Helsingin, Espoon ja Vantaan vanhoja aikatauluja

Täällä https://www.hsl.fi/matkustaminen/tulostettavat-aikataulut-ja-kartat#tulostettavat-aikataulukoosteet on pdf-tiedostoja, jotka voi ladata. Ne näytti ennen aikataulukirjan sivuilta, nyt eivät enää viitsi niin näyttävät vähän miltä sattuu mutta kyllä niistä selvää saa.
Juuri näin, visuaalinen ilme on kärsinyt, mutta informaatio ja varsinainen data löytyy edelleen. Noiden settien lataamiseen pari kertaa vuodessa ei montaa minuuttia kauempaa mene.
 
Kun HKL hankki Bombardieriltä matalalattiaratikoitaja Valneteihin väliosat, teki kaupunginvaltuusto päätöksen että ratikoiden koon kasvaminen ei saa johtaa vuorovälien pitenemiseen. Mutta kuinka sitten kävikään.

Olikohan noin? Kun Variot tilatiin ADtranzilta, niin nehän hankittiin nimellisesti samalla matkustajapaikkamäärällä kuin pidentämättömät nivelet, mutta vaikka ovat neljä metriä pitempiä, niin lisäpituus menee suurempaan määrään niveliä. Helsingin entiset Variot taitavat edelleen olla lyhyimmät tilatut, vaikka Variobahn-perhe on elänyt sen jälkeen ja kulkenut valmistajalta toiselle.

Varioita tilattaessa ei kai ollut vielä tietoakaan Valmettien pidentämisestä ja aikaisimmat projektin eteenpäin nytkähdykset ovat tapahtuneet ennen Ludden hankintaa 2005, jolloin viimeisiä Varioita toimitettiin.

Olisin yllättynyt, jos valipaloilla ei olisi tavoteltu pitempiä vuorovälejä, kun 4 ja 10:llä ne olivat epäkäytännöllisen lyhyitä ja jos lukee Nr1:sten pidennyslankaa 2010-2013 ajalta täällä, niin jo kerrottu tarkoitus oli linjan 7 vuorovälin harventaminen kymmeneen minuuttiin.
 
Olikohan noin? Kun Variot tilatiin ADtranzilta, niin nehän hankittiin nimellisesti samalla matkustajapaikkamäärällä kuin pidentämättömät nivelet, mutta vaikka ovat neljä metriä pitempiä, niin lisäpituus menee suurempaan määrään niveliä.
Oli se noin nimenomaan Variot tilattaessa. Valtuuston joku ponsi. Ei niistä ole koskaan välitetty käytännössä.

Varioista luvattiin kaikenlaista muutakin, kuten että pysäkkiajat lyhenevät, kun matkustajien ei tarvitse enää kavuta portaita. Oikeasti pysäkkiajat pitenivät, koska pariovista ei enää kulkenut kahta matkustajaa kerrallaan, kun välitanko puuttui ja ovet toimivat hitaammin kuin nivelissä.
 
Juuri näin, visuaalinen ilme on kärsinyt, mutta informaatio ja varsinainen data löytyy edelleen. Noiden settien lataamiseen pari kertaa vuodessa ei montaa minuuttia kauempaa mene.
Milloin paperisia aikatauluja vielä julkaistiin? Milloin tulivat ensimmäiset digitaaliset aikataulut?
 
Milloin tulivat ensimmäiset digitaaliset aikataulut?
Sähköisessa muodossa julkaistuja aikatauluja on ollut tarjolla aika pitkäänkin, itse asiassa jo ennen vuosituhannen vaihtumistakin. Ostin joskus itselleni disketin, jonne HKL / YTV oli tallentanut aikatauluja. Diskettejä kutsuttiin kansankielisesti korpuiksi, kaikkia (fyysisesti) kovia diskettejä sisällöstä riippumatta. Tietokoneissa ei ole ollut diskettiasemaa varmaan enää noin 20 vuoteen, joten moni on varmaan unohtanut koko korppujen olemassaolon, nuorimmat eivät ehkä ole edes nähneet sellaisia oikeassa käytössä. Korppujen edeltäjät olivat "lerppuja", sellaisiin taisin tallentaa opiskeluihin liittyviä töitä noin 1980-luvun puolessa välissä tai pian sen jälkeen...

Aikatauludiskettejä oli myynnissä HKL:n palvelupisteissä. Itse ostin omani Rautatientorin metroaseman yhteydessä olleesta asiakaspalvelupaikasta. Ennen vuosituhannen vaihdetta netti oli aika uusi juttu, tietokoneet modeemiyhteyksineen olivat vasta tulossa koteihin, laajakaistayhteydet olivat nykyisiin nähden nekin järjettömän hitaita - ja kalliitakin. Sähköisten palveluiden läpimurto netin kautta kuitenkin tapahtui nopeasti, ja diskettiaikataulujen kausi jäi aika lyhyeksi. Kukahan koko diskettiaikataulujuttua olisi enää muistanut, jos asia ei olisi nyt tullut esille... ;)
 
Täällä https://www.hsl.fi/matkustaminen/tulostettavat-aikataulut-ja-kartat#tulostettavat-aikataulukoosteet on pdf-tiedostoja, jotka voi ladata. Ne näytti ennen aikataulukirjan sivuilta, nyt eivät enää viitsi niin näyttävät vähän miltä sattuu mutta kyllä niistä selvää saa.
Vielä jokunen vuosi sitten tulostettavat aikataulut olivat kokoa A6l, eli niitä mahtui kolme yhdelle A4-sivulle. Nyt on sivun koko muuttunut tulostamisen kannalta hankalaksi, suorastaan vihamieliseksi. Ne ovat noin A5, ja niitä ei saa yhdelle A4-sivulle kun yhden, pystyyn . Ainoa selitys tälle on HSL'n toive saada asiakkaat olemaan muistamatta aikaisemmin olleen paremman palvelun.
 
