HelBin ongelmia

Mistähän tässä on oikein kyse? En tosin ole lukenut PL:n kuljettajan kriteerejä joten en tajua tilanetta.

Jos pitää ottaa töihin vanhana työntekijänä, niin vanhempi työntekijä on PL:n kriteereillä liian kallis heille? Siksi ei olekaan "työkykyinen"...
 
Kuten jo yllä sanoin: siksi, että Helsingin kaupunki on myös HSL:n omistaja ja HelB osallistuu HSL:n kilpailutuksiin. Kilpailutuksen järjestäjä ei saa tukea omaa yhtiötään, joka osallistuu kilpailuun.

Mites sitten on Pöhölän laita? Pölhölän on osa VR-Yhtymää, jonka omistaa valtio ja Helsinki osa Suomen valtiota. Jos VR tukee Pölhölän liikennettä tulisi sen olla myös kiellettyä, koska tähän ei käytetä pelkästään stadilaisten veronmaksajien rahoja, vaan koko Suomen kansan! En tiedä tarkalleen kuinka tappiollinen Pölhölä on viime aikoina ollut, mutta ainakaan tappiollisilla tarjouksilla ne eivät voittoa tee.

HelBillä ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta tehdä voittoa HSL-liikenteessä, niin kauan kun muiden firmojen emoyhtiöt pumppaavat niihin rahaa. Lipputulot ja korvaukset linjojen ajamisesta eivät saa HelBiä ikinä voitolliseksi.
 
Mistähän tässä on oikein kyse? En tosin ole lukenut PL:n kuljettajan kriteerejä joten en tajua tilanetta.

Käsittääkseni Pohjolan Liikenteen (VR-konsernin?) ylilääkäri "käveli yli" töihintulotarkastuksen tehneen lääkärin lausunnosta ja esti näin työllistymisen PL:lle. Syitä tähän toimintaan voidaan vaan arvailla. Pahat kielet voisivat väittää että PL löysi porsaanreiän lonka-sopimuksesta.
 
Mites sitten on Pöhölän laita? Pölhölän on osa VR-Yhtymää, jonka omistaa valtio ja Helsinki osa Suomen valtiota.

Ymmärtääkseni Vr-konsernilla menee kohtuullisen hyvin ja valtio ei siihen ihmeemmin ole viime aikona pumpannut? Myös Pohjolan liikenteellä itsessään kuuleman mukaan menee hyvin? Sanokaa jos olen väärässä. Jos asia todella on niin, että valtion rahoilla todella rahoitetaan Pohjolan kaupunkiliikennettä niin eihän se mielestäni kuulu niin mennä. En tiedä löytyykö netistä erikseen Pohjolan liikenteen tulostietoja vai onko ne piilotettu konsernin kokonaistulokseen.
 
www.vrgroupraportti.fi sanoi:
Linja-autoliikenne

Pohjolan Liikenteen matkustajaliikenteessä kuljetettiin 26,1 miljoonaa matkustajaa, mikä oli 9,6 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuotena. Matkustajamäärien nousu johtui pääkaupunkiseudulla voitetuista uusista linjoista sekä kaukoliikenteen matkustajamäärien kasvusta. Tämä näkyi myös liikevaihdossa, joka kasvoi 12,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna ja oli 70,1 miljoonaa euroa (62,5 M€). Liikevoitto oli 6,5 M€ (5,6 M€).

Pohjolan Liikenteellä oli kertomusvuonna sopimusliikennettä HSL:n toiminta-alueella Helsingin ja Espoon sisäisessä liikenteessä sekä seutuliikenteessä. Sopimusliikenne HSL-alueella laajeni merkittävästi voitettujen linjojen ansiosta.

Pohjolan Liikenne avasi vuonna 2012 verkkokaupan.

Pohjolan Liikenne on voittoa tuottava yritys, eikä sen toimintaan tarvita junamatkustajien rahoja.
 
Mistähän tässä on oikein kyse?

Irtisanomistilanteessa työnantaja yleensä ei valitse parhaita työntekijöitään lähtijöiksi, mutta sen sijaan paljon sairastavat päätyvät helposti potkut saavien listalle. Joukossa siis voi hyvin olla kuljettajia, jotka ovat sairastelleet paljon, koska työkyky on syystä toi toisesta alentunut eivätkä he enää nykyisessä kunnossaan läpäise työhöntulotarkastusta.
 
Mites sitten on Pöhölän laita? Pölhölän on osa VR-Yhtymää, jonka omistaa valtio ja Helsinki osa Suomen valtiota. Jos VR tukee Pölhölän liikennettä tulisi sen olla myös kiellettyä, koska tähän ei käytetä pelkästään stadilaisten veronmaksajien rahoja, vaan koko Suomen kansan!

Kyse ei ollut verorahojen käyttökiellosta vaan siitä, että kilpailutuksen järjestäjä myös osallistuu kilpailuun. Suomen valtio ei kilpailuta HSL-liikennettä, joten Suomen valtiolla ei ole samaa rajoitetta. Suomen valtio ei hyödy millään tavoin siitä, jos HSL:n kilpailutuksen alin tarjous olisikin halvempi.
 
Se onkin mielenkiintoista, että miten korjaamotyöntekijöitä voidaan siirtää kuljettajiksi, kun kuljettajia on töiden vähenemisen vuoksi irtisanottu myös :shock:
 
Euroopan komissio epäilee alustavan tarkastelun perusteella, että Helsingin kaupunki on antanut Helsingin Bussiliikenne Oy:lle (HelB) perusteetonta valtiontukea. Asiassa on aloitettu muodollinen tutkintamenettely. Helsingin kaupungin tiedote
 
Voi myös tulla rumaa jälkeä veronmaksajille, jos HelB ei ole pitämässä hintatasoa millään tavalla kurissa. Joku fiksu tällä foorumilla joskus sanoikin, että paras HelB on sellainen, joka osallistuu aina kilpailutuksiin mutta ei koskaan voita mitään.
 
Voi myös tulla rumaa jälkeä veronmaksajille, jos HelB ei ole pitämässä hintatasoa millään tavalla kurissa. Joku fiksu tällä foorumilla joskus sanoikin, että paras HelB on sellainen, joka osallistuu aina kilpailutuksiin mutta ei koskaan voita mitään.

Niinpä kai, mutta ei taida bulvaaninakaan toimiminen olla täysin laillista tai ainakaan markkinatalouden hengen mukaista.
 
Takaisin
Ylös