Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

Varmaan siksi että se kulkee vain muutaman kerran viikossa. Tietysti olisi ollut hyvä, jos myös HSL-alueen puolinen osuus olisi ollut katkoviivoilla.
Ennemminkin Helsinki-Karjaa -välin pitäisi olla katkoviivalla, mutta Karjaa-Hanko -välin tavallisella juurikin sen takia, että juna kulkee vain muutaman kerran viikossa. Samaten D-junan voisi laittaa katkoviivalla, kun sitä kerta käytetään.
 
Kesällä 2025 liikenne rantaradalla katkeaa jälleen, tällä kertaa Kirkkonummen ja Leppävaaran välillä. Väyläviraston säännöllisestä kapasiteetista vuodelle 2025 selviää, että katkon aikana ajetaan yksi juna päivässä reittiä Hanko–Karjaa–Hyvinkää–Riihimäki 17.35 > 19.44 ja vastaavasti yksi juna päivässä toisin päin 10.15 > 12.24. Tuo onkin todella hyvä pääradan junien saavutettavuuden kannalta.

Suoria junia Helsingin ja Hangon välillä menee 15.12.2024 alkaen kaksi päivässä joka päivä.
 
Viimeksi muokattu:
Suoria junia Helsingin ja Hangon välillä menee 15.12.2024 alkaen kaksi päivässä joka päivä.
Hanko–Helsinki 11:05 ja 20:05 reittien rinnalle on haettu myös 11:39 ja 21:09 reitit Karjaalle. Samoin Helsingistä Hankoon saapuvien 13:20 ja 22:50 reittien rinnalle on haettu 13:28 ja 22:58 saapuvat reitit Karjaalta. Nuo kaikki ovat voimasssa koko aikataulukauden, joten arvelisin, että tänä vuonna tutuksi tullut järjestely jatkuu.
 
Siis montako junaa Helsingistä Hankoon on, ja mahdollistavatko ne päivämatkan tuonne? Tai Hangosta citymatkan Helsinkiin?
 
Siis montako junaa Helsingistä Hankoon on, ja mahdollistavatko ne päivämatkan tuonne? Tai Hangosta citymatkan Helsinkiin?
Uudessa aikataulukaudessa on 2 vuorot per suunta per päivä. Ne lähtevät molemmasta kaupungista noin 11 ja saapuvat takaisin noin 22. Tästä on myös mahdollisuus käytä 2xSm4 keskellä päivä.
 
Uudessa aikataulukaudessa on 2 vuorot per suunta per päivä. Ne lähtevät molemmasta kaupungista noin 11 ja saapuvat takaisin noin 22. Tästä on myös mahdollisuus käytä 2xSm4 keskellä päivä.
Kiitos. Aika harva aikataulu. Mutta mahdollistaahan tuo turistimatkan päiväseltään kyllä.
 
Kiitos. Aika harva aikataulu. Mutta mahdollistaahan tuo turistimatkan päiväseltään kyllä.

Täytyy tosin muistaa, ettei tuolla suoralla yhteydellä juuri ole merkitystä useimmille matkustajille. Toisaalta pääsee matkustamaan vaihtamatta, mutta toisaalta kaukojunissa on huomattavasti paremmat palvelut kuin Sm4-junissa. Junasta riippuen esimerkiksi paremmat penkit, ravintola, pistorasia jokaisella paikalla, leikkivaunu, verhot, konduktööri ja 2+2 penkit, osittain jopa 1+2 penkit, 2+3 penkkien sijaan.
 
Minä en usko että suoria junia Hangosta Helsinkiin ajetaan ensi vuonna useammin kuin ne kaksi edestakaista vuoroa viikossa jotka nyt ajetaan. Kapasiteettia on varattu joka päiväksi mutta jos valtio ei osta lisää vuoroja niin ei toteudu jokapäiväinen liikenne. Onko kellään tietoa?
 
Täytyy tosin muistaa, ettei tuolla suoralla yhteydellä juuri ole merkitystä useimmille matkustajille. Toisaalta pääsee matkustamaan vaihtamatta, mutta toisaalta kaukojunissa on huomattavasti paremmat palvelut kuin Sm4-junissa. Junasta riippuen esimerkiksi paremmat penkit, ravintola, pistorasia jokaisella paikalla, leikkivaunu, verhot, konduktööri ja 2+2 penkit, osittain jopa 1+2 penkit, 2+3 penkkien sijaan.
Mutta H-juna palvelee myös enemmän Espoolaisia ja sekä Kirkkonummelaisia että Inkoolaisia - eiku folk från Kyrkslätt och Ingå, jotka ehkä haluavat mennä till Karis, Ekenäs och Hangö suoralla junalla. Ilman H-junaa Helsinkiin, matka Kirkkonummelta Tammisaareen kestää tunnin kauemmin. Onko IC-juna oikeasti sen arvoinen parempien istuinten takia? :unsure:
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Minä en usko että suoria junia Hangosta Helsinkiin ajetaan ensi vuonna useammin kuin ne kaksi edestakaista vuoroa viikossa jotka nyt ajetaan. Kapasiteettia on varattu joka päiväksi mutta jos valtio ei osta lisää vuoroja niin ei toteudu jokapäiväinen liikenne. Onko kellään tietoa?
VR sanoi kun H-juna alkoi, että tarkoitus oli ajaa nämä kaksi vuorot per suunta per päivä. Rajoitus koski Sm4-junien riittävyyttä ja vuorojen lisäyksen piti tapahtua kun Sm7-junat vihdoin saapuvat. Mutta nyt en oikeasti tiedä mitä tehdään.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta H-juna palvelee myös enemmän Espoolaisia ja sekä Kirkkonummelaisia että Inkoolaisia - eiku folk från Kyrkslätt och Ingå, jotka ehkä haluavat mennä till Karis, Ekenäs och Hangö suoralla junalla. Ilman H-junaa Helsinkiin, matka Kirkkonummelta Tammisaareen kestää tunnin kauemmin. Onko IC-juna oikeasti sen arvoinen parempien istuinten takia? :unsure:

Tämä kannattaisi hoitaa pysäyttämällä kaukojunat vid Kyrkslätt.
 
Takaisin
Ylös