Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Tai muuttamalla koko Hämeentie Helsinginkadulle saakka joukkoliikennekaduksi. Samansuuntainenhan on Sörnäisten rantatie, johon kaikki Hämeentien autot mahtuisivat.

Katselin joku aika sitten Keskustatunnelin suunnitelmakarttaa. Sen mukaan nykytilanteessakin Hämeentiellä menee häviävän pieni osa henkilöautoja, kun suurin valtavirta käyttää nopeampaa rantatietä. Siinä mielessä tuo muuttaminen joukkoliikennekaduksi olisi aivan perusteltua, kun lähiöiden ja keskustan välinen liikenne käyttäisi rantatietä ja Kallion sisäinen liikenne Kallion katuverkkoa. Samalla liikennevalot voitaisiin poistaa Hämeentieltä.
 
Yksi mikä tulee mieleen on pätkä ruuhka-aikana Mannerheimintiellä Töölön Kisahallilta Tukholmankadun risteykseen. Tässä on tukosta, ja paljon ruuhka-aikaan. Autoja menee suoraan Ruskeasuon suuntaan ja Turunväylälle. Siihen pitäisi saada jokin bussikaista.
 
Risteyksien tukkoon ajaminen on lisääntynyt muutamassa vuodessa todella paljon. Rautatientorin ulosmenoaukko ajetaan nykyään tukkoon vähintään toisen kaistan osalta lähes joka valokierrolla ruuhka-aikaan. Osa ei ilmeisesti oikeasti ymmärrä tekevänsä mitään väärää ja toiset menevät sitten puhtaalla minäminäminä-asenteella: eihän tästä kuitenkaan mitään rangaistusta tule.

Joskus olin linjalla 20 lähdössä liikkeelle Erottajalta kohti Katajaharjua. Bulevardilta tulevat henkilöautot ajoivat Erottajan terminaalin ulosmenoaukon tukkoon joka valokierrolla. En tiedä, miten paikka tänä päivänä toimii, täytyypä joku päivä käydä katsomassa.
 
Keksin vielä yhden pullonkaulan. Nimittäin Ratsukatu Leppävaaran asemalta lähdettäessä. Ruuhkassa pahimillaan Leppävaaran asemalta Ratsukadun pysäkille kuluu aikaa 4 minuuttia. Sama Lintuvaarantielle Läkkisepänkujan pysäkille.
 
Joskus olin linjalla 20 lähdössä liikkeelle Erottajalta kohti Katajaharjua. Bulevardilta tulevat henkilöautot ajoivat Erottajan terminaalin ulosmenoaukon tukkoon joka valokierrolla. En tiedä, miten paikka tänä päivänä toimii, täytyypä joku päivä käydä katsomassa.

Enpä viime vuosina juurikaan ole kuullut tuollaista, lähistöllä kylläkin linjan h16 kääntyminen Erottajanmäestä Espalle on ollut HELMIstä huolimatta iltaruuhkassa varsin vaikeaa johtuen Mannerheimintieltä tulevasta autovirrasta. Oma "ennätykseni" kolmen vuoden takaa on yksi korttelinväli tuota mäkeä alas puolessa tunnissa.
 
Risteyksien tukkoon ajaminen on lisääntynyt muutamassa vuodessa todella paljon. Rautatientorin ulosmenoaukko ajetaan nykyään tukkoon vähintään toisen kaistan osalta lähes joka valokierrolla ruuhka-aikaan. Osa ei ilmeisesti oikeasti ymmärrä tekevänsä mitään väärää ja toiset menevät sitten puhtaalla minäminäminä-asenteella: eihän tästä kuitenkaan mitään rangaistusta tule.

