Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

Todellisuudessa ongelma on rantaradan heikossa välityskyvyssä. Jos esim Turusta tullut juna pysähtyisi Kirkkonummella, se ei ehdi Kauklahden ohi ennenkuin E-juna lähtee sieltä Helsinkiin päin, ja sama ongelma toistuu toiseen suuntaan. E- ja U-junat on synkronoitu niin että niiden vuoroväli on tasan 15 minuuttia, ja HSL on saanut jollain tavalla järjestettyä itselleen veto-oikeuden aikatauluihin. Niinhän ei pitäisi olla koska Väyläviraston ohjeiden mukaan nopeilla kaukojunilla (IC ja pendolino) on etuoikeus raidekapasiteettiin ennen taajama- ja kaupunkiliikenteen junia. VR ei välitä asiasta ja vähättelee Kirkkonummen merkitystä selityksillä että "ei tule tarpeeksi matkjkustajia" jne mutta kumma kyllä ennen vuotta 2016 Turun junat pysähtyivät siellä, ja lisäksi kulki Y-juna monta kertaa päivässä Karjaalle. Tosin E- ja U- junat kulkivat hieman epätasaisemmin vuorovälein mutta kuitenkin niin että yli 20 minuuttia ei tarvinnut junaa odotella.
Onneksi näin on. Kyllä tasainen 15 minuutin vuoroväli läpi päivän on tärkeämpi kuin Kirkkonummella kyytiin nousevien / pois jäävien kaukojunamatkustajien palveleminen, koska kyse on aivan eri matkustajamääristä. Ruotsissa pidetään lähi- ja taajamajunaliikennettä tärkeämpänä ja kaukoliikenteellä on pahoja kapasiteettiongelmia (liian vähän vuoroja / liian lyhyet junat), mikä on huono sekin. Suomessa näiden olisi hyvä olla tasapuolisessa asemassa, mutta onneksi Väyläviraston ohjeita ei noudateta kirjaimellisesti Rantaradalla.

Rantaradan välityskykyyn saataisiin jonkinlainen parannus toteuttamalla Kirkkonummelle vaihteet, jotka mahdollistaisivat liikennöinnin kaikille raiteille 1, 2 ja 3 sekä eteläiseltä että pohjoiselta raiteelta. Nykyisin puolenvaihto pitää tehdä Tolsan itäpuolella, minkä vuoksi mm. Turusta tuleva juna joutuu usein odottamaan vastaan tulevaa junaa Tolsassa ja saattaa jäädä tämän vuoksi E-junan perään. Nämä vaihteet olisi varmaan mahdollista toteuttaa Kauklahden kaupunkiradan rakentamisen aikaisten liikennekatkojen aikana.
 
Onneksi näin on. Kyllä tasainen 15 minuutin vuoroväli läpi päivän on tärkeämpi kuin Kirkkonummella kyytiin nousevien / pois jäävien kaukojunamatkustajien palveleminen, koska kyse on aivan eri matkustajamääristä. Ruotsissa pidetään lähi- ja taajamajunaliikennettä tärkeämpänä ja kaukoliikenteellä on pahoja kapasiteettiongelmia (liian vähän vuoroja / liian lyhyet junat), mikä on huono sekin. Suomessa näiden olisi hyvä olla tasapuolisessa asemassa, mutta onneksi Väyläviraston ohjeita ei noudateta kirjaimellisesti Rantaradalla.

Rantaradan välityskykyyn saataisiin jonkinlainen parannus toteuttamalla Kirkkonummelle vaihteet, jotka mahdollistaisivat liikennöinnin kaikille raiteille 1, 2 ja 3 sekä eteläiseltä että pohjoiselta raiteelta. Nykyisin puolenvaihto pitää tehdä Tolsan itäpuolella, minkä vuoksi mm. Turusta tuleva juna joutuu usein odottamaan vastaan tulevaa junaa Tolsassa ja saattaa jäädä tämän vuoksi E-junan perään. Nämä vaihteet olisi varmaan mahdollista toteuttaa Kauklahden kaupunkiradan rakentamisen aikaisten liikennekatkojen aikana.

Vaikka lähijunien matkustajamärät ovat suuremmat kuin Turun junien, niin eihän lähijunien vuoroista tarvitse ainoatakaan karsia pois jos aikataulua rukataan pari minuutttia. Siihen nähden on epäreilua että Kirkkonummi on menettänyt kaikki junayhteytensä länteen. Rantarata ja Hangon rata ovat ainoat henkilöliikenteelle avatut radat Suomessa jotka kulkee yhtenäisen ruotsinkielisen alueen läpi, ja kun ottaa huomioon että Kirkkonummella ja Espoon länsiosissakin asuu paljon ruotsinkielisiä joilla olisi asiaa Karjaan, Hangon tai Turun suuntaan, niin näin huonoa ei palvelu ole ollut sitten Porkkalan neuvostotukikohdan ajan 1944-56 kun junat ajoivat peitetyin ikkunoin Kirkkonummen läpi, joskin silloin oli muut syyt ja asukkaat evakossa.

Kaupunkiradan valmistuttua 2027 tai -28 ei E-junan pitäisi enää häiritä Turun junien kulkua, että niiden pitäisi viimeistään silloin alkaa pysähtyä Kirkkonummella. Mutta siihen on pitkä aika ja kaikille junille tulee nopeusrajoitus 80 km/h Kauklahti-Leppävaara kaupunkiradan rakennustöiden ajaksi, ja myös lähijunien aikatauluihin tulee muutoksia. Eikö samalla voisi vähän muuttaa myös Turun junien aikatauluja koska todennäköisesti E-junan lähtö aikaistuu joka tapauksessa ja Turun juna jää sen jälkeen köröttelemään, ellei E-juna vaihda Espoon asemalla kolmosraiteelle ja päästä Turun junaa ohi siellä.