Vielä jokunen vuosi sitten tulostettavat aikataulut olivat kokoa A6l, eli niitä mahtui kolme yhdelle A4-sivulle. Nyt on sivun koko muuttunut tulostamisen kannalta hankalaksi, suorastaan vihamieliseksi. Ne ovat noin A5, ja niitä ei saa yhdelle A4-sivulle kun yhden, pystyyn . Ainoa selitys tälle on HSL'n toive saada asiakkaat olemaan muistamatta aikaisemmin olleen paremman palvelun.
Lisäksi aikataulun koodit (esim. pe=perjantaisin) eivät näy oikein uudessa aikataulumuodossa.
 
Saat ladattua kaikki aikataulut kokonaisuudessaan netistä. Mielestäni jopa helpompi tapa arkistoida kuin fyysiset kirjat/paperiset sarjakohtaiset niput.
Itse koen paperisen version paljon helpommaksi käyttää ha varastoida. Paperisen version saa käyttöön ottamalla sen hyllystä, digiversion takia pitää ensiksi käynnistää tietokone ja sitten etsiä tiedosto, tätä tehdessä on paperiversio jo takaisin hyllyssä
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Olikohan noin? Kun Variot tilatiin ADtranzilta, niin nehän hankittiin nimellisesti samalla matkustajapaikkamäärällä kuin pidentämättömät nivelet, mutta vaikka ovat neljä metriä pitempiä, niin lisäpituus menee suurempaan määrään niveliä. Helsingin entiset Variot taitavat edelleen olla lyhyimmät tilatut, vaikka Variobahn-perhe on elänyt sen jälkeen ja kulkenut valmistajalta toiselle.

Varioita tilattaessa ei kai ollut vielä tietoakaan Valmettien pidentämisestä ja aikaisimmat projektin eteenpäin nytkähdykset ovat tapahtuneet ennen Ludden hankintaa 2005, jolloin viimeisiä Varioita toimitettiin.

Olisin yllättynyt, jos valipaloilla ei olisi tavoteltu pitempiä vuorovälejä, kun 4 ja 10:llä ne olivat epäkäytännöllisen lyhyitä ja jos lukee Nr1:sten pidennyslankaa 2010-2013 ajalta täällä, niin jo kerrottu tarkoitus oli linjan 7 vuorovälin harventaminen kymmeneen minuuttiin.
Nimenomaan valtuutetut olivat huolissaan vuorovälien pitenemisestä, se vähentää joukkoliikenteen suosiota, siksi moinen Ponsi
 
Viimeksi muokattu:
Itse koen paperisen version paljon helpommaksi käyttää ha varastoida. Paperisen version saa käyttöön ottamalla sen hyllystä, digiversion takia pitää ensiksi käynnistää tietokone ja sitten etsiä tiedosto, tätä tehdessä on paperiversio jo takaisin hyllyssä
Viesti yhdistetty automaattisesti:
Kukin tyylillään, itsellä kaikki on pilvipalvelussa ja puhelimella saatavilla hetkessä myös silloin kun en ole hyllyllä. Pääasia että dokumentteja jää tuleville polville, olivat ne sitten A4, A5 tai PDF-formaatissa.

Aikoinaan oli Google Drive missä taisi olla useammaltakin henkilöltä aikatuluja jaettuna, myös vanhoja skannauksia. Onkohan tätä enää olemassa?
 
En pysty paperiaikatauluja tänne skannaamaan, mutta tässä liitteenä muutamia HKL:n 90-luvun paperiaikatauluja kameralla kuvattuna.
Viesti yhdistetty automaattisesti:
Nämä ovat kyllä upeita aarteita! Jaksaisitko kuvata niitä kenties enemmänkin? :)
 
Kukin tyylillään, itsellä kaikki on pilvipalvelussa ja puhelimella saatavilla hetkessä myös silloin kun en ole hyllyllä. Pääasia että dokumentteja jää tuleville polville, olivat ne sitten A4, A5 tai PDF-formaatissa.

Aikoinaan oli Google Drive missä taisi olla useammaltakin henkilöltä aikatuluja jaettuna, myös vanhoja skannauksia. Onkohan tätä enää olemassa?
Aha...minä löysin joku Google Drive pari vuotta sitten, jossa oli monta aikatauluja. Tein itselleni kopion ja lisäsin siihen HSL:n ja muiden kapungeiden aikataulut vuosina 2022-2024, mutta en ole jaksanut lisätä siihen vuoden jo noin vuoden ajan.
 
Ja mitä aikataulujen printattavuuteen tulee, niin mielestäni huippu on Tukholman läänin liikenneyhtiö,SL. Kaikki on A6l-formaatissa, tulostuu automaattisesti kolme sivua A4'n ja toiset kolme toiselle puolelle.
Jos asiakkaalla ei ole printtiä tai hänen kotikuntansa kirjasto pyytää rahaa aikatauluista, ne printataan ja lähetetään postitse asiakkaalle kotiin, maksutta.Toimitusaika runsaan viikon.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös