Vs: Helsinki-Pietari radan uusi linjaus
Oulun pohjoispuolella on kuitenkin vielä Kemi-Tornio, sekä Rovaniemi, joista varsinki Kemi-Tornio saataisiin suurnopeusradan avulla liitettyä tarpeeksi nopeasti Helsinkiin (<4h). Tällöin rata palvelisi noin 260 000 asukasta, eli suurinpiirtein saman verran kuin Tampereen seudulla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Tampereelta Helsinkiin suuntautuvaan verrattuna näillä on merkittävä ero, etäisyys. Tämän ansiosta kysyntä on suurempaa, mutta joukkoliikenteellä on huomattavasti parempi kilpailuasetelma henkilöautoa vastaan, varsinkin sen ollessa tarpeeksi nopeaa. Nykyään näin on lentoliikenteellä, mutta lentoliikenne ei muuten ole suurten massojen liikuttelua varten - varsinkaan kotimaassa.
Kun junaa verrataan lentokoneeseen, on junalla muutama valttikortti taskussaan. Itse pitäisin tärkeimpänä joustavuutta - junalipun voit lähes aina ostaa 10min ennen matkaan lähtöä, sen tarkemmin matkaa suunnittelematta. Näkisin nopean junaliikenteen myös lisäävän alueen kilpailukykyä merkittävästi, joten tällä saataisiin ehkä hieman hillittyä myös etelän kasvupaineita.
Totta on, että Oulun lisäksi pohjoisessa ei merkittäviä kaupunkeja ole. Eli kysyntä olisi käytännössä muutaman pisteen välillä, mutta en koe tätä itsessään ongelmaksi, mikäli kysyntä on tarpeeksi suurta. Tällainen kysyntäkaavio mielestäni myös sopii erittäin hyvin suurnopeusradan rakentamiseen, kun "turhia" pysähdyksiä ei tule, jolloin saataisiin kaikki hyöty irti suuresta nopeudesta, esimerkiksi huippunopeuden ollessa 350km/h, voitaisiin Oulun ja Jyväskylän välistä suurin osa (>250km) ajaa tätä nopeutta.Pitää kyllä miettiä, että onko järkeä rakentaa suurnopeusrataa Ouluun saakka. Pohjois-Suomessa kun Oulu on melkeinpä ainoa kunnon kaupunki. Pelkästään sitä varten jouduttaisiin siis rakentamaan satoja kilometrejä suurnopeusrataa. Olisiko kokonaisuudessaan taloudellisempaa jättää Helsinki-Oulu -väli lentoliikenteen palveltavaksi? Pohjanmaan rataa parantamalla väli Tampere-Oulu taas saataisiin riittävän nopeaksi. Helsingistä Seinäjoelle, Jyväskylään, Mikkeliin ja Lappeenrantaan juna on vielä mielekäs vaihtoehto. Vaasa, Oulu, Kajaani, Kuopio ja Joensuu voidaan hoitaa potkuriturbiinilentokoneilla.
Oulun pohjoispuolella on kuitenkin vielä Kemi-Tornio, sekä Rovaniemi, joista varsinki Kemi-Tornio saataisiin suurnopeusradan avulla liitettyä tarpeeksi nopeasti Helsinkiin (<4h). Tällöin rata palvelisi noin 260 000 asukasta, eli suurinpiirtein saman verran kuin Tampereen seudulla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Tampereelta Helsinkiin suuntautuvaan verrattuna näillä on merkittävä ero, etäisyys. Tämän ansiosta kysyntä on suurempaa, mutta joukkoliikenteellä on huomattavasti parempi kilpailuasetelma henkilöautoa vastaan, varsinkin sen ollessa tarpeeksi nopeaa. Nykyään näin on lentoliikenteellä, mutta lentoliikenne ei muuten ole suurten massojen liikuttelua varten - varsinkaan kotimaassa.
Kun junaa verrataan lentokoneeseen, on junalla muutama valttikortti taskussaan. Itse pitäisin tärkeimpänä joustavuutta - junalipun voit lähes aina ostaa 10min ennen matkaan lähtöä, sen tarkemmin matkaa suunnittelematta. Näkisin nopean junaliikenteen myös lisäävän alueen kilpailukykyä merkittävästi, joten tällä saataisiin ehkä hieman hillittyä myös etelän kasvupaineita.