En usko että uusia vaihteita aletaan rakentaa Kirkkonummelle, toisaalta ihmettelen, eikö siellä ennen ole ollut puolenvaihtopaikka, muistan 1980-luvulta että lähijunat vaihtoivat puolta länteen päin mentäessä vähän ennen nykyistä Prismaa, vai muistanko väärin? Väylävirasto on niin fikseerautunut että Tunnin Junaa aletaan rakentaa, ja siksi ei Kauklahti-Karjaa välille tulla tekemään mitään parannuksia, vain välttämättömät korjaustyöt suoritetaan.
 
Todellinen syyhän siihen että kaukojunat ohittavat Kirkkonummen on yksinkertaisesti se, että sieltä tulisi liian vähän matkustajia. VR tekee enemmän voittoa ohittamalla Kirkkonummen, jolloin se saa enemmän matkustajia Turku - Helsinki -väliltä.
 
Todellinen syyhän siihen että kaukojunat ohittavat Kirkkonummen on yksinkertaisesti se, että sieltä tulisi liian vähän matkustajia. VR tekee enemmän voittoa ohittamalla Kirkkonummen, jolloin se saa enemmän matkustajia Turku - Helsinki -väliltä.
Tuo on se syy minkä VR on itse kertonut, mutta 2 minuuttia lisää matka-aikaa ei kyllä karkottaisi matkustajia millään lailla.
Kirkkonummelaiset se on kyllä karkoittanut ajamaan autoa, koska sieltä ei mene edes busseja Turkuun.
 
Kaukojunien pysähdysten poistaminen Kirkkonummella säästi matka-aikaa 5 minuuttia. Kaukojuniin nousevia tai niistä pois jääviä matkustajia oli Kirkkonummella ennen pysähdysten merkittävää vähentämistä vuonna 2016 vain n. 100 kpl päivässä.
 
Kaukojunien pysähdysten poistaminen Kirkkonummella säästi matka-aikaa 5 minuuttia. Kaukojuniin nousevia tai niistä pois jääviä matkustajia oli Kirkkonummella ennen pysähdysten merkittävää vähentämistä vuonna 2016 vain n. 100 kpl päivässä.
Sisältyykö tähän 5 minuuttiin jotain muutakin kuin junan kiihdyttäminen, jarrutus ja seisonta? Kuulostaa huomattavan pitkältä ajalta. Muutenkin toi Turun linja on sellainen, että sitä olisi fiksumpaa liikennöidä kaukosisustetuilla Flirteillä. Sinnehän saisi silloin uusia pysähdyksiä vaikka millä mitalla ilman että matka-aika kärsii. (Sinänsä en usko, että kukaan valitsee mieluummin junaa siksi, että sen matka-aika pieneni 5 min Kirkkonummen stopin jäätyä pois.)
 
Kaukojunien pysähdysten poistaminen Kirkkonummella säästi matka-aikaa 5 minuuttia. Kaukojuniin nousevia tai niistä pois jääviä matkustajia oli Kirkkonummella ennen pysähdysten merkittävää vähentämistä vuonna 2016 vain n. 100 kpl päivässä.
Aikataulun mukaan aamun kaksi ensimmäistä junaa Turkuun IC 941 ja 943, jotka pysähtyvät Kirkkonummella ajavat Hesingistä Karjaalle 2 minuuttia hitaammin kuin päivän muut junat jotka eivät pysähdy. Paluusuunnassa junat IC 966 ja 972 jotka pysähtyvät ovat 3 minuuttia hitaampia kuin päivän muut junat. Paluusuunnassa luultavasti joutuvat vaihtamaan raidetta Kirkkonummella.

5 minuutin säästö on voinut tulla myös muista muutoksista kun aikataulu vaihtui 2016. Ne 2-3 minuuttia jotka pysähtyminen nyt syö aikaa saataisin mahdollisesti kutistettua sitten kun kaupunkirata on valmis ja rata Kauklahteen asti paremmassa kunnossa ja muutamasta matkantekoa hidastavasta nopeusrajoituksesta päästään eroon, jos päästään.
 
Olen aina silloin tällöin sunnuntai-iltaisin IC972:lla kulkenut, ja joka kerta on Karjaalta Wikströmin autoletka ollut viemässä hiljaisia poikia ja vapaaehtoisia naisia Dragsvikiin. Junan palaaminen radalle ei ole tätä asetelmaa muuttanut.
Santalan seisakkeelta on Bengtsåriin kyllä ihan käypä matka, mutta veneettä saareen ei ihan noin vain mennä. Seisake sijaitsee Hankoniemen keskivaiheilla, ja sieltä on pohjoisrantaan pari-kolme kilometriä ja välissä vilkasliikenteinen tie. Mökkiläistenkin on vaikea kuvitella käyttävän junaa oman auton sijasta, puhumattakaan kartanon mailla vakituisesti asuvista. Eteläpuolella taas on armeijan Syndalenin ampuma-alue, jonka läpikulku ei muistaakseni ole tien puuttumisen takia edes mahdollista silloinkaan, kun puolustusvoimat ei aluetta läsnäolollaan kunnioita.
 
Viimeksi muokattu:
Paluusuunnassa luultavasti joutuvat vaihtamaan raidetta Kirkkonummella.

Joutuvat, mutta Kirkkonummen länsipäässä on erikoispitkä vaihde, mikä ei vaikuta nopeuteen verrattuna suoraan raiteeseen. Osa Helsinkiin päin menevistä junista ohittaa Kirkkonummen raidetta 1 pitkin ja siirtyy eteläiselle raiteelle vasta Tolsan jälkeen Heikkilässä.
 
Takaisin
Ylös