HelBin ongelmia

Hidas ajotapa varmaankin tarkoittaa ajamista ilman näkyvää syytä selvästi alle nopeusrajoituksen tai hitaammin kuin muu liikennevirta.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että matkustamon puolelta ei välttämättä näe kaikkea, mitä liikenteessä tapahtuu. Jos esimerkiksi liikennevalot näkyvät kuljettajan paikalta jo pitkän matkan päästä, pyrin sovittamaan oman ajamiseni niin, että pääsen niistä läpi pysähtymättä, mikä silloin tällöin tarkoittaa "turhaa hidastelua". Ja vaikkei liikennevalot näkyisikään mutkan takaa, niin edellä ajavien autojen jarruvaloja ja ajotapaa voi käyttää vinkkinä siitä, minkävärinen valo siellä loistaa.

Minäkin muuten ajan useimmiten hiljaa. Mitäpä sitä kuljettajan pallilla yksikseen ääntä pitelemään... :)
 
Tuomas sanoi:
Minäkin muuten ajan useimmiten hiljaa. Mitäpä sitä kuljettajan pallilla yksikseen ääntä pitelemään... :)

:lol:

Kannattaa myös muistaa, että rauhallinen ajotapa voi tuntua "hitaalta".

Eikä hitaasti ajaminen ole varsinaisesti Pohjolan Liikenteen syytä, kuljettajathan niitä busseja ajelee, ja olenpa sattunut muutamankin Pohjolan Liikenteen kuljettajan kyytiin jotka eivät niinkään hiljaa tai rauhallisesti ole ajaneet. Välillä ei Espoossa Kirstintiellä 60km/h riitä, vaikka on 30km/h rajoitus :(
 
Joutuisasti maltilla, on mun mottoni bussin ratissa. Ja tottakai, tilanteen mukaan; hätäilemällä ei saa aikaan kuin murhetta ja romua.
 
Onko siis mielestäsi ostajan (HSL) velvollisuus valvoa, että myyjä saa riittävästi tuloja tarjoamistaan palveluista?

Ongelma tulee kai ainakin siitä kun HelB ajaa seutulinjoja jotka eivät käykään Helsingin puolella (esim. 510), jolloin ko. linjojen tappiot maksetaan kuitenkin Helsingin verovaroista. Helsinki siis antaa ylimääräistä tukea naapurikaupunkien joukkoliikenteeseen...

Kyllä HSL:än tulisi valvoa ettei yritys tahallisesti yritä tarjota sellaisia tarjouksia joilla poljetaan alaa alas. Sitäpaitsi onhan se huomattu monessakin asiassa, että halvin ei ole useinmiten paras vaihtoehto. Tappiolla tarjotut tarjoukset saavat aikaan sen, että yhtiöt eivät mm. ylläpidä kalustoaan, kuljettajien työajat huononevat ja luotettavuus kärsii. Matkustajan saati kuljettajan näkökulmasta se ei ainakaan paranna palvelua. Nykyään puhutaan siitä miten firmojen pitäisi toimia eettisesti, HSL:kin voisi tätä asiaa miettiä kun hyväksyvät tarjouksia.

Se ei ole mielestäni oikein, että naapurikuntien joukkoliikennettä tuetaan ilmaiseksi, siksi siihen pitäisi puuttua.

Mitä tarkoitetaan hitaalla ajotavalla, ja miksi se on huono asia?

Mm. sitä että ajetaan alle nopeusrajoitusten ilman että siihen olisi mitään syytä kuten sää, liikenne tai tien kunto. Hyvänä esimerkkinä voin vaikka mainita viime kesältä päivän jolloin matkustin 58B:llä. Ulkona oli aurinkoinen sää, lämpötilä noin 20 C ja liikennettä vain vähäsen. Silti PL:n teli-Scala ajoi vain 40-50 kmh koko Itäväylän matkan, paikoissa joissa nopeusrajoitus on 70-80 kmh. Tuo on jo mielestäni hengen vaarallista, jos syyttä ajetaan puolet hitaammin kuin muut. Jos sitä bussia pitää ajaa niin, että jokainen pisara dieseliä pitää pyrkiä säästämään, niin jätetään sitten ajamatta kokonaan niin ei kulu tippaakaan!
 
Mm. sitä että ajetaan alle nopeusrajoitusten ilman että siihen olisi mitään syytä kuten sää, liikenne tai tien kunto. Hyvänä esimerkkinä voin vaikka mainita viime kesältä päivän jolloin matkustin 58B:llä. Ulkona oli aurinkoinen sää, lämpötilä noin 20 C ja liikennettä vain vähäsen. Silti PL:n teli-Scala ajoi vain 40-50 kmh koko Itäväylän matkan, paikoissa joissa nopeusrajoitus on 70-80 kmh. Tuo on jo mielestäni hengen vaarallista, jos syyttä ajetaan puolet hitaammin kuin muut. Jos sitä bussia pitää ajaa niin, että jokainen pisara dieseliä pitää pyrkiä säästämään, niin jätetään sitten ajamatta kokonaan niin ei kulu tippaakaan!

Pääsitkö perille, eikös se ole se pääasia?
 
Entäs jos bussi on ollut edellä aikataulustaan, ja sen takia kuljettaja on päättänyt hidastaa vauhtia, että ei tarvitsisi mahdollisella ajantasauspisteellä seistä turhanpäiten muiden edessä? Itse ainakin teen usein noin, jos olen huomattavan paljon edellä aikataulusta. Itse ainakin mieluummin matkustan sellaisessa autossa, joka liikkuu mahdollisimman ison osan ajasta linjasivulla ollessaan. Kesällä tämä näkyy myös matkustusmukavuudessa; liikkuvassa autossa vaihtuu ajoviiman ansiosta ilma paremmin kuin paikallaan olevassa (olettaen, ettei autossa ole jäähdyttävää ilmastointia).

