Helsingin, Espoon ja Vantaan vanhoja aikatauluja

Täällä https://www.hsl.fi/matkustaminen/tulostettavat-aikataulut-ja-kartat#tulostettavat-aikataulukoosteet on pdf-tiedostoja, jotka voi ladata. Ne näytti ennen aikataulukirjan sivuilta, nyt eivät enää viitsi niin näyttävät vähän miltä sattuu mutta kyllä niistä selvää saa.
Juuri näin, visuaalinen ilme on kärsinyt, mutta informaatio ja varsinainen data löytyy edelleen. Noiden settien lataamiseen pari kertaa vuodessa ei montaa minuuttia kauempaa mene.
 
Kun HKL hankki Bombardieriltä matalalattiaratikoitaja Valneteihin väliosat, teki kaupunginvaltuusto päätöksen että ratikoiden koon kasvaminen ei saa johtaa vuorovälien pitenemiseen. Mutta kuinka sitten kävikään.

Olikohan noin? Kun Variot tilatiin ADtranzilta, niin nehän hankittiin nimellisesti samalla matkustajapaikkamäärällä kuin pidentämättömät nivelet, mutta vaikka ovat neljä metriä pitempiä, niin lisäpituus menee suurempaan määrään niveliä. Helsingin entiset Variot taitavat edelleen olla lyhyimmät tilatut, vaikka Variobahn-perhe on elänyt sen jälkeen ja kulkenut valmistajalta toiselle.

Varioita tilattaessa ei kai ollut vielä tietoakaan Valmettien pidentämisestä ja aikaisimmat projektin eteenpäin nytkähdykset ovat tapahtuneet ennen Ludden hankintaa 2005, jolloin viimeisiä Varioita toimitettiin.

Olisin yllättynyt, jos valipaloilla ei olisi tavoteltu pitempiä vuorovälejä, kun 4 ja 10:llä ne olivat epäkäytännöllisen lyhyitä ja jos lukee Nr1:sten pidennyslankaa 2010-2013 ajalta täällä, niin jo kerrottu tarkoitus oli linjan 7 vuorovälin harventaminen kymmeneen minuuttiin.
 
Olikohan noin? Kun Variot tilatiin ADtranzilta, niin nehän hankittiin nimellisesti samalla matkustajapaikkamäärällä kuin pidentämättömät nivelet, mutta vaikka ovat neljä metriä pitempiä, niin lisäpituus menee suurempaan määrään niveliä.
Oli se noin nimenomaan Variot tilattaessa. Valtuuston joku ponsi. Ei niistä ole koskaan välitetty käytännössä.

Varioista luvattiin kaikenlaista muutakin, kuten että pysäkkiajat lyhenevät, kun matkustajien ei tarvitse enää kavuta portaita. Oikeasti pysäkkiajat pitenivät, koska pariovista ei enää kulkenut kahta matkustajaa kerrallaan, kun välitanko puuttui ja ovet toimivat hitaammin kuin nivelissä.
 
Juuri näin, visuaalinen ilme on kärsinyt, mutta informaatio ja varsinainen data löytyy edelleen. Noiden settien lataamiseen pari kertaa vuodessa ei montaa minuuttia kauempaa mene.
Milloin paperisia aikatauluja vielä julkaistiin? Milloin tulivat ensimmäiset digitaaliset aikataulut?
 
Takaisin
Ylös