HELI-rata taas ajankohtainen?

Eli siis kaikki junat pysähtyy Pasila, Oulunkylä ja Malmi, mutta Käpylässä, Pukinmäessä ja Tapanilassa pysähtyy vain yksi kolmesta junasta.

Saattaa olla suhteellisen hankalaa saada kolme 10 minuutin frekvenssillä ajavaa linjaa mahdutettua samoille raiteille, jos niiden pysähtymiskäytännöt poikkeavat toisistaan -ainakaan niin että aikataulujen luotettavuus pysyisi edes välttävällä tasolla. Toisaalta jos HEPO alkuvaiheessa vedettäisiin vain Ö-sundomiin asti niin kaikki (IKP) junat kai voisivat pysähtyäkin joka asemalla Tapanilaan asti. Ainoat jotka tästä jonkun verran kärsisivät nykytilanteeseen verrattuna ovat Pohjois-Vantaan isot radanvarsilähiöt. Ja jotta niidenkään tuska ei ihan järkyttäviin mittoihin kasvaisi voitaisiin tuon Elmon 4/3/3 -vuorovälimallin yksi pidempi pätkä antaa korsolaisille Käpylän ohittamiseen.

Enivei, I-linjan junien on mielestäni joka tapauksessa pysähdyttävä joka asemalla, joten en siinäkään mielessä oikein lämpene tuolle 1/3 -idealle.
 
Kehärata on 18km pitkä, sisältäen 8 asemaa, 8km tunnelia ja 23 siltaa. Hintalappu noin 600M€. (Onko jollakulla tietoa, onko kehärata pysymässä kustannusarviossaan?)

Liikenneviraston sivun mukaan summa on 605 Me ja siihen sisältyy neljä asemaa ja neljä varausta. En ole ainakaan nähnyt mitään uutisointia budjetin ylityksistä. Bakteeriliemi luemma aiheuttaa lisäkuluja, kun lentokentän asemassa pitää varautua syövyttäviin kastikkeisiin.
 
hmikko: Kiitos korjauksesta. Sen siitä saa, kun uskoo nopeaan wikipedia-lukemiseen. Hinta-arvio lienee silti tontilla olettaen että maasto ei ole kauhean vaikeaa, eikä tarvita isoa kasaa tunneleita. Sata milliä kahteen asemaan ja 100-150 milliä rataan.
 
hmikko: Kiitos korjauksesta. Sen siitä saa, kun uskoo nopeaan wikipedia-lukemiseen. Hinta-arvio lienee silti tontilla olettaen että maasto ei ole kauhean vaikeaa, eikä tarvita isoa kasaa tunneleita. Sata milliä kahteen asemaan ja 100-150 milliä rataan.

Lahden oikorata maksoi aikanaa sellaiset 350 M€. Tosin asemia rakennettiin vain yksi... Mutta eiköhän tuolla sun esittämällä summalla pitäisi päästä Porvooseen asti, jos ei ryhdytä hifistelemään. Yleensä ottaen nuo asemat tapaavat maksaa, mutta tuolla sun hinta-arviolla 100 M€ pitäisi saada kolme maanalaista asemaa Pisara-suunnitelmassa olleiden laskujen perusteella. Lähiliikenteen perusasema yhdellä matkustajien alikululla: kyllä siinä kai liikutaan hintahaarukassa 2 - 10 M€. (tarkentatkaa ihmeessa! Tai korjatkaa...)
 
Jonkin verran tolppavälin lisäksi vuoroväliä rajoittaa pistemäinen kulunvalvonta, joka ei toimi kovin sujuvasti silloin, jos on tarkoitus ajella säännöllisesti päin "keltaisia", eli odota seis -opastetta. Käytännössä sujuva ajaminen siis tarkoittaa sitä, että aina pää- tai suojastusopastinta ohitettaessa pitäisi olla vähintään kaksi suojaväliä vapaana, muutoin joutuu monin paikoin jarruttelemaan ylimäärästä. Tilanteeseen auttaisi se, että järjestelmä sallisi enemmän kuin kaksi toistopisteen baliisiryhmää per pääopastin.

