- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Autoilevaa kansaa katsellessani olen tullut monesti miettineeksi, miten moni oikeasti tykkää autoilla ja miten moni vain autoilee muiden vaihtoehtojen ollessa liian huonoja.
Itse uskoisin niin, että melko harvoille autoilu on sellainen itseisarvo ja useimmille ei ole väliä, miten liikkuvat, kunhan valittu vaihtoehto on kätevä ja mukava. Nämä ihmiset voivat Helsingin keskustassa kulkea ratikalla, lähiössä vaikka pyörällä ja maalla autoillen, eivätkä ole sen suuremmin kiinnostuneita liikenneasioista, kunhan matka sujuu paikasta A paikkaan B. Autoista kiinnostuneistakin osa harrastaa autoja muiden mielekkäiden vaihtoehtojen puutteessa. Esimerkiksi maaseudulla kun ei ole paljoa muutakaan tekemistä, niin nuoret ajavat pikkukaupunkien pääkatuja edes takaisin autoilla. Helsingissä tällaista esiintyy vähäisemmässä määrin, kun on mielekkäämpääkin tekemistä.
Voisi ajatella, että jos vain niin päätettäisiin, voitaisiin ihmisiä herätellä huomaamaan autoilun haitat ja tehdä siitä epäsuosittu vaihtoehto. Ihan kuin on saatu ihmisiä vähentämään tupakointia, ajattelemaan ilmastonmuutosta ja ikävä kyllä, myös kuluttamaan reippaasti.
Jos voimme ajatella, että ihmiset ovat osanneet sopeutua nykyelämän olosuhteisiin ilman sen suurempia nurinoita, niin ei se autoilun ja nurmijärveläisen omakotiunelman loppuminen lopulta ole ihmisten mielestä niin kamalaa, vaikka alussa se saattaa siltä tuntuakin. Sitten he vain sopeutuvat, kuten kaikkiin muihinkin muutoksiin ja elämä jatkuu. Mutta kuka uskaltaisi ottaa kissan pöydälle, vaikka joutuisi kansan syvien rivien epäsuosioon aluksi? Tuleeko autoilun rajoittaminen pikku hiljaa vai kertaheitolla joku päivä?
Itse uskoisin niin, että melko harvoille autoilu on sellainen itseisarvo ja useimmille ei ole väliä, miten liikkuvat, kunhan valittu vaihtoehto on kätevä ja mukava. Nämä ihmiset voivat Helsingin keskustassa kulkea ratikalla, lähiössä vaikka pyörällä ja maalla autoillen, eivätkä ole sen suuremmin kiinnostuneita liikenneasioista, kunhan matka sujuu paikasta A paikkaan B. Autoista kiinnostuneistakin osa harrastaa autoja muiden mielekkäiden vaihtoehtojen puutteessa. Esimerkiksi maaseudulla kun ei ole paljoa muutakaan tekemistä, niin nuoret ajavat pikkukaupunkien pääkatuja edes takaisin autoilla. Helsingissä tällaista esiintyy vähäisemmässä määrin, kun on mielekkäämpääkin tekemistä.
Voisi ajatella, että jos vain niin päätettäisiin, voitaisiin ihmisiä herätellä huomaamaan autoilun haitat ja tehdä siitä epäsuosittu vaihtoehto. Ihan kuin on saatu ihmisiä vähentämään tupakointia, ajattelemaan ilmastonmuutosta ja ikävä kyllä, myös kuluttamaan reippaasti.
Jos voimme ajatella, että ihmiset ovat osanneet sopeutua nykyelämän olosuhteisiin ilman sen suurempia nurinoita, niin ei se autoilun ja nurmijärveläisen omakotiunelman loppuminen lopulta ole ihmisten mielestä niin kamalaa, vaikka alussa se saattaa siltä tuntuakin. Sitten he vain sopeutuvat, kuten kaikkiin muihinkin muutoksiin ja elämä jatkuu. Mutta kuka uskaltaisi ottaa kissan pöydälle, vaikka joutuisi kansan syvien rivien epäsuosioon aluksi? Tuleeko autoilun rajoittaminen pikku hiljaa vai kertaheitolla joku päivä?