmasti kuormittuu hyvin työmatkalaisista mutta muuten on hiljaista.
 
Ruuhka-aikaan Niipperin, Juvankartanon ja Myyrmäen välillä tulee kulkemaan 436/437 busseja tasaisen 10 minuutin välein. Eiköhän tämä ole aivan riittävä vuoroväli rivitalovaltaisella alueella. Päivälläkin yhteinen vuoroväli näyttää olevan 15 minuuttia. Sen verran työni puolesta siellä Niipperin suunnassa liikun, että olen huomannut 436:n ajelevan päivällä hyvin tyhjänä. Ruuhka-aikaan varmasti kuormittuu hyvin työmatkalaisista mutta muuten on hiljaista.

Ruuhkassa 437K ei enää tule Juvankartanon ohi, kun korvaa 435 pohjois-suunnasta kulkien.. Raivostuttavintahan tässä on se, että elokuusta 2019 vuoroväli saadaan myös ruuhkan ulkopuolella niin hyväksi, ettei tässä suunnitelmassa se parane lainkaan tai mitättömän vähän. Vaikka koko liityntälinjasysteemiä perustellaan enimmäkseen nimenomaan nykyistä tiheämmillä vuoroväleillä; tämä lupaus ei päde Niipperin ja erityisesti Juvankartanon alueilla.
 
Toisin sanoen kun katkaistut linjat lasketaan yhteen linjan 300 autotarpeen kanssa, niin linjastouudistus vaatii enemmän autoja kuin nykyjärjestelmä eikä siten ole halvempi vaan kalliimpi.

Jos linja 300 korvaa lakkautettavat linjat 321(8 autoa), 322(8 autoa), 332(6 autoa) ja näiden yhteenlaskettu autotarve aamuruuhkassa on 22 autoa, niin ainakin minun laskupään mukaan tästä syntyy viiden auton säästö jos kerran 300:n autotarve ruuhkassa on 17 autoa.
 
Jos linja 300 korvaa lakkautettavat linjat 321(8 autoa), 322(8 autoa), 332(6 autoa) ja näiden yhteenlaskettu autotarve aamuruuhkassa on 22 autoa, niin ainakin minun laskupään mukaan tästä syntyy viiden auton säästö jos kerran 300:n autotarve ruuhkassa on 17 autoa.

Älkää sotkeko linjaa 321 tähän keskusteluun, koska se ei ole lakkautettavien joukossa. Tai jos se lähtee, on saatava tilalle joku toinen joka kulkee Järvenperään-Vanhakartanoon Turuntietä pitkin.

t. Rainer
 
Älkää sotkeko linjaa 321 tähän keskusteluun, koska se ei ole lakkautettavien joukossa. Tai jos se lähtee, on saatava tilalle joku toinen joka kulkee Järvenperään-Vanhakartanoon Turuntietä pitkin.

t. Rainer

Linja 321 on lakkautettavien listalla, ja sitä ei olla korvaamassa millään muulla linjalla, siinä, missä muitakaan suoria menetettäviä linjoja..
 
Älkää sotkeko linjaa 321 tähän keskusteluun, koska se ei ole lakkautettavien joukossa. Tai jos se lähtee, on saatava tilalle joku toinen joka kulkee Järvenperään-Vanhakartanoon Turuntietä pitkin.

t. Rainer

Paitsi että se on lakkautettavat linjat -listassa heti ensimmäisenä.

Jos linja 300 korvaa lakkautettavat linjat 321(8 autoa), 322(8 autoa), 332(6 autoa) ja näiden yhteenlaskettu autotarve aamuruuhkassa on 22 autoa, niin ainakin minun laskupään mukaan tästä syntyy viiden auton säästö jos kerran 300:n autotarve ruuhkassa on 17 autoa.

300 korvaa lisäksi 345:sta eli 4 vielä tuon 22 auton lisäksi.
 
Paitsi että se on lakkautettavat linjat -listassa heti ensimmäisenä.
Kylläpä on kiertoa! Aluksi luvattiin että se 321 jätetään. Täytyy olla virhe! Järvenperästä ei pääse millään linjalla enää Vihdintien varrelle edes. 566 joka kulkee kehäkolmosen suuntaan ei korvaa, ja senkin vuoroväli on puoli tuntia.

