Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ja luonnollisesti nämä junat aloittavat Helsingistä, jotta tuosta sähköstä on jotain etuakin?
Ei, H-juna ajaa Karjaan ja Hangon välillä. Kolmena iltana viikossa ajetaan yksi juna Helsinkiin/Helsingistä asti kaluston kierrättämiseksi Ilmalaan.
Hangon H-junissa siltä osin kun ne kulkevat HSL-alueella eli osudella Helsinki - Siuntio, alkavat kelvata HSL:n liput. HSL:n tiedote. Muutos voimaan aprillipäivänä.
Ei ole.Onko missään muuten ollut vielä linjakarttaa, jossa H-juna näkyisi. HSL:n ja VR:n sivuilla olevissa ei vielä ole, mutta onko asemilla tai junissa?
Tämähän on mukavaa, eli nämä ovat nyt sitten ilmaisia junia, eikö niin? Jos konnari kysyy lippua, pitää vaan jäädä seuraavalla asemalla pois ja muita seuraamuksia ei tule. Henkilötietoja ei toki kukaan ole velvollinen konnarille antamaan eikä keksittyjenkään tietojen antamisesta seuraa mitään.Hangon H-junissa siltä osin kun ne kulkevat HSL-alueella eli osudella Helsinki - Siuntio, alkavat kelvata HSL:n liput. HSL:n tiedote. Muutos voimaan aprillipäivänä.
Onko missään muuten ollut vielä linjakarttaa, jossa H-juna näkyisi. HSL:n ja VR:n sivuilla olevissa ei vielä ole, mutta onko asemilla tai junissa?
Näin sattumalta eilen, kun Espoon asemalla vaihdettiin reittikarttoja, mutta en mä sitä uutta karttaa jäänyt katselemaan. Ehkäpä siis on?Ei ole.
Onko tämä juna siis nyt jo olemassa vai? Luulin että vasta perustetaan. Miten toi lippupäätös noin jälkijunassa tulee?Itsekin tulin tässä iltana muuanna kulkeneeksi H-junalla pummilla steissiltä Leppävaaraan. En tosin ollut tietoinen siitä, että junassa eivät HSLn liput kelpaa, mutta eipä kukaan asiasta ollut kiinnostunutkaan.
Juna on ollut olemassa tammikuusta asti. Koko junan tarkoitus, siis jatkaminen Karjaalta Helsinkiin, on ollut että Sm4 -yksikkö viedään Ilmalaan huoltoon ja toinen yksikkö tuodaan tilalle. Jotta siitä olisi jotain muutakin hyötyä niin juna on ottanut matkustajiakin, mutta ei viitsitty vielä järjestää että HSL-alueen liput kelpaavat. Luultavasti lippuautomaatti ollut pimeänä tms, mutta nyt se muuttuu että HSL-liput kelpaavat kanssa.Onko tämä juna siis nyt jo olemassa vai? Luulin että vasta perustetaan. Miten toi lippupäätös noin jälkijunassa tulee?
Lukijat sanoivat "Ei käytössä", kuin olisivat riiki.Luultavasti lippuautomaatti ollut pimeänä tms
Turun junat lakkasivat pysähtymästä Kirkkonummella syksyllä 2016, kahta varhaisaamun ja myöhäisillan vuoroa lukuunottamatta.Kirkkonummelta Karjaalle kulkee tällä hetkellä vain kaksi aamujunaa ja takaisin päin kaksi iltajunaa vuorokaudessa. Harmi kyllä iltajuna on niin myöhään, ettei käytännössä junaa voi käyttää työssäkäyntiin tai opiskeluun jos haluaa tehdä muutakin kotona kuin käydä nukkumassa. Jos liikut toisin päin, eli aamulla Karjaalta Kirkkonummelle, on sinulla pyöreät nolla junaa nyt ja saman verran jatkossakin. No, takaisin päin pääset sentään kolmena päivänä viikossa. Myös suorien junien määrä Karjaa-Espoon keskus välillä nousee moninkertaiseksi nykyisestä.
Oikeasti surkea esitys ottaen huomioon, että matkustajia tuolla välillä olisi kyllä vähintään arkiruuhkajunille. Jos Y ja H olisi yhdistetty, pääsisi Karjaan ja Kirkkiksen välillä kulkemaan muutenkin kuin autolla tai bussilla.
Vuorojen aikataulu on muutenkin mahdollisimman hyödytön lisä: Helsingistä Karjaalle lähtee illalla junat 18:35 ja 21:05. Tuossa on aika pitkä väli ja H-vuoro olisi voinut kivasti tasoittaa sitä lähtemällä vaikka klo 19:50. Mutta ei, se lähtee 20:53 eli lähes samaan aikaan toisen junan kanssa.
Minkä firman bussi ajaa tuon varuskuntakuljetuksen Karjaalta suoraan varuskuntaam? Onko se joka viikonloppuna toistuva ilmiö vai vain jos on isot juhlapyhät?Katselin taannoin IC972:n ikkunasta Karjaalle sunnuntai-iltana Helsingistä saapuvaa H-junaa, josta pursusi ulos sotilaita -sen sijaan, että lomalta palattaessa marssittaisiin tyylikkäästi Dragsvikin seisakkeelta kasarmille, sotilasmassat heitetään suoraan varuskuntaan Karjaalta busseilla. Toimiihan se varmasti näinkin -ja H-junan matkustajamäärät sen varsinaisella toiminta-alueella eivät sitten varmuudella nouse liian korkeiksi.
Itsekin tulin tässä iltana muuanna kulkeneeksi H-junalla pummilla steissiltä Leppävaaraan. En tosin ollut tietoinen siitä, että junassa eivät HSLn liput kelpaa, mutta eipä kukaan asiasta ollut kiinnostunutkaan.
Olisi muuten kiintoisaa tietää, millaisia asiakasmääriä Skogbyn ja Santalan seisakkeille mahtaa nykyään kulkea. Molemmat ovat jokseenkin keskellä ei mitään, ja Santala ei enää palvele edes Vapaakirkon saarnaajakoulun eli virallisemmin Suomen Teologisen opiston opiskelijoita, kun opiston toiminnot ovat muuttaneet Tampereelle. Seisake ehdittiin kerran jo lakkauttaakin, mutta se avattiin uudelleen, kun opiston väki kaikesta huolimatta sitä käytti, joko pyytäen ennen lähtöä kuskia pysäyttämään tai vilkuttamalla näkyvästi radalla seisten Hangosta tulevalle junalle.