Onneksi näin on. Kyllä tasainen 15 minuutin vuoroväli läpi päivän on tärkeämpi kuin Kirkkonummella kyytiin nousevien / pois jäävien kaukojunamatkustajien palveleminen, koska kyse on aivan eri matkustajamääristä. Ruotsissa pidetään lähi- ja taajamajunaliikennettä tärkeämpänä ja kaukoliikenteellä on pahoja kapasiteettiongelmia (liian vähän vuoroja / liian lyhyet junat), mikä on huono sekin. Suomessa näiden olisi hyvä olla tasapuolisessa asemassa, mutta onneksi Väyläviraston ohjeita ei noudateta kirjaimellisesti Rantaradalla.Todellisuudessa ongelma on rantaradan heikossa välityskyvyssä. Jos esim Turusta tullut juna pysähtyisi Kirkkonummella, se ei ehdi Kauklahden ohi ennenkuin E-juna lähtee sieltä Helsinkiin päin, ja sama ongelma toistuu toiseen suuntaan. E- ja U-junat on synkronoitu niin että niiden vuoroväli on tasan 15 minuuttia, ja HSL on saanut jollain tavalla järjestettyä itselleen veto-oikeuden aikatauluihin. Niinhän ei pitäisi olla koska Väyläviraston ohjeiden mukaan nopeilla kaukojunilla (IC ja pendolino) on etuoikeus raidekapasiteettiin ennen taajama- ja kaupunkiliikenteen junia. VR ei välitä asiasta ja vähättelee Kirkkonummen merkitystä selityksillä että "ei tule tarpeeksi matkjkustajia" jne mutta kumma kyllä ennen vuotta 2016 Turun junat pysähtyivät siellä, ja lisäksi kulki Y-juna monta kertaa päivässä Karjaalle. Tosin E- ja U- junat kulkivat hieman epätasaisemmin vuorovälein mutta kuitenkin niin että yli 20 minuuttia ei tarvinnut junaa odotella.
Rantaradan välityskykyyn saataisiin jonkinlainen parannus toteuttamalla Kirkkonummelle vaihteet, jotka mahdollistaisivat liikennöinnin kaikille raiteille 1, 2 ja 3 sekä eteläiseltä että pohjoiselta raiteelta. Nykyisin puolenvaihto pitää tehdä Tolsan itäpuolella, minkä vuoksi mm. Turusta tuleva juna joutuu usein odottamaan vastaan tulevaa junaa Tolsassa ja saattaa jäädä tämän vuoksi E-junan perään. Nämä vaihteet olisi varmaan mahdollista toteuttaa Kauklahden kaupunkiradan rakentamisen aikaisten liikennekatkojen aikana.