HelBin ongelmia

HeLBin tarkoitushan on pitää hintatasoa kurissa. Se vaan näyttää onnistuvan huonosti sikäli, ettei HeLB pysty kilpailemaan kuin tekemällä tappiota. Silti tappioiden maksaminen tullee halvemmaksi kuin maksaa korkeampaa ostohintaa kaikesta liikenteestä.

Mä hyväksyn tämän ihan mielelläni, mutta omistajan eli kaupungin pitäisi siinä tapauksessa määrätä, että HelB osallistuu vain Helsingin sisäisten linjojen kilpailuihin.

Sitä en hyväksy, että minun verorahoillani tuetaan Espoon peltojen bussivuoroja, joista HelB ehkä tekee halvimman, tappiollisen tarjouksen ja stadilaiset maksavat erotuksen veroina. Ei Helsingillä pidä olla intressejä muiden kaupunkien bussiliikenteen hintatason suhteen. Tai sitten myydään HelB:n osakkeista osa Espoon ja osa Vantaan kaupungeille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Sitä en hyväksy, että minun verorahoillani tuetaan Espoon peltojen bussivuoroja, joista HelB ehkä tekee halvimman, tappiollisen tarjouksen ja stadilaiset maksavat erotuksen veroina. Ei Helsingillä pidä olla intressejä muiden kaupunkien bussiliikenteen hintatason suhteen. Tai sitten myydään HelB:n osakkeista osa Espoon ja osa Vantaan kaupungeille.
Tämä onkin mielenkiintoinen näkökohta. Mutta onhan Helsinki tukemassa Espoota paljon isommillakin summilla sijoittamalla toista sataa miljoonaa Espoon metrojuniin. Miksi?

Mitä busseihin tulee, voi tietenkin olla, että HeLBin hintapoljenta on silti edullista Helsingille. Siinäkin tilanteessa, että siinä sivussa subventoidaan sitäkin liikennettä, jonka tappio kuuluu Espoolle.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
YLE Helsingin uutisia tänään:

Helsingin Bussiliikenteen tulos yhä miinuksella

Mutta, mitäs tämä on?

YLE Helsinki sanoi:
Helsingin Bussiliikenteen kannattavuutta on pyritty viime vuosina parantamaan muun muassa lippujen hintaa nostamalla ja sisäisiä toimintoja tehostamalla, kertoo toimitusjohtaja Juha Hakavuori.
Ei varmaankaan aivan noin, arvon YLE Helsingin toimittaja, tai sitten meille helsinkiläisille veronmaksajille ei ole kerrottu aivan kaikkea.
 
Ei varmaankaan aivan noin, arvon YLE Helsingin toimittaja, tai sitten meille helsinkiläisille veronmaksajille ei ole kerrottu aivan kaikkea.

Hakavuori on ehkä sanonut "hintoja nostamalla", mikä tarkoittaa tarjoushintojen nostoa. Siinä tapauksessa annan toimittajan virheelle vähän ymmärrystä, mutten kuitenkaan paljon. Kyllä jokaisen HSL-liikenteestä uutisoivan pitäisi edes perusasetelma ja roolit oikein tajuta. Varsinkin Ylellä.
 
Mikä mahtaisi ylipäätään olla vaihtoehto tälle?

Myynti on aina varteenotettava vaihtoehto, ja huhujen mukaan Pohjolan Liikenne olisi ollut kiinnostunut ostamaan Helbin rippeet. Kaupunki ei kuitenkaan myynyt. Eikös se nyt olisi kuitenkin sama, onko "kunnallinen" yhtiö Valtion vai kaupungin omistuksessa?
Ehkäpä kaupungilta liikenisi rahaa katujen ylläpitoon, jos ei tarvitsisi ylläpitää kannattamatonta yksityistettyä yritystä..
 
Ei taida kovin varteenotettava vaihtoehto olla myyminen kun ei kerran ole kassaa eikä kannattavuutta. Vanhoja pattikylkisiä linja-autonrotteloita saa suoraan netistä tilaamalla eikä niistä tartte enempää preemiota maksaa ottamalla konkkakypsä ay-riitelyn pesäke vastaan. Säälistä joku voi tietenkin toimia toisinkin ja onhan noita masokistejakin.
 
Mikä mahtaisi ylipäätään olla vaihtoehto tälle?

