Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Herää kysymys, miksi linja-autonkuljettajat eivät toimisi samoin (Seuraavaa pysäkkihän on muistaakseni vasta köysikujan risteyksen jälkeen)? Kysehän on ainoastaan siitä että saadaan mahdollisimman paljon autoja valoista läpi yhden valokierron aikana. Ehkä se näyttää ja kuulostaa "kiilaamiselta", mutta aivan normaali kaistanvaihto risteyksen jälkeen suoritetaan. Aivan samalla tavalla toimitaan monessa risteyksessä, jossa risteyksen yli menee kaksi kaistaa, ja joista toinen päättyy heti sen jälkeen. Tuossa kuvassakin näkee että vasemmanpuoleisin kaista on melkein tyhjä ja oikean kaistan jono ulottuu pitkälle vihdintie vasemmalle kaistalle.
Minusta vain bussinkuljettajankin on toimittava hyvien eettisten sääntöjen mukaan, koska hän on samalla myös sekä yrityksensä, että liikenteen tilaajan "käyntikortti" ja hänen tulisi olla esimerkkinä hyvästä liikennekäyttäytymisestä. Tuossa risteyksessähän eri kaistat ohjataan opastetauluin eri kohteisiin. Onkohan vasemmalla kaistalla Hämevaara ja oikealla taas Laaksolahti (jonka suuntaan siis linja 315:kin on menossa)? Aivan samalla tavoin en esimerkiksi aja jokaisen pysäkkisyvennyksen kautta seisovan autojonon ohi ja koukkaa sitten muutaman auton ohittaneena takaisin ajokaistalle. Mutta kokeillanpas tuossa Vihdintien ja Rajatorpantien risteyksessä seuraavan kerran ja katsotaan, millaisia reaktioita se saa aikaan kanssaautoilijoissa. Minusta vaan hyvät tavat, kohteliaisuus sekä muut tienkäyttäjät huomioon ottaminen ovat valttia myös bussilla liikennöitäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta kokeillanpas tuossa Vihdintien ja Rajatorpantien risteyksessä seuraavan kerran ja katsotaan, millaisia reaktioita se saa aikaan kanssaautoilijoissa. Minusta vaan hyvät tavat, kohteliaisuus sekä muut tienkäyttäjät huomioon ottaminen ovat valttia myös bussilla liikennöitäessä.


No tokihan hyvät tavat kannattaa pitää mielessä, kaistanvaihdon kun voi tehdä monella tapaa...Mutta imho niin kauan kun mennään tieliikennelain mukaan, en näkisi tuossa mitään ongelmaa. Kaistan yläpuolella olevat opasteet kun ovat vain opasteita, eivät ehdottomia määräyksiä kaistojen käytöstä. Saattaahan siellä tietysti joku Espoolainen yksityisautoilija ottaa herneen nenään :) mutta kaikille ei voi olla mieliksi, ja jos pitää valita, niin mieluummin sitten on mieliksi omille matkustajille ja pyrkii saamaan heidät ripeästi mutta kuitenkin turvallisesti perille...
 
Viimeksi muokattu:
Sitten vielä eräs pullonkaula YTV-alueella: Vihdintien ja Rajatorpantien risteys Vantaan Koivuvaarassa.

Kysehän on ainoastaan siitä että saadaan mahdollisimman paljon autoja valoista läpi yhden valokierron aikana. Ehkä se näyttää ja kuulostaa "kiilaamiselta", mutta aivan normaali kaistanvaihto risteyksen jälkeen suoritetaan.

No tokihan hyvät tavat kannattaa pitää mielessä, kaistanvaihdon kun voi tehdä monella tapaa...Mutta imho niin kauan kun mennään tieliikennelain mukaan, en näkisi tuossa mitään ongelmaa.

Jos suomalaisessa liikenteessä opittaisiin lähtemään valoista liikkeelle ripeästi, niin tuollainen tkp:n mainitsema "kiilaaminen" voisi aiheuttaa oikeastikin ongelmia. Nykyään useimmiten jonon liikkeellelähtö on sen verran laiskanlainen, että voisin harkita tuota vasemman kaistan käyttöä myös ajaessani Rajatorpantietä pidemmällekin.

Aivan toisenlainen tilanne on Maunulassa Pakilantiellä ajettaessa Haagaan päin. Varsinkin aamuruuhkassa vasemmalle kääntyvien kaista jonoutuu pahasti, eikä Jokeribussien liikennevaloetuudetkaan paljoa sitä helpota, koska useimmat niistä muiden bussien ohella (korjatkaa jos olen väärässä) näyttäisivät käyttävän oikeaa kaistaa "ryhmityskaistana" vasemmalle kääntymistä varten. Tuollaista ajotapaa en pidä ammattimaisena. Varsinkin, kun linjasivun ajoaikojen seuranta tehdään rahastusjärjestelmästä saatujen tietojen pohjalta, tuolla ajotavalla tulee tilastoihin liian hyviä tuloksia.
 
Tänään sitten käytin kaikkein vasemman puolista kaistaa ja kokeilin linjan 315 sujuvoittamista omalta osaltani. Täytyy myöntää, että ripeyttihän se menoa hieman ja kaistanvaihto Rajatorpantielle kääntymisen jälkeen sujui yllättävän vaivattomasti. Jatkossa taidankin toimia juuri näin.
 
Palaan jälleen tähän aiheeseen, sillä viimeaikoina olen ajanut YTV-seutulinjaa 504 ja olen sen ohjaimissa juuttunut hyvin usein erääseen pahimmista bussiliikenteen pullonkauloista Helsingin alueella.

Tässä kuva ko. paikasta tänään aamulla.

Edellä olevassa kuvassa odottelen siis linjan 504 ohjaimissa ja vaikka tämän aamun ruuhkat olivat muiden liikenneväylien osalta varsin kohtuulliset ja liikenne suorastaan sujuvaa, niin tämä käännös Paciuksenkadulta Ramsaynrantaan ja edelleen Kuusisaaren sekä Lehtisaaren kautta Otaniemen suuntaan antaa lähes aina odottaa. Bussien jonotus on siellä aivan jokapäiväistä. Niin sujuvaksi kun kyseisen risteyksen vahvat raitioliikenne-etuudet eli ns. nollaviive linjan h4 raitiovaunujen liikenteelle tekeekin, jumittaa se Espooseen menevän seutubussiliikenteen aivan täysin. Ratikan etuudet toimivat siis todella hyvin, niin ironista kun se onkin bussiliikenteen kannalta. Iltaruuhkassa tämä vain korostuu, kun koko Paciuksenkatu ympäristöineen tukkeutuu autoliikenteestä totaalisesti. Kyseiseen suuntaan menevät bussilinjathan ovat vain YTV-seutulinjoja, eikä Helsingin sisäisiä bussilinjoja kulje tuohon suuntaan (joskus muinaisuudessa oli linja h34 Lehtisaareen).

Mitä keinoja olisi nopeuttaa ja sujuvoittaa tämän pahan pullonkaulan kautta kulkevia bussilinjoja?
 
Viimeksi muokattu:
Niin sujuvaksi kun kyseisen risteyksen vahvat raitioliikenne-etuudet eli ns. nollaviive linjan h4 raitiovaunujen liikenteelle tekeekin, jumittaa se Espooseen menevän seutubussiliikenteen aivan täysin.

Mikä saa sinut uskomaan, että raitiovaunujen etuudet ovat syynä bussiliikenteen jumiutumiselle?
 
Mikä saa sinut uskomaan, että raitiovaunujen etuudet ovat syynä bussiliikenteen jumiutumiselle?
Kokemus joukkoliikennealan ammattilaisena; puhun nyt siis vain tästä risteyksestä.

Ratikka ottaa etuuden itselleen lähes joka kerta ko. risteystä lähestyessään ja tuo vaihe bussien kääntymiselle Ramsaynrantaan on muutenkin kaikkein lyhyin. Tässä eräänä päivänä tuli nelosia aika tiuhaan eli olivat ilmeisesti hieman ketjuuntuneet. Joka kerta nollaviive toimi ja lopulta odoteltiin harjavaununkin menoa. Tämän aamun havaintojeni mukaan, vain yksi nelonen joutui hieman hidastamaan hidastamaan liikennevaloihin ajolupaansa odotellessa. Minä ja matkustajani bussissani odottelimme aikalailla kauemmin. Toki muun ajoneuvoliikenteen paljous vaikeuttaa asiaa lisää.

Älä nyt käsitä väärin; en ole siis "mustasukkainen" noille ratikoille, vaan ajan takaa myös bussiliikenteen nopeuttamista ko. risteyksessä. Eikö ole joukkoliikenteen edunmukaista sujuvoittaa sitä "formaatista" riippumatta?

Nuo 500-sarjan seutulinjat Kuusi- ja Lehtisaaren kautta ovat tärkeä osa ko. alueen sekä Espoon eri alueiden joukkoliikennettä eteenkin ruuhka-aikaan työmatkaliikenteessä ja esimerkiksi juuri ajamallani linjalla 504 matkustajakuormat ovat usein raskaita. Mutta eteenpäin meno on usein aivan luokkattoman hidasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kokemus joukkoliikennealan ammattilaisena; puhun nyt siis vain tästä risteyksestä.

Tuossa risteyksessähän jonotettiin ruuhka-aikoihin pitkiä aikoja jo 90-luvulla, jolloin ratikoiden nollaviive-etuuksista ei ollut vielä tietoakaan. Kieltämättä nollaviive-etuudet voivat pidentää jonoja entisestään.

Ratkaisuhan on tuttu monista vastaavista bussiliikenteen ongelmapaikoista: bussi ajaa viereistä kaistaa ihan liikennevaloihin asti ja kiilaa siitä jonon väliin. Sivistysvaltiossa homma pitäisi kyllä hoitaa paremmin ja ihan aidoilla etuusjärjestelyillä, mutta toistaiseksi kiilaavat bussit ovat maan tapa.
 
Bussiliikennelläkin voisi olla vahvat etuudet ko. risteyksessä ja oikeus ryhmittyä esim. raitioliikenteen kanssa yhteiselle joukkoliikennekaistalle vasemmalle kääntymistä varten, jolloin muu autoliikenne ei häiritsisi sitä. Voisipa bussiliikenteellä olla vaikkapa jokin Jokerivaloilla varustettu oma väylä risteyksen sujuvaan ohittamiseen ilman, että esimerkiksi raitioliikenne häiriintyy. Tällöin myös YTV-liikenteen bussien pitäisi olla varustettuja telematiikkaetuuksilla Helsingin Helmi-systeemin tavoin.

Voisivatkohan bussit käyttää Otaniemen suuntaan mennessään vaikkapa Ramsaynrantaa toiseen suuntaan liikennöivien bussien väylää eli sitä Munkkiniemenaukion aluetta, jossa nyt seisoo bussilinjojen h52/A/V, h53 ja 539 tauolla olevia busseja? Tällöin ko. pienen joukkoliikenneväylän pitäisi olla leveämpi tai edellämainittujen bussien päätepysäkkien pitäisi olla jossain muualla.
 
Älä nyt käsitä väärin; en ole siis "mustasukkainen" noille ratikoille, vaan ajan takaa myös bussiliikenteen nopeuttamista ko. risteyksessä.

En sitä uskonutkaan; halusin vain tietää, että näkyykö se ihan oikeasti siten, että ratikoiden valoetuudet ovat jonoutumisen syynä, eli onko sanojesi takana muutakin kuin mutu-tuntumaa. Kun minä ainakin kuvittelin, etteivät nollaviive-etuudet varsinaisesti lyhentäisi muiden vaiheiden kokonaisaikaa pitkällä tähtäimellä. Joku paremmin asiaan perehtynyt kai tietää, käykö näin oikeasti. Jos käy, niin voisihan sen säätää niinkin, että vasemmalle annetaan aina kokonaisuudessaan sama määrä aikaa: jos jokin vuoro katkaistaan ennenaikaisesti, seuraava vastaavasti aloitettaisiin aikaisemmin tai annettaisiin ylimääräinen vuoro jossain välissä. Aina ratikan tullessahan kannattaisi päästää samalla sitten kunnollinen vaihe autojakin samansuuntaisesti.
 
