Millaisia ajatuksia teissä herättää näämä väitteet, pitäisikö joukkoliikenne-opreaattoreilla olla mainoksia TV:ssä ja millaisia?
Hyvä Rainer, puutut erittäin tärkeään ja vähän keskusteltuun asiaan!
Ihmettelin samaa joskus vuosia sitten, ja juttelin siitä muutamien alan toimijoiden kanssa. Minulle vastattiin, ettei joukkoliikenteen mainontaa pidettäisi hyvänä, vaan sillä luotaisiin jotenkin epäluotettavaa mielikuvaa joukkoliikenteestä samanlaisena höpöhöpönä kuin kaikki muukin roska, jota mainostetaan. Eli joukkoliikenne on vakava asia, joka ei alennu mainonnan alttarille.
Tämän jälkeen mm. VR Oy on aloittanut näkyvät ja positiivista mielikuvaa ja palautetta saaneet kivimiesmainoksensa. Muistan itsekin keränneeni joskus lehdistä VR:n (ei ollut silloin Oy) mainoksia, kun ne olivat niin harvinaisia. Sitten - onneksi - niitä alkoi olla niin paljon, että lopetin. Ja ilmeisesti VR Oy:n mainonta on tepsinyt. Monin paikoin palvelu on heikentynyt ja hinta noussut, mutta matkamäärä kasvaa silti.
Tällä foorumilla olemme kerranneet joukkoliikenteen erinomaisuutta, jonka perusteella luulisi melkein kaikkien kiljuen ahtautuvan busseihin ja juniin. Mutta kun keskustelee "tavallisten" ihmisten kanssa, heille ei tule edes mieleen mitään hyvää joukkoliikenteestä. Vaan sitä todellakin pidetään vain niiden onnettomien juttuna, joiden on pakko käyttä joukkoliikennettä. Sillä Autoliiton taannoisen MAINOStarran mukaan: "Auto - sillä kulkee kaikki".
Joukkoliikenne on usein viranomaistoimintaa, ja siihen ei kuulu markkinointi. Siinä varmaan suurin syy siihen, miksi ei mainosteta. YTV viritti pari vuotta sitten mainoskampanjaa. Suuri vaikeus asiassa oli saada hyvää mainostoimistoa tekemään hyvää kamppanjaa. Aihe oli liian vieras. Se, mitä syntyi, oli minusta aika aneemista. VR Oy:n kampanjoissa on ollut ideaa ja otetta, mainonta on ollut oikeasti hyvää. Ja hyvä mainonta tehoaa.
Mainonnan vierastaminen on minusta typeryyttä. On mainonnasta mitä mieltä hyvänsä, mielipide ei poista sitä tosiasiaa, että ihmiset ovat tottuneet elämään mainonnan kanssa. Se on tapa saada asioista ja tuotteista tietoa. On totuttu siihen, että kaikkea tyrkytetään. Ei tarvitse ottaa itse selvää mistään, eikä sitten oteta eikä edes osata ottaa itse selvää. Kyse on vähän kuin sodankäynnissä. Muut valitsevat aseet. Jousipyssyllä ei voita rynnäkkökiväärin kanssa taistelevaa, vaikka kuinka selittäisi, että jousipyssy on eettisempää jne.
Minusta joukkoliikenteen mainonnalla olisi erinomaiset eväät ottaa ja voittaa ihmisten sielut. Ensinnä jos ajatellaan, mitä autoista mainostetaan. Automainonta panostaa autossa viihtymiseen. Eli piiloviesti on, että autossa on kurjaa, joten autossa oleminen yritetään kuvata siten, ettei se pitkästyttäisi ja harmittaisi. Yritetään tarjota tekemistä ihmisille, jotka eivät voi tehdä mitään muuta kuin istua ja odottaa. Automainos kun ei voi markkinoida pääsemistä paikasta toiseen, eli sitä, mitä varten auto periaatteessa on olemassa. Sillä ei ole mitään kehuttavaa ruuhkassa tai pysäköintipaikan etsimsesä, ei myöskään likaisissa parkkihalleissa tai kävelemisessä loskaiseslla parkkikentällä. Automainos ei voi edes luvata nopeutta ja täsmällisyyttä, vaikka huippunopeus autolla olisi mitä vain.
Joukkoliikenne voisi mainostaa itse matkaa, siis pääsemistä määränpäähän. Tietenkin joukkoliikenne voi mainostaa myös sitä vaunussa olemista. Sillä siinä onkin jotain mainostamista, koska joukkoliikenteessä on niin monia mahdollisuuksia käyttää aikaa jopa hyödykseen.
Mainostamiseen liittyy myös vastuu, joka sekin voi olla viranomaisvetoiselle toiminnalle vierasta. Mutta se olisi joukkoliikenteelle vain eduksi. Eli ei voi kehua, jos ei ole kehumista. Mainonta panisi joukkoliikenteestä vastuulliset miettimään joukkoliikennettä asiakkaan kannalta. Asioita suunniteltaisiin muustakin lähtökohdasta kuin kustannusten minimoimisesta ja suunnittelun ja ylläpidon yksinkertaistamisesta. Miten esimerkiksi mainostaisit HKL:n Iso liityntä -suunnitelmaa? "Siirry sinäkin suorasta ja nopeasta bussista liityntäliikenteeseen! Nautit virkistävästä kävelystä heti kohta kun olet löytänyt istumapaikan liityntäbussissa. Voit treenata seisomalihaksiasi metrossa ja nauttia omasta suihkunraikkaudestasi. Saat herätä vartin aikaisemmin kuin ennen näkemään kaupungin jännittävää aamua." Kyllähän mainosmies kääntää kaiken eduksi - kuten tekee autollekin.
Antero