Johtuisiko siitä, että moni bussin käyttäjä on siirtynyt henkilöauton käyttöön ja tämän seurauksena liikenneosaaminen ei ole sitä parasta mahdollista. Aiemmin autoilua harrastivat vain ne, jotka oikeasti sitä halusivat (kärjistäen) ja heillä oli myös suurempi motivaatio tehdä se hyvin. Kun taas nämä bussista siirtyneet haluavat vain kyydin paikasta a paikkaan b ja tyylipisteillä ei niinkään näytä olevan väliä. Joskus kyllä tekisi mieli tuollaiseen risteykseen jumittuneen bussin kuljettajalle sanoa, että aja vaan, eiköhän opi jättämään risteykset tyhjiksi, kun kiiltävä citymaasturi saa City L:stä kylkeen. Ei ehkä ihan näin pitkälle tarvitse mennä, mutta jotain pitäisi keksiä. Kameravalvontaa?
 
Joskus on mennyt Elieliltä Pasilaan aikaa 40 - 50 min. Mikä on, että Pasilan alueelle ei saada aikaiseksi joukkoliikennekaistoja? Ne n. 10 autojen pysäköintipaikkaa voitaisiin siirtää Lidlin edestä jonnekkin muualle ja tilalle voitaisiin tehdä bussikaista. Yksi hyvä esimerkki ruuhkaisesta kohdasta on myös Mannerheimintieltä kääntyminen Töölönlahdenkadulle eli Elielinaukiolle. Viime viikolla oli muutamana päivänä vasen kaista aivan tukossa Kisahallilta Töölönlahdenkadun risteykseen saakka. Ongelma on se, että yksi kaista on poissa musiikkitalon rakennuksen takia, eli käytössä on vain kaksi kaistaa. Ne autoilijat, jotka jatkavat Erottajalle päin käyttävät myös tuota Elielille kääntyvien kaistaa. Kun siinä jonossa seisoo vähän aikaa, niin yksitellen vasenta kaistaa käyttävät autoilijat vaihtavatkin sen oikean kaistan :biggrin:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Poliisi paikalle ja jokaiselle joka ajaa risteyksen tukkoon sakkolappu käteen :!:

Kaikki tukkoon ajaminen johtuu siitä että ajetaan joko keltaisilla tai punaisilla valoilla liikennevaloista läpi ja vaikka palaisi vihreät valot olisi sen verran katsottava että ajoneuvo ei tuki risteystä. Ammattitaitoinen kuljettaja myös päästää muut linja-autonkuljettajat kolmion takaa ruuhka aikaan. Tämä on sitä liikenteen joustamista jota toivoisi myös muilta löytyvän
 
