Loppujen lopuksi: melkein olisi ollut halvempaa ajella henkilöautolla kylälle ja maksaa pysäköinnistä, nyt matkaliput ja pari kaljaa tekivät saman kulun.
Mitenkähän Antti tämän lasket? Ei kai vaan taas pelkällä bensan hinnalla? Moitit HKL:ää siitä, ettei eläkeläinen saa matkustaa ilmaiseksi. Mahdatko saada vakuutusyhtiöltä eläkeläisenä ilmaisen liikennevakuutuksen ja autokaupasta eläke-etuna ilmaisen auton oltuasi koko ikäsi autokaupan asiakas ennen eläkkeelle pääsyä?
Et saa ilmaista vakuutusta etkä autoa, etkä edes vaadi. Niinpä väitän, että lasket väärin. Myy autosi, niin säästät vakuutuksen maksun, jolla voit ostaa matkakortillesi aikaa koko vuodeksi. Jos saat täyttä kansaneläkettä, 366 päivän lippusi Helsingissä (sillä voit kuvailemasi kierroksen tehdä) maksaa 232,70 € eli 0,64 €/päivä. Sillä saa noin 0,5 litraa bensaa, jolla kaupunkiajossa pääsee keskikokoisella autolla noin 5,5 km. Eli et pääse edes stadiin saakka. Kaljaa et osta 0,64 eurolla ollenkaan.
Auton myynnistä sait jonkin verran rahaa ja säästät tietenkin bensan ostot. Sekä huollot, öljyt, renkaat jne. Niillä voit vaikka kaljotella - tosin terveydellisistä syistä en suosittele. Osta vaikka mieluummin lippuja uimahalliin.
Tiedän kyllä muistuttamatta, että et pääse Hesan matkakorttiajalla Espooseen etkä Vantaalle, etkä mihinkään muuallekaan Suomessa. Ulkomaita en enää laske, sillä ei niihin ihan joukkoliikenteen paikallislipulla pidäkään päästä. Mitkä sitten matkatottumuksesi lienevätkään, niin hyvä on sitten laskea, mitä ne muut matkat todellisuudessa maksavat.
Otetaan pari esimerkkiä:
Jos käyt kerran kuussa Espoossa tai Vantaalla, voit ostaa seutuaikaa. Vuoden hinnaksi tulee 450,70 €, jolla saat käydä naapurikylissä vaikka joka päivä. Tuo naapurikylällä käynnin mahdollisuus siis maksaa 218 €/vuosi. Sillä rahalla käyt 32 kertaa naapurissa, joten kerran kuussa käyntiin (24 matkaa vuodessa) kannattaa käyttää 3,20 euron hintaista kertalippua. Vuosilippu 232,7 + 24 kertalippua à 3,20 € on yhteensä 309,50 € vuodessa. Autosi huolto ja vakuutukset taitavat tulla kalliimmiksi, joten bensaan ei ole varaa. Ja auton pitäisi olla ilmainen.
Toinen selitys ovat mökkimatkat. On totta, että viimeinen etappi joltain vähän isomman paikkakunnan juna- tai bussiasemalta edellyttää käytännössä taksia. Ja tavaran kuljettaminen kantamalla on ylipäätään kurjaa. Ja varsinkin sitten, kun matkalippuja maksetaan useasta henkilöstä, autoilun hinta halpenee. Mutta jälleen, pelkällä bensalla ei mökille mennä.
Jos auto hankittiin mökkimatkailua varten, niin bensan lisäksi kaikki vakuutus ja pääomakulut on sitten kuitattava niiden 10-20 vuosittaisen mökkimatkan hintaan. Liikennevakuutus maksaa vuodessa noin 600 €, atuovakuutus (auton arvosta ja kolaritilastoista riippuen) ehkä 400 €. Näistä yhteensä 15 mökkimatkalle 67 €/matka. Tästä edelleen menee liian vaikeaksi, kun ei tiedä mökkimatkan pituutta. Mutta 400 km yhteensä edestakaisesta matkasta maksaa bensa, renkaat ja huollot laskien noin 40 €/matka. Ja auto on sitten ilmainen vielä tällä hinnalla. Jos autosi kestää vaikka 15 vuotta (joku tilastokeski-ikä muistaakseni), niin jaettuna tasan noille vuosille maksat autosta luokkaa 80 €/matka. Siis noin 200 € maksaa näin laskien mökkiautoilu kertaa kohden - kun se auto sitä varten on hankittu.
Siksi en lainkaan ihmettele sitä, että yhteiskäyttöauto on omaa edullisempi jopa mökkimatkailussa, koska silloin kiinteitä kuluja (esimerkissä 120 €/matka) maksetaan vain niiltä päiviltä kun siellä mökillä ollaan.
Antero