En itse asu pääkaupunkiseudulla, mutta liikenteen vaarantaminen alinopeutta kuulostaa hieman absurdilta väitteeltä. Polttonesteen kulutuskaan ei suuremmalta osin riipu ajettavasta vauhdista, vaan kierrosluvuista ja kuljettajan kaasujalan käytöstä (taloudellisuudesta).
 
Millä tavalla voisi olla hyvä asia ajaa itseisarvoisesti hiljaa vain & ainoastaan mahdollisimman pieni polttoaineenkulutus mielessään? Normaalistikin voi ajaa...

Kannattaa myös muistaa, että rauhallinen ajotapa voi tuntua "hitaalta".

Eikä hitaasti ajaminen ole varsinaisesti Pohjolan Liikenteen syytä, kuljettajathan niitä busseja ajelee, ja olenpa sattunut muutamankin Pohjolan Liikenteen kuljettajan kyytiin jotka eivät niinkään hiljaa tai rauhallisesti ole ajaneet. Välillä ei Espoossa Kirstintiellä 60km/h riitä, vaikka on 30km/h rajoitus :(

Joutuisasti maltilla, on mun mottoni bussin ratissa. Ja tottakai, tilanteen mukaan; hätäilemällä ei saa aikaan kuin murhetta ja romua.

Tähän edellämainittuun Pohjolan Kaupunkiliikenteen suorittamaan "hitaasti ajoon" voipi joskus olla syynä myös Ecosmart eli taloudellisuuskilpailu. Siellä kun taitaa olla palkintoja luvassa kun säästää kovasti polttoainetta. Linjasta riippuen juurikin 58/59 variaatioineen voisi olla kandidaatti Itä-Helsingin suunnalla ja vastaavasti Espoon suunnalla 205..

Mielenkiinnolla odotan miten tämä lanseerataan HelBille.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiinnolla odotan miten tämä lanseerataan HelBille.

HelB:llä on taas erilainen systeemi. Siinä se on kuin vatupassi... Näytöllä näkyy kuinka paljon bussi heiluu, pomppii, kallistuu sellaisena pienenä pallona näytöllä.. Jos menee punaisen puolelle niin ajotyyli voi tuntua matkustajista inhottavalta... Tätä on vaikea selittä, löytyisiköhän joltakulta kuvaa tästä?
 
Minun mielestä täällä jollakin palstalla oli joskus aikaisemmin jo joku postannut kuvan kyseisestä ECOsmart - näytöstä ja postauksessa oli kyse kuinka se oli asennettu juuri pahimpaan kohtaan kuljettajan näkökenttään, lähestulkoon silmien korkeudelle tuulilasin vasempaan reunaan pilariin kiinnitettynä... Täytyypä huomenna ottaa suomenojan jostakin autosta tuore kuva ecosmart näytöstä.

Tosiaan vielä jos aihetta hieman käsitellään, niin meillä HelBillä ajotapaseuranta on hyvinkin aktiivista. Varikoiden infotauluilla pyörii viikottaiset kulutuslukemat ja ajotapaprosentit (100% tietenkin paras lukema), henk.koht. lukemat työnjohtaja tulostaa jokaisen nähtäviksi. Sen kummemmin tietämättä miten PL seuraa näitä lukemia, itse olen ainakin huomannut että HelBillä on selkeästi kulutuslukemat tippuneet (toki nyt talvella niitä ei tosiaan kannata tuijottaa) ja ajotapa selkeästi parantunut, myöskin itsellä.
 
Viimeksi muokattu:
(toki nyt talvella niitä ei tosiaan kannata tuijottaa) ja ajotapa selkeästi parantunut, myöskin itsellä.

Ei todellakaan kannata välittää talvella koko paneelista mitään. Olen töissä seurannut kuljettajien laitetta ja vaikka kuljettaja kuinka nätisti ajaa, lentää mittari punaisen puolella (huonokuntoisien teiden vuoksi) sun muuta. Mutta hyvä että laite joillakin ainakin on ajotapa parantunut, mutta aina löytyy joitakin kuljettajia jotka eivät välitä tippaakaan. Hyvänä esimerkkinä tammikuun loppupuolella olin töitä tekemässä linjan 52 kaasumannen kyydissä, kuljettaja ajoi kaikkien hidasteiden läpi hidastamatta (n. 30-40km/h), voi sen auton kuntoa sen kuljettajan jälkeen (HelB:lle tehtiin ilmoitus ko. kuljettajasta).
 
Millä tavalla voisi olla hyvä asia ajaa itseisarvoisesti hiljaa vain & ainoastaan mahdollisimman pieni polttoaineenkulutus mielessään? Normaalistikin voi ajaa...
Hevosmiesten tiedettä. Ei hitaasti ajamalla säästy polttoainetta. Eihän hitaasti liikkuva ajoneuvo esim. rullaa, koska ei ole vauhtia, millä rullata.

Rauhallinen ja ennakoiva ajo on eri asia kuin hidas ajo, ja sillä myös säästyy sekä kalusto, polttoaine että kuljettajan hermot.
 
HS kertoo tänään, että HelB on halunnut kaupungilta 15 miljoonaa euroa lainaa. Kaupunki myöntää 8. Teknisesti päätöksen tekee valtuusto 23.5.
 
Takaisin
Ylös