Tässä joitakin paikkoja kantakaupungissa, missä bussi- tai ratikkaliikenne juuttuu ruuhkiin (osa on mainittu jo aikaisemmissakin viesteissä):
  • Simonkatu länteen (Simonkadun / Annankadun risteys ei vedä, lisää matka-aikaa jopa 5 min)
  • Ruoholahdenkatu ja Malminrinne itään (Simonkadun / Annankadun risteys ei vedä ja jono ulottuu Ruoholahdenkadulle asti, lisää matka-aikaa jopa 15 min)
  • Ruoholahdenkatu länteen (Abrahaminkadun risteys ei vedä / ei bussikaistaa, lisää matka aikaa 1 - 2 valokierron verran)
  • Mikonkatu etelään Rautatientorin laidalla (ei bussikaistaa, lisää matka-aikaa korkeintaan muutaman minuutin)
  • Rautatientorilta kääntyminen Kaivokadulle länteen (liikennevalot ei vedä, lisää matka-aikaa 1 - 2 valokierron verran)
  • Kaisaniemenkatu Varsapuistikosta Kaisaniemeen (ei raitiovaunukaistaa, lisää matka-aikaa korkeintaan muutaman minuutin)
  • Unioninkatu - Siltasaarenkatu Liisankadulta Hakaniemeen (ei bussi- eikä raitiovaunukaistaa, lisää matka-aikaa korkeintaan muutaman minuutin)
  • Arkadiankatu Mannerheimintieltä Rautatiekaduille (sekä bussit että raitiovaunut juuttuvat henkilöautojonoon, lisää matka-aikaa korkeintaan muutaman minuutin)
  • Pohjoinen Rautatiekatu (bussit juuttuvat henkilöautojonoon, lisää matka-aikaa jopa 10 min)
  • Erottaja (risteys ajetaan usein tukkoon, mikä estää sekä bussien että raitiovaunujen kulun. Lisää matka-aikaa raitiovaunuille korkeintaan valokierron verran, busseille jopa 10 min)
  • Esplanadit (bussit juuttuvat henkilöautojonoon, lisää matka-aikaa jopa 10 min)
  • Mannerheimintiellä Reijolankadun ja Tukholmankadun risteykset (pohjoisesta tullessa jonot ulottuvat ruuhka-aikaan pitkälle Mannerheimintielle ja henkilöautot valtaavat myös bussikaistan, lisää matka-aikaa päivästä riippuen 0 - 30 min. Kääntyvät bussit juuttuvat henkilöautojonoon, lisää matka-aikaa korkeintaan yhden valokierron, koska bussit kiilaavat jonon väliin)
  • Sturenkatu (ei bussikaistaa, lisää matka-aikaa jopa 5 min)
  • Nordenskiöldinkatu - Savonkatu Mannerheimintiestä itään (ei bussikaistaa, lisää matka-aikaa jopa 10 min)
  • Tukholmankatu - Paciuksenkatu - Huopalahdentie (ei bussikaistoja, lisää matka-aikaa jopa 10 min)
  • Lapinmäentie - Vihdintie - Hakamäentie (bussit juuttuvat henkilöautojonoihin, lisää matka-aikaa jopa 15 min, Hakamäentien työmaan aikana enemmän)
  • Ratapihantie (Pasilansillan risteys ei vedä, osaksi hyvin voimakkaan raitiovaunuetuuden vuoksi, lisää matka-aikaa jopa 5 min. Kääntyvät bussit joutuvat kiilaamaan jonon väliin, mikä sekoittaa liikennevalojen tunnistimia ja pahentaa ruuhkaisuutta entisestään)
  • Pasilankatu Radiokadulta Pasilansillalle (Pasilansillan risteys ei vedä, lisää matka-aikaa jopa 10 min)
  • Tuusulanväylä - Mäkelänkatu etelään tullessa (oikealle kääntyvät henkilöautot tukkivat bussikaistan, lisää matka-aikaa yhteensä jopa 10 min)
  • Hämeentietä saapuminen pohjoisesta Mäkelänkadun risteykseen (risteys ei vedä bussikaistasta huolimatta, lisää matkaa aikaa korkeintaan 1 - 2 valokierron verran)
  • Junatie länteen (bussit juuttuvat henkilöautojonoon. Lisää matka-aikaa muutaman minuutin, kun bussit kiilaavat jonon väliin Itäväylältä tullessa)
 
Tänään 23.10.2007 aamulla ajoin linjalla 121T lähdön 08:20 Kuitinmäestä Kamppiin ja saavuin terminaaliin klo 9 aikoihin. Jo Ruoholahden sillalla alkoi jonottelu ja panin merkille, että kaikki Kampin keskukseen päin suuntaavat liikennevirrat joko seisoivat paikallaan tai liikkuivat erittäin hitaasti. Ja pisteenä iin päälle ajaessani terminaalista Ruskeasuon varikolle pääsin vielä sujuvasti kääntymään Lapinlahdenkadulle kohti Mechelininkatua, mutta sekin kadunpätkä oli lähes täynnä Kampin keskukseen päin pyrkiviä autoja. Koska sinnepäin ei juuri sillä hetkellä päässyt ja kyseessä on kapeanpuoleinen katuosuus, kesti matkani Lapinrinteestä Marian sairaalalle lähes 10 minuuttia. Todennäköisesti olisin päässyt nopeammin varikolle kiertämällä Länsiväylän ja Lehtisaaren kautta...

Eikä tässä vielä kaikki: klo 12:22 ollessani matkustajana kohti Lauttasaarta meni Runeberginkadun ja Malminrinteen risteyksen kiertoliittymä lähes kolmeksi minuutiksi täysin tukkoon, niin ettei yksikään ajoneuvo liikkunut mihinkään. Fredan ja Kansakoulukadun risteys oli lähes samassa tilanteessa.