Katsokaa siis tätä kuvaa:

http://voristo.1g.fi/kuvat/Kaupunkikuvia/Paciuksenkatu.jpg/full

Tämä aamuna oli siis vielä varsin kesyä ja ainoa varsinainen jono kuvassa on juuri tämä kritiikin kohteenani ollut kääntyminen vasemmalle. Eilen tilanne on moniverroin pahempi ja esimerkiksi perjantai-illan ruuhkassa se on jo kaukana mistään maailman parhaasta joukkoliikenteestä.

Jos radikaalimpia ja rahakkaampia ratkaisuja haetaan ja minultä kysytään niin sen eritasoristeys jossa eri suuntiin meneva autoliikenne sekä joukkoliikenne eri muotoineen aiheuttaa kaikkein vähiten kitkaa toisilleen. Paciuksenkatu on kuitenkin Helsingin parinkin tärkeän ulosajo/sisääntuoväylän (mm. Turunväylä ja Vihdintie) alku ja autoruuhkat näyttävät olevan siellä varsin pysyvä ilmiö.
 
Tuon Paciuksenkadun, Munkkiniemen puistotien, Huopalahdentien ja Ramsaynrannan risteyksen nollaviive-etuudet neloselle ovat kokonaisuutena surkeasti toteutettu. Neloselle annetun ylimääräisen "vihreän" aikana kun eivät risteyksessä liiku muut kuin Paciuksenkadulta Huopalahdentielle kääntyvät (ja aina eivät nekään), kaikki muut seisovat punaisissa. Kun nuo nelosen nuolet kestävät parhaimmillaan lähemmäs puoli minuuttia (ollen pisimmillään sporan tullessa Munkkiniemestä ja edellisen pysäkin pysäkkiajan venyessä), voisi samalla päästää sen kanssa samaan suuntaan kulkevat kumipyöräajoneuvot risteyksen läpi, jolloin kyseiselle vaiheelle hetken päästä annettu aika voitaisiin antaa muille suunnille. Tokihan tämä edellyttää kunnollista suunnittelutaitoa, jota ei ikävä kyllä tunnu Helsingistä löytyvän (tai sitten vain halutaan näyttää kuinka huonosti nollaviive-etuudet toimivat täällä).

Kun tuosta risteyksestä on linjaa h53 tullut useana iltana ajeltua (viimeksi eilen, ja huomenna taas), tulee huomattua kyseisen liikennevalokojeen mitä mielenkiintoisempia suorituksia. Lähes joka ilta se onnistuu "yllättämään" hölmöydellään. :)
 
Kun nyt päästiin haukkumaan huonoa suunnittelua, mainittakoon hiljattain käyttöönotettu h23:n poikkeusreitti Hakaniemessä. Eli katutöiden vuoksi ei pääse ajamaan keskustan suuntaan Arenatalon ja Ympyrätalon välistä, joten poikkeusreitti laitettiin kulkemaan Toista Linjaa suoraan Hämeentielle! Pitikö tieten tahtoen vai silkkaa älyttömyyttä laittaa mahdollisimman tukkoinen, ahdas ja hidas reitti? Paljon parempi olisi ollut kiertää Ympyrätalon länsipuolelta, josta h23 on muistaakseni joskus ajanutkin. Ja niin ajoin minäkin vastoin älytöntä ohjetta, eihän siinä jää yhtään pysäkkiä väliin ja matkustajat pääsevät sujuvammin perille. :)
 
Mitä keinoja olisi nopeuttaa ja sujuvoittaa tämän pahan pullonkaulan kautta kulkevia bussilinjoja?

Suoraan Munkkiniemeen meneviä autoja on suht. vähän. joten suoraan ajo voitaisiin laitaa ryhmittymään vasemman puoleista käänyvien kaistaa. Ja suoraan ajettaisiin samalla valoilla oikealle kääntyvien kanssa. Tämän jälkeen bussit kääntyisivät vasemmalle tuota tällä hetkellä suoraan menevien kaistaa. Bussit jatkaisivat Munkkiniemen aukion pysäkille asti omaa kaistaa. Tuota isoa liikenteenjakaaa suopistamalla moinen mielestäni onnistuisi. Risteystä rauhoittaisi myös jos samalla Tammitien risteys Munkkiniemen aukiolle tukittaisiin.
 
Takaisin
Ylös