Mnua vainoaa suorastaan HSL:n bussilinjojen lakkautukset. Edellisessä paikassa otettiin 19 pois tosin kerkesin muuttamaan ennenkuin toteutui. Sitten tullaan ottamaan 227 Espoon keskukseen pois, ja nyt ainoa suora linja Helsinkiin lähtisi!

t. Rainer
 
Kylläpä on kiertoa! Aluksi luvattiin että se 321 jätetään. Täytyy olla virhe! Järvenperästä ei pääse millään linjalla enää Vihdintien varrelle edes. 566 joka kulkee kehäkolmosen suuntaan ei korvaa, ja senkin vuoroväli on puoli tuntia.

t. Rainer

Vanhakartano/Järvenperän yhteys Vihdintien varteen onnistuu suunnitelman mukaan tulevaisuudessa kahdella vaihdolla. 236/239+565+300. Nämä vaihdot nyt sentään onnistuvat samoilta pysäkeiltä mutta on selvää että matka-aika nykyisestä kasvaa kahden vaihdon myötä. Jos taas matka suuntautuu Esimerkiksi Pitäjänmäelle tai Mannerheimintien varrelle, niin silloin matka onnistuu yhdellä vaihdolla 236/239+200(Turuntie)
 
Vanhakartano/Järvenperän yhteys Vihdintien varteen onnistuu suunnitelman mukaan tulevaisuudessa kahdella vaihdolla. 236/239+565+300. Nämä vaihdot nyt sentään onnistuvat samoilta pysäkeiltä mutta on selvää että matka-aika nykyisestä kasvaa kahden vaihdon myötä. Jos taas matka suuntautuu Esimerkiksi Pitäjänmäelle tai Mannerheimintien varrelle, niin silloin matka onnistuu yhdellä vaihdolla 236/239+200(Turuntie)

Ja Konalan työpaikka-alueelle pääsee Leppävaarasta 553:lla eli sinnekin pääsee Järvenperästä yhdellä vaihdolla.
 
Höseli taitaa tehdä linjastospagetista rakettispagettia. Espoon rahat ei enää riitä parempaan, kun metro syö kaiken.
 
Vanhakartano/Järvenperän yhteys Vihdintien varteen onnistuu suunnitelman mukaan tulevaisuudessa kahdella vaihdolla. 236/239+565+300. Nämä vaihdot nyt sentään onnistuvat samoilta pysäkeiltä mutta on selvää että matka-aika nykyisestä kasvaa kahden vaihdon myötä. Jos taas matka suuntautuu Esimerkiksi Pitäjänmäelle tai Mannerheimintien varrelle, niin silloin matka onnistuu yhdellä vaihdolla 236/239+200(Turuntie)

Tuon tiedän mutta sekin reitti hitaampi, koska Turuntie ei vedä ruuhka-aikan varsinkin ja ennen kaikkea sapettaa ett suora yhteys Helsingin keskutaan katoaisi .
Erikoista että omalla autollakaan en ole päässyt Pitäjänmäelle kuin 5 minuuttia nopeammin kuin 321:lla.

Jos näette vihaisen tyypin Myyrmäen asukastilaisuudessa huomenna niin se on minä.

t. Rainer
 
Itse pääsen osallistumaan Kalajärven tilaisuuteen. Onkohan siellä vielä enemmän vihaisia. Nyt aletaan päästä jyvälle tuosta mahdollisen uudistuksen tarvitsemasta kalustomäärästä. Tässä välissä onkin sitten hyvä ottaa keskusteluun mukaan tuo runkolinjan käsite. Oranssit tiheästi kulkevat autot, jotka eivät pysähdy joka pysäkillä, jotta matka-aikaan tulee sujuvuutta. Nykyiset runkolinjat kulkevat poikittain ja sieltä onkin löytynyt pysäkkejä, jotka runkolinja ohittaa.

Mutta mites sitten Mannerheimintiellä ja Vihdintiellä ? Vihdintiellä harvennettiin pysäkkejä ja toisaalta Manskulla niitä ei nytkään ole liian tiheässä. Liikenne on kulkenut busseilla sujuvasti, koska useasti joka pysäkiltä ei kyytiin tulijoita. Mitkäs pysäkit sitten 300-linjalla eivät tule runkolinjapysäkeiksi ? Jos joku tietää oli kiva kuulla sekä toisaalta millä painotuksilla valinta tehdään.
 
Takaisin
Ylös