Lisäksi koska JKV-veturilaite merkitsee aina pysähdyttäessä seuraavan tolpan punaiseksi (allekirjoittaneelle on tosin jäänyt ainakin osittain epäselväksi, että miksi), on molemmat toistobaliisit yleensä asennettu siten, että liikkeellelähtö laiturista on suhteellisen sujuvaa - eri mittaiset junat huomioonottaen. Tällöin punaista opastinta (tai järjestelmän sellaiseksi luulevaa, riippumatta opastimen todellisesta tilanteesta) lähestyminen on muissa kuin liikkeellelähdöissä vähemmän sujuvaa. Vaikea selittää ilman havainnollistamisvälineitä, mutta lopputulos on se, että täytyy jarruttaa, vaikka siihen ei oikeasti olisi vielä - tai lainkaan tarvetta.
 
Haarajoki vai Mäntsälä?

No okei, korjauksiahan tässä kerjättiin. Eli Haarajokikin tosiaan tehtiin jo heti alkuun ja se joku kolmas jäi varaukseksi. Mutta toivottavasti pointti tuli selväksi: metrojen ja vastaavien rakentamisen kustannukset ovat omassa luokassaan ja lähiliikenneradan rakentaminen Porvooseen on selvästi halvempaa kuin edes muutaman aseman maanalaiset metron/kaupunkiradan laajennukset. Tunneliratoja ei todellakaan kannata rakentaa jos suinkin on muita vaihtoehtoja tarjolla.
 
Tapanilasta Itään menevän HELIn varauksen päällä ei kyllä Helsingissä ole mitään, sikäli kun oikein hahmotan mistä se menee. Fazerin tehdas on kai vähän tiellä, mutta sekin on Vantaalla.

Helpostihan tuon Fazerilan kiertää motarin ja tehdasrakennuksen välistä. Pitää vain purkaa pari (omakoti)taloa (Rajakylänpolku tai -tie 60) alta pois, niin hyvin mahtuu. Ja ollaankin sitten samassa käytävässä motarin kanssa. Fazerilan ohituksen jälkeen Valion alue tekee tiukkaa. Tuotantorakennukset ovat melkein kiinni motarissa. Jos pitää rakentaa alitus, niin tunnelirakentaminen tulee varman kalliiksi, koska sieltä löytyy maaperään tihkunutta maitoa, joka ruokkii haitallisia mikrobeja. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Minkäköhän hintaista olisi kattaa Porvoonväylä Valion kohdalta ja rakentaa rata katoksen päälle?
 
HELI-rata ja metron jatko eivät ole päällekäisiä tai toisiaan poissulkevia raidereittejä.
 
HELI-rata ja metron jatko eivät ole päällekäisiä tai toisiaan poissulkevia raidereittejä.

Ei tietenkään. Rakennetaan nyt vaan se HELI ensin. Sehän ei mitenkään estä metron jatkamista sitten kun sen aika on.
 
Heh. Siinä missä Vuosaaren ja Mellunmäen metrolinjat eivät ole päällekäisiä, ei ole myöskään, eri lähijunalinjojen yhteiset osuudet. Esim. G lakkautettiin, mutta ei sekään päällekäinen ollut.

HELI-rata on tärkeä hanke ja sen toteuttamista tulisikin aikaistaa, tottakai itäisen ranta- ja kaupunkiradan kaavoituksen yhteydessä. Metroa ei ole mielekästä jatkaa juuri kaavailtua pidemmälle, vaan Sipoon sekä Porvoon ja siitä itäänpäin joukkoliikenteen rungoksi yhdessä itäisen rantaradan kanssa siis tämä HELI-projekti.

Ennen HELIä on kuitenkin tarkoituksenmukaista kaavoittaa seudun rakennetta Lahden oikoradan varteen, sekä ELSA-radan varteen Lohjalle ja Espooseen.

ELSA ja HELI on oltava valmiinpuoleisia ennen Pasila-Lentoasema-Kerava suurnopeusrataa, eli kaikkien tuntema lentorataa, sillä ELSA, päärata, Lahden oikorata ja HELI kaikki yhdistyvät myös lentorataan. ELSA ja HELI ovat siis kaksireittisiä Helsinkiin ja Helsingistä poispäin; Kaupunkiratojen reitit, sekä kaukoliikenteen reitit Lentoaseman/Keravan kautta kaartaen suuntiinsa, jotka siis varsinaista ELSAa ja HELIä.
 
Takaisin
Ylös