Kamppi tökkii nyt pahasti.
 
Kamppi tökkii nyt pahasti.
Meillä täälläkin foorumilla jäseninä olevat kunnallispolitikot kirjoittelevat, kuinka kaikki tämä on kurjuus on vain järjestetty tahallaan ja kuinka se on tarkoitettu osoittamaan metron ylivertaisuutta.
Nyt sitten todella konkreettisia toimenpiteitä tuon Kampin alueen umpisolmun avaamiseen, kiitos. Ja ne loputtomat työmaat alueella on saatettava loppuun. Mutta ennenkaikkea tekoja joukkoliikenteen sujuvoittamiseksi tarvitaan nyt.
Minulle tuleva Länsimetro päästää meidät joukkoliikenteen käyttäjät siitä piinasta. Odotelkoot henkilöautot edelleen noissa jonoissa jatkossakin. Siitähän niiden käyttäjät "arvostavat" ja jopa autonvalmistajat mainostavat nykyään ("Ruuhkiako? Nautti olostasi ja jonota mukavasti uudessa ****nissa!").

Hitto, puheita, puheita ja puheita vaan!
Toimiin siitä, sillä Helsingin keskustan kehittymisen kolme tärkeintä uhkaa ovat liikenne, liikenne ja liikenne sekä sen alinomainen tukkoutuminen.
 
Aloitan tällaisen keskustelunaiheen, johon voi laittaa kuvia joukkoliikenteen sujuvuutta haittaavista liikennepaikoista YTV-alueella. Niitä sitten voi vapaasti kommentoida.

Tässä minulla ensimmäinen tältä päivältä Pitäjänmäen asema lähettyviltä.

Heeii tutun näkönen paikka. Ja tuttu fiilis. Tänään taas pääsee tohon jonottelemaan todennäköisesti. Itse olen tasan yhden kerran mennyt jalkakäytävälle, ja totesin ettei ollut kovin hyvä idea sinne päästyäni. Tuli meinaa fillaristi vastaan.... Joten se jäi viimeiseksi ja ainoaksi kerraksi käyttää sitä. Tilanne oli sellainen silloin, että olin noin 10 minuuttia myöhässä. Joten sorruin paineen alla sitten tuohon. Ikäväkyllä, mutta tämä ei ole toistunut.

Ja sitten niin...tuo on kyllä paha paikka. En tiedä onko tuossa varaa tuonne skutsiin tietä leventää mutta aikaa tuossa palaa aina ja paljon. Erittäin turhauttavaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuli tässä mieleen, että mitäs mieltä täällä ollaan Pitkäjärventien pysäkeistä? Alkaen Lähderannan keskuksen kohdilta ja tuonne Linnaisiin asti suunnassa Järvenperä -> Myyrmäki. Eli linjat 15,248,530,24,25.

Itse olen tuskastellut useasti pysäkkejä, Jupperi, Pitkäjärvenrannantie sekä Kaivosmiehentien pysäkkejä. Ovat kovin tarkkuutta vaativia. Osa on kallistettu suoraan kohti pysäkkikatosta ja olikos se tuo Pitkäjärvenrannantien pysäkki, jossa on pysäkkikatos niin lähellä, että meinaa sivupeilit kolista, jos ei ole tarkkana.

Mun mielestä aika pahoja pysäkkejä, etenkin nuo kallistetut versiot. Ilmeisesti on routa tehnyt ne tuollaiseksi vai olivatko ne jo alumperin tuollasia super kallellaan kohti pysäkkikatosta olevia malleja?
Mitä mieltä täällä ollaan?
 
Itse olen tasan yhden kerran mennyt jalkakäytävälle, ja totesin ettei ollut kovin hyvä idea sinne päästyäni. Tuli meinaa fillaristi vastaan....
Mitä ihmettä polkupyöräilijä tekee jalkakäytävällä? Kyseessähän ei näköjään ole kevyen liikenteen väylä, joten yli 12-vuotiaalla polkupyöräilijällä ei ole mitään asiaa jalkakäytävälle satulassa.
 
Takaisin
Ylös