Konkurssi. Sen avulla putiikin toiminta vain loppuu eikä kenellekään jää mitään työllistämisvelvoitetta jne. Konkurssipesä sitten myy varikot ja kaluston, jos joku ne ostaa.

Todellinen vaihtoehtohan tämä ei tietenkään ei ole, koska se vaikuttaisi Helsingin kaupungin asemaan rahoitusmarkkinoilla. Kaupunki todennäköisesti saa edullista rahoitusta vähäisen riskin takia, mutta tilanne muuttuisi tyystin toisen näköiseksi, jos kaupunki päästäisi omistamiaan yhtiöitään konkurssiin.
 
Todellinen vaihtoehtohan tämä ei tietenkään ei ole, koska se vaikuttaisi Helsingin kaupungin asemaan rahoitusmarkkinoilla. Kaupunki todennäköisesti saa edullista rahoitusta vähäisen riskin takia, mutta tilanne muuttuisi tyystin toisen näköiseksi, jos kaupunki päästäisi omistamiaan yhtiöitään konkurssiin.

Tuskin, koska HelB lienee kuitenkin lainoitettu nimenomaan kaupungin toimesta. Konkurssipesän ainoa perijä olisi siis kaupunki. Jollei nyt ole näin, kaupunki voi ostaa lainat ennen konkurssia. Jos kaupungin yhtiö jättää maksamatta lainansa kaupungille, se ei vaikuta mitenkään kaupungin asemaan lainojen takaisinmaksajana. Kaupungin maksukykyhän ei missään vaiheessa muutu, ennemminkin vain paranee.
 
Myynti on aina varteenotettava vaihtoehto, ja huhujen mukaan Pohjolan Liikenne olisi ollut kiinnostunut ostamaan Helbin rippeet. Kaupunki ei kuitenkaan myynyt. Eikös se nyt olisi kuitenkin sama, onko "kunnallinen" yhtiö Valtion vai kaupungin omistuksessa?
Ehkäpä kaupungilta liikenisi rahaa katujen ylläpitoon, jos ei tarvitsisi ylläpitää kannattamatonta yksityistettyä yritystä..


Tämä vasta hirveää olisikin. Kilpailun kannalta olisi huonoa jos PL ostaisi HelBin, lisäksi talojen toimintatavat ovat hyvinkin erilaiset.

Pölhölän hidas ajotapa ja äärimmilleen vedetyt säästötoimet vain lisäisivät joukkoliikenteen hidastuvuutta pääkaupunkiseudulla. Lisäksi moni HelBin kuljettaja on nimenomaan pysynyt HelBillä, koska eivät halua mennä Pölhölälle ajamaan. Jos Pl ostaisi HelBin tulisi siinä tilanteessa joukkoirtisanominen HelBin puolelta.

Paras tapa saada HelBin kannattavuutta olisi vain tarjota kannattavia sopimuksia. Lisäksi HSL ei saisi missään tapauksessa hyväksyä tappiolla tarjottuja sopimuksia vaan enemmänkin antaa siitä sanktioita. En oikein ymmärrä miksi HelBin pitäisi välttämättä olla kannattava, joukkoliikenteen tulisi olla palvelu joka rahoitetaan verorahoin. HelBillä on STA mikä oikein hoidettuna voisi tuottaa enemmän voittoa ja kompensoida HelBin tappioita.
 
Paras tapa saada HelBin kannattavuutta olisi vain tarjota kannattavia sopimuksia. Lisäksi HSL ei saisi missään tapauksessa hyväksyä tappiolla tarjottuja sopimuksia vaan enemmänkin antaa siitä sanktioita.
Onko siis mielestäsi ostajan (HSL) velvollisuus valvoa, että myyjä saa riittävästi tuloja tarjoamistaan palveluista?
En oikein ymmärrä miksi HelBin pitäisi välttämättä olla kannattava, joukkoliikenteen tulisi olla palvelu joka rahoitetaan verorahoin. HelBillä on STA mikä oikein hoidettuna voisi tuottaa enemmän voittoa ja kompensoida HelBin tappioita.
Ongelma tulee kai ainakin siitä kun HelB ajaa seutulinjoja jotka eivät käykään Helsingin puolella (esim. 510), jolloin ko. linjojen tappiot maksetaan kuitenkin Helsingin verovaroista. Helsinki siis antaa ylimääräistä tukea naapurikaupunkien joukkoliikenteeseen...
 
Takaisin
Ylös